20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

אובמה הוא לא ליכודניק, נתניהו כן

נתניהו מאז ולתמיד ? ואולי הוא עמיד?

מי שירצה יוכל לראות בנאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה קו פרשת מים. אובמה התווה קו מדיני ישן חדש אך הוא התווה אותו בצורה ברורה לכל הצדדים ואין ספק כי מה שמוכיח את ההנחה הזאת היו התגובות השונות – הן של הישראלים, הן של הפלשתינים והן של האירופאים. ואולם, דומה כי בשולי הדברים גם מתנגדיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אינם יכולים להתחמק מהישג אחד לפחות בנאום – ההכרה, או בעצם אי ההכרה החד צדדית, במדינה פלסטינית באו"ם בספטמבר הקרוב.

 

שהרי, מבחינת הישראלים, ולא פחות מבחינת הפלסטינים, המוקד היה ספטמבר. היה זה שר הביטחון אהוד ברק שביטא אולי יותר מכולם את החשש כאשר דיבר על "צונאמי מדיני דיפלומטי שידחק את ישראל למצבה של דרום אפריקה". דווקא נאומו של אובמה קובע, נכון לעכשיו, עובדה בשטח. נוסיף על כך את הצהרתו של ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני מיום 12 במאי 2011 כי "איטליה לא תכיר בפלסטין חדד צדדית". יש לקוות כי המגמה תימשך והסחף האנטי ישראלי יאבד מחוזקו.

 

ובכלל, לפחות דבר אחד ניתן להסיק מפגישתם של אובמה ושל נתניהו : מחד גיסא וברור לכל כי אובמה הוא לא ליכודניק. הוא ביטא עמדות שהשמאל הלאומי בישראל יכול היה בנקל להסכים עימן – להוציא את אי עמידתו הברורה בנושא זכות השיבה הפלסטינית. מאידך גיסא, נתניהו ביטא עמדה ליכודניקית ביטחוניסטית מובהקת, הגם שמי שירצה בימין יוכל לראות אותה כחורגת מעמדות הליכוד המסורתיות. יותר מכך, אפשר לראות בעמדתו של נתניהו המשך ברור לעמדתו באשר לתהליך המדיני שנרקם בעת "הסכמי אוסלו". כולם זוכרים אז את דוקטרינת "ייתנו – יקבלו, לא ייתנו – לא יקבלו".

 

העמדות של נתניהו על גבולות הביטחון של ישראל ועל ההכרה במדינה יהודית מוציאות את מתנגדיו, הן מימין והן משמאל, מכליהם. שכן, הוא לא נותן לשני הצדדים את מבוקשם. ברצותם יקלסו אותו וברצותם יהללו אותו. ואולם, אי אפשר להתכחש לכך שבלימת תהליך אוסלו תוך כיבוד עקרונות הדמוקרטיה במהלך שנות ה – 90 מנעו מישראל אסון ביטחוני ואולי גם אסון מדיני. עמדותיו כיום הן בעצם המשך ישיר לעמדותיו דאז. יש לקוות שהן לא רק ימנעו את האסון הבא אלא גם יעניקו אופק מדיני ריאלי לישראל.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אמת של פוליטיקאים

אלי חזן

תנועה לאומית ליברלית

אריק זיו ויזר

חשבון נפש דמוקרטי על פי משנתו של בגין

אריק זיו ויזר

כשלרשות השידור היה כוח

אלי חזן

עם ישראל מחכה לביבי

אלי חזן

ניצוצות של תקווה במזרח התיכון

אלי חזן
דילוג לתוכן