29.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
במצודה והמוסדות

בולדוזר חברתי לבולדוזר של המרכז

עינר אביב מנמק מדוע בעיניו חיים כץ הוא הראוי ביותר להיות יו”ר מרכז הליכוד הבא ובאותה הזדמנות הוא עורך מאזן הישגים של כץ כנבחר ציבור הכי חברתי בכנסת 

 

 

אז למה לבחור בחיים כץ לראשות מרכז הליכוד ?

יש לכך אין ספור סיבות אולם אני סבור כי הסיבה האמיתית היא שכץ הוא מייצג אותנטי של חברי מרכז הליכוד ושל הליכודניקים בכלל. הנחת היסוד שלי היא שלאור התדמית השלילית של מרכז הליכוד ראוי שאדם שכה מבין צרכים חברתיים יעמוד בראש מרכז שבסופו של יום אחת ממטרותיו היא לדאוג לצרכים החברתיים של תושבי ישראל.

 

חיים כץ הוא בולדוזר חברתי. ואיך אני יודע זאת ?

כיו”ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות העביר 180 חוקים חברתיים והוועדה בראשותו נבחרה לשיאנית החקיקה החברתית. לא זו אף זו, בניגוד לשרים אחרים שבכלל לא רצו את המשרדים בראשם הם עומדים הרי שהוא שאף להתמנות לתפקיד שר הרווחה, כי הבין שזו הזדמנות להשלים את עשייתו בוועדה באופן שיאפשר לו להמשיך ולפעול למען האוכלוסיות המוחלשות בישראל.

 

אז מה עשה כץ מאז נכנס לתפקידו ?

ברפורמות בביטוח הלאומי עליו ממונה השר נעשו קיצור הליכי בירוקרטיה וזמן תגובה לאזרח. כך למשל, ישנו דבר הקרוי “דיסריגרד”. בשבועות הקרובים יגיש כץ הצעת חוק ממשלתית להורדת שיעורי הקיזוז למקבלי הבטחת הכנסה לאחר הדיסריגרד מ- 70% ל- 28%, במטרה לעודד אזרחים ואזרחיות המקבלות דמי מזונות  להשתלב בשוק העבודה. חוק זה יטיב מיידית עם כ- 30,000 מקבלי הבטחת הכנסה, המשתלבים כיום בשוק העבודה, וצפוי לעודד עשרות אלפי משפחות נוספות להכנס למעגל התעסוקתי ולצאת ממעגל העוני.

 

כיום, קצבת הבטחת ההכנסה ליחיד נאמדת ב- 1,730 ש”ח לחודש, כאשר הדיסריגרד הינו 463 ש”ח וכל הכנסה מעל גורעת 70% מהגמלה בהתאם לשיעור ההכנסה הנוספת. כך שליחיד אשר משתכר מעל ל- 2,934 ש”ח בחודש לא משולמת כלל גמלה, מה שמונע מהזכאים להבטחת הכנסה לחצות את רף ההכנסה המקסימלי ולממש את הפוטנציאל הכלכלי שלהם.

 

גבירותי ורבותי, זאת לא פחות ממהפכה.

 

או למשל תיקון עוול נוסף הקשור לגמלת סער על ידי תיקון לחוק הביטוח הלאומי אשר יקנה לקשישים סיעודיים פטור ממבחן תלות החל מגיל קבוע, בהתאם למבחן הכנסות, וזאת על- ידי הצגת מסמכים רפואיים בלבד.

 

מה עוד ?

שינוי בהסכם הניידות שיקל על ציבור הנכים בישראל, בהן מתן הלוואות מקרן הלוואות לכלל המוגבלים בשיעור של 100% הרוכשים רכב פרטי- במצב הנוכחי הלוואה כזו כמעט ולא ניתנת, מימון אביזרים גם לחסרי רישיון נהיגה- במצב הנוכחי מימון אביזרים ברכב פרטי ניתן רק לבעלי רישיון נהיגה בעוד שברכב וואן הסיוע מוענק גם לבעלי רישיון וגם לחסרי רישיון, הרחבת מקבלי קצבת חסר רכב למוגבלים בשיעור של 80% לפחות- במצב הקיים קצבת חסר רכב משולמת בתנאים מגבילים.

 

מכירים את העוולות של הביטוח הלאומי ?

אז כץ עמל על הוצאת ועדות הערר מביטוח לאומי כאשר החל מחודש ינואר 2016 יוקם מרכז ערערים בלתי תלוי אשר ייתן מענה לכל אזור הצפון, בכלל זה יכללו מבוטחי סניפי הביטוח הלאומי בערים: טבריה, נהריה, כרמיאל, נצרת, קריות, עפולה, חדרה וחיפה- משהו שדיברו עליו שנים ולא הצליחו ליישם!

 

הוועדות במתכונתן החדשה ידונו בעררים בתחומים: נכות כללית– נכות כללית (ערר רפואי וערר אי כושר), שירותים מיוחדים. נפגעי עבודה –  נכות מעבודה, נפגעי פעולות איבה, קביעת דרגת נכות לאסירי ציון ו- בתחום תיקי מס הכנסה. עד כה הופעלו וועדות הערר בסניפי המוסד ולפיכך תהליכים שונים בוצעו ע”י עובדי המוסד.

 

בואו נחשוב כמה השפעה יש לכך על ציבור המוחלשים בישראל.

 

מה עם תשלום רטרואקטיבי של גמלאות? הדבר חשוב מאין כמותו. אז גם בתחום זה כץ נוגע :

בהצ”ח תשלומי גמלאות רטרואקטיבית- עד שנת 2003 קצבאות הביטוח הלאומי שולמו, במידת הצורך, רטרואקטיבית ל-4 שנים. בחוק ההסדרים בשנת 2003, הרטרואקטיביות קוצרה לשנה אחת בלבד. להערכת הביטוח הלאומי, שנה אחת רטרואקטיביות איננה סבירה, זאת במיוחד אל מול יכולת הגבייה הרטרואקטיבית של חובות דמי ביטוח לביטוח הלאומי במשך 7 שנים. אי לכך מוצע להחזיר את הרטרואקטיביות ל-4 שנים באופן הדרגתי – על פני זמן ולפי קבוצות של קצבאות.

בנוסף, הקדמת קבלת קצבה- כץ מציע לתקן את סעיף 196 לחוק ולקבוע כי נכים בעלי “ליקוי חמור” [נכים ששיעור נכותם הרפואית הינו 70% ומעלה או 40% בגין סעיפי הליקוי בתחום הנפש והפיגור], אשר נקבעה להם דרגת אי כושר מלאה,  ואשר אינם זכאים בגין אותה התקופה לקצבת שירותים מיוחדים מכוח תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח נכות)(מתן שירותים מיוחדים) התשל”ט  – 1979, יהיו זכאים לקצבה חודשית מלאה (=הקצבה החודשית בתוספת קצבה חודשית נוספת, וללא תוספות בגין בן זוג וילדים) החל מהיום ה- 31 לתאריך הקובע. דהיינו, הקדמת קבלת הגמלה.

 

בנוסף, חובת הדיווח לביטוח הלאומי- תוטל על מעסיקים ואלו יחלו לדווח על מצבת העובדים שלהם ושכרם, הצעה אשר אמורה לאפשר לביטוח לאומי לנהל מסד נתונים רחב ועדכני. בנוסף, הביטוח הלאומי יחויב לעדכון כל תושב אחת לשנה על זכאותו לקבלת קצבאות.

 

כץ לא שוקט על השמרים והוא שם דגש על מגמה של “פנים לקהילה” שהיא למעשה פיתוח שירותים לקשישים בתוך הקהילה על מנת לאפשר לאוכלוסייה הוותיקה להזדקן בכבוד, בקהילה המוכרת להם ובסביבת חייהם.

 

מה כוללת היוזמה הזאת ?

השוואת תנאי השהייה בבית אבות למטופלי הרווחה כמו למטופלי משרד הבריאות; בתקציב האחרון השר חיים כץ הקצה תקציב בגובה של 10 מלש”ח לטובת השוואת התנאים בדומה למודל של משרד הבריאות- הכוונה היא שחישובי זכאות למשפחה בכדי לממן את השהות של זקן בבית אבות לא ייקחו בחשבון את ההכנסות של החתנים והכלות, מה שנעשה עד היום.

 

* קשישים סיעודיים בבתי אבות מטופלים על ידי משרד הבריאות. קשישים סיעודיים מורכבים ( למשל: מונשמים, לא מסוגלים לתפקד לבד בשל מחלה אקוטית וכו’) בזה מטפלים קופות החולים. משרד הרווחה מטפל בתשושים ועצמאיים (בעלי קושי קל בלבד) בבתי אבות.

 

הקמה של 44 קהילות תומכות ייחודיות לניצולי השואה- תוכנית המספקת מגוון שירותים המהווים רשת תמיכה ובטחון לקשישים בביתם, ובכך מאפשרת להם להמשיך להתגורר בסביבה מוכרת ולשפר את איכות חייהם, כגון: שירותי מוקד מצוקה, שירותים רפואיים, פעילות חברתית, ושירותי אב/ אם בקהילה.

 

 

אבל זה לא חדש. עם כניסתו לתפקיד העביר שר הרווחה כץ תקציב להקמה והפעלה של למעלה מ- 150  מועדוני מופ”ת- הכוללים ארוחות חמות, פעילויות חברתיות להפגת הבדידות ועוד.

 

 

מכירים את העובדים הסוציאליים? אלו שעובדים יותר קשה מכולם ? אז תתפלאו לשמוע שרוב העובדים הסוציאליים מקבלים הבטחת הכנסה כך שהם בעצם עלולים להפוך לדור הנזקקים הבא!

השר פעל בנושא ועד סוף השנה מאות עובדים יראו שינוי בשכרם ומתח הדרגות התחילי בדירוג המנהלי יעלה מ 14-16 ל 16-18. כמו כן, בשנה הקרובה כ-1,700 עובדים סוציאליים ברשויות מקומיות ועוד כ- 300 עובדים סוציאליים המועסקים כיום דרך קרנות המחקר, ייקלטו להעסקה ישירה. בנוסף, החל משנת 2016 ייחתם צו הרחבה שיחול על כל העובדים הסוציאליים המתוקצבים וישווה את תנאי העסקתם לתנאיהם של עובדי עירייה ומדינה וזאת תחילתה של דרך לשיפור מצבם של העובדים הסוציאליים.

אחד הצעדים המהפכניים שהוביל  כץ  הוא הנחייה למנהלי המחלקות במשרדי להעביר מידי חודש דו”ח יעדים שבו יפורטו היעדים וקצב העמידה בהם. לשיטתו,  צריך להסתכל על משרד הרווחה כחברה לכל דבר, חברה עסקית מצליחה שמה לעצמה מטרות ברורות ומבקרת את התפוקה ביחסי למשאבים המושקעים. כך הוא מאמין  שיוכל לספק לאזרחי ישראל שירות טוב הרבה ביותר.

 

 

אם זה לא הופך אותו לבולדוזר חברתי אז אני לא יודע מה כן. כמה ראוי שאדם כזה יעמוד בראשות המרכז.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אופיר אקוניס סמנכ”ל הסברה בליכוד

אריק זיו ויזר

שוקי אוחנה : “ההתנהלות של איתן ודנון פגעה בליכוד”

אלי חזן

יוסי שלי – בעד ונגד מינויו

רשימת המועמדים בסניף כרמיאל

אריק זיו ויזר

רשימת המועמדים בסניף ת”א כפר שלם

אריק זיו ויזר

השר שלום פקד וצירף את ראש עיריית גו’ליס סלמאן הנו לתנועת הליכוד.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן