20.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

תהיות על האזכרה למנחם בגין

22 שנים חלפו מאז מותו של המנהיג שעיצב את ישראל, בעיקר בשבע שנים שכיהן בראשות הממשלה. אלי חזן על הצניעות, על דודו חיים ועל נבחרי הליכוד שנעדרו (חוץ מהקבועים שמגיעים)

 

 

השנה, אזכרתו של מנחם בגין לא החלה בדיוק בשעה 15:00 כשם שהיא מתחילה בכל שנה. הבן, בני בגין, החליט הפעם, אולי בשל שעון לא מדויק, להתחיל 4 דקות לפני. הנוכחות הייתה די דלה ביחס להערכה האמורה להיות למנהיג שעיצב כה רבות את החיים שלנו כאן. הפנים, כמעט אותם פנים. נבחרי הליכוד, אלו שהמבקשים להתהדר ביומרות, אשר שאבו אותן מבגין, נעדרו הפעם בהמוניהם. אם את ההיעדרות של סגנית השר ציפי חוטובלי היה אפשר להבין בשל כריעתה ללדת (ושיהיה במזל) הרי שאת היעדרותם של גדעון סער, גלעד ארדן, יובל שטייניץ ועמיתיהם קשה מאוד להבין. כרגיל אפשר לומר : הגיעו הליכודניקים של סיעת הליכוד : סגן השר אופיר אקוניס – אשר זה שכיח למצוא אותו באירועים הקשורים לכל מורשת הליכוד, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין – אשר מבין את החשיבות שבהגעה אל האזכרה בתוקף מעמדו, ושני המועמדים לנשיאות – רובי ריבלין – המגיע כל שנה, וסילבן שלום – המקפיד לכבד את המורשת.

יחד עימם הגיעו עשרות אנשים. אז בגין הבן החל בתפילה שבסופה קריאת קדיש ומספר דקות לאחר מכן, כמו בריטואל קבוע, החל המואזין הנמצא ליד, לקרוא בקול ולהפריע. את הטרוניות של משתתפי האזכרה בדבר ההפרעה המכוונת של המואזין ניתן היה לשמוע עד חלקו השני של הר הזיתים. הם רק לא מבינים שהמואזין יכול לצווח עד לג'קרטה. התפילה השקטה והשתתפות של האנשים בקהל – יש לה משמעות רבה יותר. הרבה יותר. היא אולי משל למתרחש בארץ בין יהודים וערבים : התפילה נמשכה בשקט למרות הצווחות והעומק שלה הוא רב יותר ומשמעותי הרבה יותר.

 

בשל העיכובים הנובעים מסידורי הביטחון הגעתי הפעם שעה לפני. הר הזיתים הוא מקום צפוף וסואן גם כך ביום חמישי. הראשון שהיה שם הוא דודו חיים. "תגיע לתחנת הדלק רוקפלר. אתה מכיר את תחנת הדלק רוקפלר ? שם תיקח ימינה ותמשיך ישר. כל הזמן ישר. אל תיקח ימינה לכותל אלא תמשיך ישר. אתה כבר תראה אותנו", מדריך דודו משתתף חדש באזכרה. חיים, אחד הקרובים למשפחת נתניהו, קיבל על עצמו באופן לא פורמלי אך עם הרבה אהבה והקרבה, לארגן את ההגעה לטקס האזכרה. אף לא אחד ביקש ממנו לעשות זאת אך הוא עושה זאת כחלק מתחושת השליחות שמפעמת בו. הוא, לא משאיר אותך אדיש לפעילותו.

 

לראיון עם דודו חיים מיו טיוב לחצו כאן 

דבר מעניין המשקף את מצב הליכוד היום נטול הצעירים ראוי לציין : אי הנוכחות של צעירים ליכודניקים באזכרה. היה ניתן לראות את ג'רמי דרי, אריאל מורלי, קובי צורף, אמיר אוחנה, דוד בן גיגי ומתי מעט נוספים המשתדלים להגיע כל שנה אך התמונה בולטת לעין : צעירים ליכודיים חסרים שם.

מצד שני, בלטה כבר בהתחלה נוכחות של ילד בן 10 מאשדוד שהביא את כל בני המשפחה שלו לאזכרה. הוא אמר את שמו בלחש. גלעד זה השם. לא ארדן. הוא מאשדוד ולא מאשקלון. גלעד קרא על בגין לפני מספר חודשים ומאז יותר עניין ורותם את המשפחה שלו על מנת להרחיב את הידע בנושא. אביו מספר לי : "הילד ממש התאהב בבגין ובמורשתו. לכן כבר החלטנו לטייל בירושלים ולהגיע לאזכרה".

אולי מגלעד יבוא הזיכרון? ימים יגידו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נפתלי זחלקה ?

אלי חזן

זאב, אבל בדרכו של ז'בוטינסקי

אלי חזן

הפוליטיקה החדשה מבית היוצר של ישראל כץ

אלי חזן

פורסם במגזין המודפס בשירות החוץ של הליכוד/אלי חזן

אריק זיו ויזר

שטייניץ, יובל שטייניץ, שר האוצר

אריק זיו ויזר

הצדק המאוחר של מרד גטו ורשה

אלי חזן
דילוג לתוכן