24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי

תור הזהב של יהדות הונגריה – נציג הליכוד בראיון ל’מנדינר’

ליכודניק מתכבד להביא את תרגום הראיון המלא של רכז קשרי החוץ של הליכוד, תמיר ורצברגר, לכלי התקשורת “מנדינר”, הכה יוקרתי בהונגריה

“מזרח אירופה היום היא הרבה יותר בטוחה ליהודים מאשר במערב אירופה” כך לדברי תמיר ורצברגר, רכז קשרי החוץ של הליכוד ל’מנדינר’. לדברי נציג מפלגת השלטון בישראל, המתגורר בהונגריה ומתעסק שנים רבות ביחסי הונגריה-ישראל. “היחסים בין שתי המדינות טובים מאוד וג’ורג’ סורוס לא מייצג את העם היהודי”.

“האנטישמיות היא בעיה רצינית במערב אירופה, בעוד שבמדינות וישגרד (הונגריה, צ’כיה, פולין וסלובקיה) היחס למדינת ישראל הוא יותר ויותר חיובי”. “נתניהו ואורבן חולקים הרבה במשותף, ולכן היחס שלהם לארגונים החברה הפתוחה זהה”. על הנושאים האלה ועל העתיד המשותף של שתי המדינות, דיברנו עם רכז קשרי החוץ של הליכוד, תמיר ורצברגר.

לאחרונה עברה שגרירות ארה”ב לירושלים. איך להערכתכם ישפיע המעבר של השגרירות האמריקאית לירושלים בזירה הבינלאומית?

הנשיא טראמפ קיבל החלטה מאוד אמיצה, אם כי זה אירוני במידה מסוימת לכנות את ההחלטה הזו כך, משום שכל נשיא אמריקאי, מביל קלינטון ועד אובמה, הבטיח להעביר את השגרירות לירושלים בקמפיין הבחירות שלהם. טראמפ רק קיים את כל מה שקודמיו הבטיחו. זה היה יום היסטורי וחשוב. הקשר של העם היהודי לירושלים הוא עתיק ועמוק, ועל אף נסיונות של אונסק”ו לערער על קשר זה, ניתן לראות שמדינות רבות, כולל הונגריה, היו מיוצגות בטקס העברת השגרירות, ומדינות נוספות כבר הביעו את רצונם להעביר את השגרירות שלהם לירושים גם כן.

נוכחות השגריר ההונגרי בטקס היתה דבר מיוחד. האם זה יכול להעיד שינוי פרדיגמה ברורה עוד יותר במדיניות החוץ ההונגרית?

נוכחות השגריר ההונגרי בטקס העברת השגרירות היא תוצאה חיובית מאוד של היחסים בין ישראל להונגריה בשנים האחרונות, וחלק גדול מזה נובע מהיחסים המעולים בין שני המנהיגים, נתניהו ואורבן. אני חושב שהיחסים בין ישראל להונגריה ובין שתי הממשלות טובים מאוד, וכאחד שעבד במשך שנים לחיזוק יחסים אלה, אני שמח מאוד לראות זאת. בשבילי, זה כמו חלום שהתגשם. היה יהודי שנולד בעיר הזאת (בודפשט) לפני שנים רבות, שאמר פעם “אם תרצו אין זו אגדה”. לאדם הזה קראו תיאודור הרצל, ואני חושב שהיחסים היום בין ישראל להונגריה הם הביטוי הטוב ביותר של המשפט הזה.

הזכרת את ההחלטות של אונסק”ו שמערערות על הקשר של ישראל לירושלים. האם ניתן לומר שהאו”ם מוטה פוליטית לטובת מדינות מסוימות?

כמובן, משום שהאו”ם הוא גוף פוליטי שמונע מאינטרסים פוליטיים. באו”ם יש באופן אוטומטי רוב של מדינות מוסלמיות ומדינות עולם שלישי, ומדינות אלה מוטות כנגד ישראל.

עם זאת, ראינו כי חלק ממדינות אפריקה היו מיוצגות גם בטקס בהעברת שגרירות ארה”ב לירושלים. מדינות שבעבר היו אנטי-ישראליות באופן מובהק.

כל זה, כולל מצבה המצויין של ישראל היום ביחסי החוץ, הודות לכישוריו יוצאי הדופן של ראש הממשלה נתניהו. נתניהו יודע טוב יותר מכל אחד אחר לקחת בתבונה את אותן  המדינות, שהיו עד כה פרו-פלסטיניות בצורה מובהקת, ולמצוא את המכנה המשותף איתם, שעליו ניתן לבנות שיתופי פעולה אסטרטגים.

האם ישנו מכנה משותף לבניית שיתוף פעולה בין הונגריה לישראל?

ישראל ומדינות וישגרד דומים במובנים רבים, ומדינות אלה מתייחסות לישראל בצורה הוגנת. היחסים עם הונגריה עמוקים אף יותר. המכנה המשותף החזק ביותר הוא, כמובן, תרבותי. כשהגעתי לכאן לפני שנתיים וחצי עם משלחת של הליכוד, הראיתי לחברי למשלחת את הבית בו נולד חוזה המדינה, תיאודור הרצל,  ואמרתי “כאן, בבניין הזה, נולדה מדינת ישראל”. אבל לא רק הרצל, אלא גם דמויות ידועות נוספות בציונות נולדו בהונגריה: מקס נורדאו, חנה סנש, דב גרונר, אפרים קישון וטומי לפיד ומצד שני, ישנם יהודים הונגרים רבים שזכו בפרס נובל. מכנה משותף נוסף הוא  הדמוקרטיה והערכים המערביים, כמובן, גם אם יהיו כאלה שלא יסכימו איתי …

האם אתה רואה בהונגריה דמוקרטיה?

כמובן, כן. קודם כל מתקיימות כאן בחירות דמוקרטיות בהם הציבור מחליט מי הוא רוצה שיוביל את המדינה לשנים הקרובות. אי אפשר לטעון כשממשלה מיישמת את המדיניות שלשמה היא נבחרה שהיא פועלת בצורה אנטי-דמוקרטית. אני לא עוקב אחר הפוליטיקה ההונגרית היומיומית, אבל עדיין זה מעניין לשמוע את הביקורת של האופוזיציה ההונגרית נגד אורבן, שכן את אותם מילים וסיסמאות בדיוק אנחנו שומעים מהשמאל הישראלי נגד הליכוד: “פגיעה בדמוקרטיה”, “שחיתות” וכן הלאה. קשה לי לשמוע כאן כנגד אורבן את מה שאני שומע בישראל נגד נתניהו והליכוד ולהתייחס לזה ברצינות. זו נקודת דמיון נוספת בין שתי המדינות: האשמות לא הוגנות של השמאל מכיוון שהם אינם יכולים להפיל באופן דמוקרטי את פידס (מפלגת השלטון בהונגריה) או את הליכוד, הם מנסים לעשות כן בצורה אנטי דמוקרטית דרך האשמות בשחיתות וארגונים לא ממשלתיים.

בוא נדבר על סורוס.

אני שמח שהעלאת את הנושא! המקרה של סורוס נלקח ברצינות רבה בישראל. חשוב להבין שסורוס אינו נציג היהודים. הוא אדם פרטי שמקבל החלטות על דעת עצמו בלבד. הוא דמות שנויה במחלוקת לא רק בהונגריה או בישראל, אלא גם באמריקה ובבלקנים. לדעתי, סורוס כבר מזמן הפסיק להיות פילנטרופ והפך להיות שחקן פוליטי. אי אפשר להכנס לזירת אגרוף ולחבוט ביריב שלך וכשחובטים בך בחזרה לזעוק שזה לא חוקי או לא מוסרי. לסורוס יש מדניות מאוד ברורה שהוא מנסה לקדם באמצעות כלים פוליטים ולכן הקמפיין הממשלתי נגד סורוס, גם אם הוא לא נראה טוב, הוא בהחלט לא אנטישמי ומבחינה פוליטית הוא קמפיין לגיטימי.

הזכרת אנטישמיות. האם הרגשת אנטישמיות בהונגריה?

אני כאן מאז אוגוסט האחרון, ולפני שהגעתי לכאן, הייתי כבר עשר פעמים בבודפשט, אבל אף פעם לא הרגשתי מאויים. הלכתי לפני מספר שבועות במורד הרחוב, יהודי אורתודוכסי שאל אותי אם אני רוצה להניח תפילין, והסכמתי. עמדתי באמצע הרחוב והתפללתי בלי שום חשש, ואיש  מהעוברים ושבים לא פנה אלי. בסך הכל, אני מרגיש בטוח כאן, מספיק כדי להסתכל על הסטטיסטיקה של ההתקפות האנטישמיות בצרפת ובריטניה: המספרים מדברים בעד עצמם.

מדוע אז הונגריה מואשמת באנטישמיות בקהילה הבינלאומית?

כשאתה מפנה אצבע מאשימה כלפי מישהו שלוש אצבעות מופנות כלפיך. מי שמאשים את הונגריה כנראה רוצה להסית את האש ממנו. בישראל היום יש יותר ויותר עולים חדשים מצרפת, שבורחים מהאנטישמיות שם. הבעיה הגדולה נמצאת במערב אירופה לא בהונגריה. כשאני מדבר עם היהודים כאן, הרבה אנשים אומרים שהם חיים בתור זהב חדש. אני לא יודע מה אנשים מצפים מהממשלה ההונגרית, אבל אני רואה שהעיר מלאה בבתי כנסת ומרכזי קהילה ואירועי תרבות, שמתוחזקים ונתמכים על ידי הממשלה.

גם ישראל ספגה ביקורת על מות מפגינים ברצועת עזה.

בעזה יש ארגון טרור בשם חמאס שנבחר בבחירות דמוקרטיות. חמאס הוא זה שעומד מאחורי אותם הפגנות, שמטרתם היא לפרוץ את הגבול לישראל ולבצע פעולות טרור כנגד אזרחים ישראלים. האחראי הבלעדי לאירועים בעזה הוא חמאס.

המשפחה שלך היא למעשה הונגרית.

אכן, אני גם מדבר קצת הונגרית. למדתי גם בבית ספר לשפות וגם באוניברסיטה. משפחתי דיברה הונגרית לעתים קרובות בבית, ההורים והסבים. אמי נולדה בארד (טרנסילבניה), אבא שלי יליד ישראל, אבל סבתא שלי נולדה בטולצ’בה, כפר קטן ליד טוקאי וארדובניה. סבי נולד גם בטרנסילבניה, במארמורש.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בחירות ? בחירות !

אריק זיו

נבואת בר חן

רפי בר חן

מיסוי רכב – משאב לשאיבת צרכני הרכב

ד"ר אביגדור הדר

תיקון נשים

אריק זיו

ארדן מתמודד עם הטרור

אריק זיו ויזר

גאווה ליכודית

אריק זיו
דילוג לתוכן