32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
ליכודניק ספרים

ביקורת ספר : הוועדה הממלכתית

אלי חזן על "הוועדה הממלכתית" של חזי שטרנליכט


אודה ואתוודה : באופן אישי אינני קורא ספרי מתח. המבחר העצום של ספרות וספרים בכלל מאלץ אותי להתמקד במספר נושאים אך ברגע שקראתי את התקציר בעטיפה האחורית של הספר "הוועדה הממלכתית" הבנתי שלא מדובר בעוד ספר מתח אלא בכזה שמשלב בתוכו כלכלה, היסטוריה ופוליטיקה. הנה כי כן, הכותב הצעיר חזי שטרנליכט קיבל על עצמו משימה קשה עד בלתי אפשרית : להשאיר את הקורא שלו במתח ועל ידי כך לגלות טפח ועוד טפחיים על סוגיות בתולדות מדינת ישראל.


התוצאה היא מעבר למצופה. הרבה יותר. שטרנליכט הוא הכתב הכלכלי של ישראל היום אך הוא גם מומחה בענייני שוק ההון שכתב שני ספרים בנושא בעבר. בספר הנ"ל הוא השכיל לנתב את מומחיותו עד לכדי סיפור מתח הנראה אמין ואותנטי. וכך, הוא מחבר אותנו בנבכי הזמן משלהי ימיו הפוליטיים של בן גוריון ועד ימינו אנו תוך שהוא משתמש בשמות ובמקומות פיקטיביים ומחברם בכישרון רב לשמות ומקומות אמיתיים. החיבור לעיתים קרובות לא נראה מלאכותי כלל וכלל.

 

חשוב לציין : הכותב פותח צהר לקוראים אל עולם הכלכלה הישראלי מבחינה היסטורית ולצורך כך הוא מגייס ראש ממשלה, שר ביטחון ועוד גורמים שמשפיעים על חיינו ומעצבים את העולם הכלכלי שלנו. הוא חוזר אל ירידת כוחה של ההסתדרות ואל תוכנית הייצוב של שנות ה – 80 ותוך כך מסביר לנו על עולם הפנסיה בישראל.

 

אז על מה מדובר : מנכ"ל של חברה מצליחה נמצא ללא רוח חיים בביתו, מי שמגלה אותו הוא פעיל בשוק ההון שליווה את החברה של הנרצח להנפקה בבורסה של תל אביב. מכאן מתחיל מסע לגילוי נסיבות הרצח. המסע הולך ומסתעף. אל הפעיל בשוק ההון מצטרפת בתו של הנרצח שהיא אשת תקשורת. מתברר לאורך העלילה כי ישנו הדוק בין כולם.

 

לספר מתח יש מטרה : להשאיר אותך מרותק כל הזמן. שטרנליכט מצליח לעשות זאת. הוא קופץ ממקום למקום, משעה לשעה ומתקופה לתקופה. המתח שלו מרובה דמויות – דבר שמגביר את העניין. אך יותר מכל הוא מצליח ליצור חיבור קוהרנטי ולוגי בין שלל הנזכרים בעלילה. בסופו של הספר כותב המחבר כי הוא מתכנן לכתוב ספר נוסף הקשור לזה הנוכחי. אני סבור כי ראוי עוד הרבה לפני כן להפוך את הספר הזה לתסריט לסרט קולנוע או לכל הפחות לסדרה בטלויזיה.

 

חזי שטרנליכט, "הוועדה הממלכתית", הוצאת כוכביא, 413 עמ'.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בוסתן ישראלי

אלי חזן

"הילד עדיין איננו" – בעקבות סִפרהּ של שושי זייד

אריק זיו ויזר

ספר נוסף על כתבי ז'בוטינסקי

אריק זיו ויזר

נאמן למקורות – אלי חזן על האוטוביוגרפיה של פרופסור יעקב נאמן

אלי חזן

סודות הרטוריקה של מנחם בגין

עינר אביב

אני קורא משמע אני קיים

אלי חזן
דילוג לתוכן