28.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

אלימות נגד נשים

להרחיק את הגברים המכים

השבוע מציינים ברחבי העולם את יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים. הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת מקיימת דיון מרכזי בנושא זה, בצל שנה מזעזעת שבה נרצחו 16 נשים בידי בני זוגן, כפול ממספר הנשים שאיבדו את חייהן בשנה שעברה.

מאחורי נתוני הרצח המזעזעים, הזוכים לכותרות ולעיסוק ציבורי נרחב, קיימת מציאות קשה של אלפי נשים וילדים החיים במציאות אלימה. נשים אלו אינן מקבלות הגנה מספקת מהמדינה בשל תפיסה חברתית שגויה, המרחיקה את נפגעות האלימות מסביבתן הטבעית במקום לטפל בגברים האלימים.

במדינת ישראל חיות יותר מ־140 אלף נשים מוכות, מיעוטן מעז להגיש תלונה למשטרה. רק 8,545 משפחות מטופלות ב־85 מרכזי הסיוע הקיימים ברחבי הארץ.

אישה שנפגעת מאלימות נאלצת במצב הקיים היום לעזוב את ביתה, לעיתים קרובות גם את עיר מגוריה, ולנדוד כפליטה לאחד מ־13 המקלטים לנשים מוכות ברחבי הארץ.

בתהליך הזה, האישה נאלצת לעקור את ילדיה מסביבתם הטבעית ומבתי הספר שלהם, ולחיות כפליטה. במצב כזה, שבו האישה נאלצת לשלם את המחיר פעמיים, לא קשה להבין מדוע נשים רבות נותרות בתוך מלכודת האלימות שבמקרים רבים הופכת למלכודת מוות.

בעולם מתוקן, הבעל התוקפן והאלים הוא זה שהיה צריך להיות מורחק מסביבתו הטבעית, ולשלם את המחיר על התנהגותו האלימה.

בארץ קיימים רק שני הוסטלים לשיקום גברים אלימים, “בית נועם” בהרצליה, והוסטל “מפתחות” בראשל”צ. מדובר במקומות קטנים, שאליהם מגיע אחוז קטן מבין הגברים האלימים.

כל עוד לא יתהפכו היוצרות ומרכז הכובד של הטיפול באלימות יתמקד בהרחקת הגברים האלימים ממשפחתם, רוב הנפגעות לא תוכלנה להינצל מחיי הפחד.

*   *   *
בעיה שנייה, חמורה לא פחות, שמהווה מחסום מפני טיפול בנשים מוכות, היא חוסר היכולת של גורמים מקצועיים לדווח למשטרה על מקרי אלימות, כאשר האישה הנפגעת מסרבת להתלונן.

אישה החיה בפחד מתמיד מפני אלימות, ויודעת שבמקרים רבים מחיר התלונה הוא עזיבת הבית, לא תלך להתלונן, אף שנשקפת סכנה לחייה. עובדות סוציאליות המלוות משפחות שבהן האישה והילדים הם קורבנות אלימות לא יכולות להגיש תלונה במשטרה על פי המצב החוקי הקיים.

החוק הישראלי עיגן חובת דיווח רק כשמדובר בחשש שנעברו עבירות מין בילדים ובבני נוער. המצב הקיים אינו מספק כלים לאותם עובדים סוציאליים, ואנשי רווחה, לערב את המשטרה כאשר הם מעריכים שנשקפת סכנה ממשית לביטחונה של האישה.

בכוונתי לתקן את החוק כך שגם עובדים סוציאליים הנחשפים לאלימות במשפחה יוכלו להגיש תלונה במשטרה, כדי להגן על נשים וילדים הסובלים מאלימות.

שני הכלים הבסיסיים האלה, עיגון חובת הדיווח על אלימות במשפחה לצד תפיסה שתפעל להרחקת הגברים ולשיקומם, יוכלו לסייע באופן משמעותי במניעת הרצח הבא.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נתניהו – המספרים לא משקרים

אריק זיו ויזר

באיראן ממשיכים לעצור את מתנגדי המשטר

אריק זיו ויזר

אף אחד לא מופתע מסערת ברק

אריאל אילוז

רגע של פיקחות

אלי חזן

פרשת משפטים : מפסגה לחיי שיגרה.

הרויזיוניסט

בני בגין והתעויוט

אלי חזן
דילוג לתוכן