11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

אובדן הדרך של לפיד

ד"ר דנה רביב מצאה שציוץ אחד של יאיר לפיד משקף המון בעיות בהן לוקה הפוליטיקאי

 

השבוע פרסם יאיר לפיד ציוץ בטוויטר שגרם לי לשפשף את עיניי בתדהמה: "אז אהוד ברק, מס' 1 במפלגה שאין לה שם, אומר שביבי אסון וצריך להפיל אותו וצרף את אלדד יניב. מס'2 יאיר גולן  אומר שביבי מנהיג אחראי ואפשר לשבת אתו. מס'4 קובי ריכטר אומר שלא צריך בכלל לגייס חרדים, מס"5 יא יא פינק הוא בכלל איש של שלי יחימוביץ'. הולך ונהיה פה אירוע משונה".

כמה חוסר מודעות יש באדם, תהיתי לעצמי, אותו אדם שיושב במפלגת כלאיים משונה בעלת ארבעה ראשים ואין ספור זרועות. מפלגה שמאז הקמתה מדברת בכמה קולות שונים ואינה מצליחה ליצר הסכמה אפילו בנושא האחד שלמענו קמה – רק לא ביבי. שכן לפי דיווחים מהימנים, גם בנושא זה הייתה מחלוקת בין קברניטי הקוקפיט לפני פיזורה של הכנסת. מצד שני, אולי זה בדיוק אותו חוסר מודעות שגרם ללפיד לעלות על דעתו לעשות דוקטורט בלי תעודת בגרות, או לדרוש ולהיות שר האוצר בלי הבנה מינימלית בכלכלה.

יאיר לפיד Yair Lapid

@yairlapid

אז אהוד ברק, מס׳ 1 במפלגה שאין לה שם, אומר שביבי אסון וצריך להפיל אותו ומצרף את אלדד יניב. מס׳ 2 יאיר גולן אומר שביבי מנהיג אחראי ואפשר לשבת איתו, מס׳ 4 קובי ריכטר אומר שלא צריך בכלל לגייס חרדים, מס׳ 5 יא יא פינק הוא בכלל איש של שלי יחימוביץ׳. הולך ונבנה פה אירוע משונה.

חבריו להנהגת המפלגה הבינו שהמפתח היחיד להקמת הממשלה הבאה מצוי בידיהם של הרבנים והחלו לחזר אחריהם במרץ ובזהירות ולשמור על כבודם קלה כחמורה – גנץ מתרוצץ בחצרות חרדים ומבטיח להם ש"לפיד מתנהג טוב יותר", ואילו יעלון כובש כלי תקשורת חרדיים ומבטיח להם ש"כחול לבן תשנה אליהם את היחס". אך באותו הזמן, הבן הסורר לפיד מגיע לכנס הרצליה וברגל גסה שופך להם על הראש את הדלי עם מעט המים שכה עמלו לאגור, טיפה אחר טיפה. במחי הבל פה, מסר לפיד גט כריתות לציבור החרדי כולו, עם האמירה "נתניהו יוביל אותנו למדינת הלכה".

באמירה זו לפיד בחר – בחירה לא לאבד את ציבור הבוחרים שלו בעודו מביט בעיניים כלות ומשתהות כיצד ליברמן גונב לו את  בוחריו ומלאים לו את האג'נדה, בעוד הוא עצמו נאלץ לשתוק ולהתיישר עם רוח המפקד. בחירה זו מרמזת אולי על כך שלפיד מאותת החוצה, או לפחות מכין את הקרקע לכך, במקרה של פיצול מ"כחול לבן".

עד לא מכבר לפיד סומן כהבטחה הגדולה לראשות הממשלה, האלטרנטיבה השלטונית. לזכותו של לפיד ניתן לומר, שבעבודה קשה וסיזיפית הוא הצליח לייצר לעצמו מפלגה חיה ובועטת, עם מנגנוני שטח, סניפים פעילים ורבבות מתנדבים, מה שאיפשר לו למעשה לצלוח את בחירות 2015 למרות קדנציה כושלת למדי במשרד האוצר ולשמור על הישג לא מבוטל של 11 מנדטים. החל מ-2016 ועד כניסתו של גנץ למערכת הפוליטית, הייתה ללפיד עדנה – "יש עתיד" הפכה למפלגה המובילה בכל הסקרים, ולפיד החל לצמצם את הפער מול נתניהו באחוזי ההתאמה לראשות הממשלה. אז הגיע גנץ וטרף את הקלפים.

אל נטעה, כל עוד הסקרים ימשיכו לתת ל"כחול לבן" 30 מנדטים ומעלה הם יבלעו את הלשון, יסתמו את אף וימשיכו לרוץ ביחד. אולם אם הסקרים יתחילו לרדת (ויש סיכוי לא מבוטל שכך יקרה, עקב שובו של הברק למערכת הפוליטית), החריקות שראינו עד היום בקוקפיט יהפכו לרעשי אדמה מהדהדים וקריסת מערכות טוטאלית שתוביל להתפצלות של "יש עתיד" מ"כחול לבן". לפיד לא רוצה להישאר קירח מכאן וכאן.

בדבר אחד אין ספק – יאיר לפיד נמצא במשבר דרך עמוק. חבריו למפלגה רואים בו נטל המפריד בינם לבין הממשלה, ואילו אביגדור ליברמן חטף לו את האג'נדה. האם אנחנו עדים לימיו האחרונים בפוליטיקה של מי שלפני שנים בודדות עוד נחשב להבטחה הגדולה?

הכותבת היא יועצת תקשורת ואסטרטגיה ומרצה לתקשורת בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

להצטרף לאיחוד האירופי? לא, תודה

אריק זיו ויזר

פרשת כי תבוא – הכרת הטוב

אלי כהן

מכתב פתוח לוועד האולימפי

אלי חזן

שלום אלטרנטיבי ? כנס מסכם

אלי חזן

יחי יחי יחי

אלי חזן

מה לעשות כדי להשאיר לילדינו, מדינה יהודית משובחת?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן