24.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

בזכות ולא בחסד

עברתי עליה שלוש פעמים. מלמעלה עד למטה- שלושים ושלושה עמודים של חוקת “הליכוד” ואין אזכור אחד לשריון אישה ברשימה לכנסת מטעם המפלגה. בכל שלושים ושלושת העמודים מפרטים את ‘מיליוני’ המוסדות המרכיבים את המפלגה, את תפקידיהם ואת סמכותם וכמובן, את תוקף המשנה להחלטותיהם- המשפטי והחברתי, אבל אין, ולו פעם אחת, שיח על שריון אישה ברשימה. למה? לדברי חבר קרוב ומבין עניין- “זאת החלטה שמשתנה על ידי ועדת חוקה כל בחירות והמרכז מאשר”. נחזור לזה תכף.

שבוע עבר מאז כוננו “צעירות הליכוד”, בנות המגדר היפה של “צעירי הליכוד”, כנס לקראת שנת בחירות ובו פאנל בנושא “נשים ופוליטיקה” בהשתתפות השרה לשוויון חברתי חה”כ גילה גמליאל וחה”כ נורית קורן. שתיהן נכנסו לכנסת בדרכים שונות: גמליאל, הוותיקה מהשתיים, נבחרה לכנסת ה-16, בראשותו של אריאל שרון ז”ל, במקום ה-11 ששוריין לאישה. קורן, שנבחרה לראשונה לכנסת ה-20, הייתה לאישה הראשונה שנבחרה במקום המשוריין למחוז (מישור החוף), הישג מרשים ללא ספק.
מבט בוחן על נבחרות הציבור במפלגה גורם לי לתהות מדוע נשים חזקות כמותן נאלצו בכלל להשתמש בכרטיס השריון ולא ניסו להיבחר בזכות עצמן תוך השפעה על מוקדי הכוח באזורי מגוריהן. לכל אחת ואחת יש רזומה מרשים, פעילות ענפה ושם ציבורי בזכות עצמן. אם כן, למה?
“לצערנו, נשים צריכות למצוא את מקומן בין מקומות קצובים המשוריינים לנשים בפריימריז, שנמצאים במקומות לא ראליים ברשימה לכנסת”, אמרה השרה גמליאל בכנס בשבוע שעבר. לדבריה, “אנחנו צריכים לבטל את השריונים… זה מעיב על כניסת נשים לפוליטיקה ועושה להן עוול גדול. או שתגדילו את מספר השריונים כדי שנגיע לשוויון המיוחל ואם לא, לבטל את השיטה הקיימת”. מסכימה עם ביטול שיטת השריונים, אבל האם להגדיל אותם עבור נשים זה באמת שוויון? התשובה היא, חד משמעית, לא!

ועם זאת, סיבוב בסניפי הארץ (אותם מנהיגים, באופן מובהק, גברים) מראה תמונה עגומה בגישה של מתפקדי המפלגה, נשים כגברים, לבחירות אישה לכנסת. “נתקלתי בלא מעט חברים במפלגה שאמרו שהם יצביעו לאישה שהיא שרה ואז לעוד חברת כנסת,” העידה קורן. במשפט כזה נתקלת כל מועמדת וחברת כנסת כשהיא מגיעה לכנסים ולמפגשים הפוליטיים ברחבי הארץ. האם כך עלינו לבחור את נבחרות ונבחרי הציבור שלנו? תחילה על ידי סינון מגדרי ורק אחר כך על ידי יכולות וכשרון? ומדוע מראש אנחנו מוותרות?

הכרתי בשנה האחרונה לא מעט מתמודדות ראויות, אינטליגנטיות וחזקות. כאלה שמעורות ו”מעורבבות” עמוק בפוליטיקה המפלגתית ומוערכות על ידי מתפקדי המפלגה, בין בשל עשייתן, בין בשל חכמתן ובין בשל חריפות לשונן ושכלן (כן, מדובר בתכונה טובה לפוליטיקאית, אין ספק). כולן תחת הכותרת “המועמדת למשבצת אישה ברשימה הבאה לכנסת”. לא חבל? הרי רובכן כל כך מוערכות וחזקות במחוזות שלכן (ואף ברמה הארצית) שאין סיבה שלא תצליחו להשיג הסכמה רחבה בקרב חברי וחברות המרכז במפלגה, אז למה לא להפוך את הקערה על פיה? למה להתחרות זו בזו שאתן יכולות להתחרות זו בזה?
ונחזור לחוקה. כאמור, באופן אישי, אני מסכימה עם השרה גמליאל לביטול שיטת השירונים. זו שיטה מפלגת ותחרותית המעצימה אף יותר, באופן אבסורדי ופרדוקסלי, את כוחם של הגברים במפלגה. בבסיס מפלגה ליברלית כולם צריכים להגיש מועמדות ללא קשר למינם, גזעם או דתם. אבל נגיד ושיטת השריונים לא תבוטל (וכנראה שהיא לא), אז מדוע לא לעגן אותה בחוקת הליכוד?



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מחכים לבן כספית

אריאל אילוז

למה שוק התקשורת בישראל כל כך ריכוזי?

אריק זיו ויזר

נאמנות ודמוקרטיה

אלי חזן

Support Fidesz – The Historical Imperative

Eli Hazan

מעולם לא היה מצבנו המדיני טוב יותר ? המבחן האמפירי

אלי חזן

מדוע הימין מפסיד שוב ושוב?

אלי חזן
דילוג לתוכן