29.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

בין 18 המשפחות למנהלים הגדולים

בימים אלה עומדת הממשלה להעלות הצעת חוק שתפקידה לטפל בבעיית הריכוזיות במשק. הרעיון חשוב, כי הצרכנים הם שנפגעים במשק ללא תחרות. נושא הריכוזיות גם מקבל מקום בולט במחאה החברתית, שנכנסת בימים אלה לשנה השנייה שלה.

 

בימים אלה כולם חובטים בבנקים (תרתי משמע, לעיתים) ומסמנים אותם כמטרה הבאה של המחאה החברתית, שנכנסת בימים אלה לשנה השנייה שלה. מי שרוצה לעצום עיניים קורא למחאה הנרחבת הזו בשמות גנאי או בשמות של צדדים, אבל לציבור יש סיבות טובות לכעוס, ומומלץ להקשיב.

אבל בכל הנוגע לבנקים, לציבור יש גם סיבות טובות לא לכעוס. יש תחרות לא רעה על לקוחות בשנים האחרונות, העמלות יורדות ומציעים בונוסים בגובה 1,000-2,000 ₪ למעבר. יש עוד מקום לתחרות ולפיקוח, אבל ביחס לבנקים בעולם, שפשטו רגל וגררו עמם מדינות שלמות, וחלקם שוב מחלקים בונוסים ענקיים – מצבנו לא כל כך גרוע.

מי שתולה את הצמיחה והקדמה רק על חדשנות ויצירתיות ועל המוח היהודי צריך לחשוב יותר בגדול. בפועל, על כל חדשן יצירתי נוצרים כאן עוד שלושה עובדים עניים, כי הרי הטכנולוגיה לא ניתנה לכולם, ובטח לא ניתנת לאנשים מעל גיל מסוים. ובכלל, במשק יש מגוון תפקידים, כולל בנקאים וסוכני ביטוח, וגם להם אנחנו זקוקים.

בואו נחשוב 10 שנים קדימה, מראייה כלכלית. נניח שהפירמידות פורקו. האם יצחק אברכהן, מנכ”ל שופרסל, ייצא למלחמת מחירים עכשיו שנוחי דנקנר איננו מעליו, אלא בעלי מניות אחרים, או אף “הציבור”? האם אפריקה-ישראל תתחיל לבנות ללא הכרה בפריפריה? האם אלי יונס, הגרזן שפיטר כמעט אלף עובדי בנק הפועלים תחת שרי אריסון ואז שוב בבנק מזרחי, ידאג לרווחת עובדיו או לרווחת לקוחותיו?

השליטה של מתי מעט (מה שמכונה 18 המשפחות) הן רק חלק מהבעיה שמונעת כאן את קיומו של שוק חופשי שהציבור נהנה מפירותיו. מעבר לבעיית הריכוזיות, צריך להתייחס למנהלים המקצועיים המהוללים שמגיעים כולם מאותה קתדרה מחשבתית דוגמתית וצרה שכל העולם חוזה בקריסה שלה מאז 2008.

המשמעות היא שלא משנה מי יהיה מעליהם, טייקון או בעלי מניות שמעוניינים רק במחיר המניה, המנהלים האלה יפעלו באותו אופן. והציבור ימשיך לגרד את הראש, לצעוק ברחובות ולתהות למה שום דבר לא השתנה. ומקבלי ההחלטות ונציגי הציבור של הליכוד ושל המפלגות האחרות בקואליציה צריכים להבין זאת ולזכור שעברו הימים שמכרו לנו אידיאולוגיה בדמות מדע חברתי. הגיע הזמן לשנות קצת את התפיסה ולהבין שהציבור רוצה להיות עם חופשי בארצו.

 

אסף רותם הוא ממייסדי הרשימה האזרחית. בקבוצה רשומים בגרסאות שונות 2000 מתפקדי ליכוד



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

המלחמה בסוריה זולגת ללבנון?

אלי חזן

החרימו במרצ

אלי הרשקוביץ

ליכוד ירוק – כלכלה עם הסביבה

אריק זיו ויזר

מו”מ עם מדינות ערב – פרדוקס הסחטן

אריק זיו ויזר

מיסוי רכב – משאב לשאיבת צרכני הרכב

ד"ר אביגדור הדר

האמנם סליחה ?

אלי חזן
דילוג לתוכן