19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

רפורמה קטנה אך גדולה

אמש עבר חוק פתיחת אזור רישום נישואין. האם מדובר בתחילתה של מהפכה שקטה ?

 

 

ללא רעש מיותר ובתבונה רבה אישרה אמש הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את חוק פתיחת אזורי רישום. משמעות החוק היא שזוגות שיירצו להינשא ברבנות יוכלו עתה, בניגוד גמור לעבר, להירשם לכך בכל מקום בארץ ולא רק במקום המגורים המצוין בתעודת הזהות. יש לזכור כי החוק הקודם היה רלוונטי לתקופה אחרת ולא השתנה שנים רבות. תקופה בה דינמיקת החיים הייתה שונה לחלוטין ומשמעותה פחות מוביליות ויותר יציבות. ואולם, בדור האחרון כל צורת חיינו השתנתה. די אם למשל ניקח סטודנטים הרשומים במקום מגורים אחד אבל לומדים באוניברסיטה אחרת. במצב הקודם רישום לנישואין תבע מהם השקעת אנרגיות ובזבוז זמן מיותר וזאת למרות שכלי התקשורת השתנו לחלוטין עם התפתחות האינטרנט. יותר מכך, לעיתים, עקב כשלים טכנייים, נאלו זוגות המבקשים להתחתן, לסור לעירם המקורית לא פעם אחת אלא מספר פעמים. מיותר ולא נדרש.

בעבר, כאשר רב העיר היה אמור להכיר אישית את כל בני עירו ולמנוע חיתון פסולים היה מקום לפקודה הנוכחית. אולם כיום, בחברה מודרנית, תקשורת אינטנסיבית ומערכות המידע והמחשוב, כמו גם נגישות הרשם למאגר מעוכבי חיתון אין מקום לטענת היכרות האישית של הרב עם בני המקום.

יותר מכך, בדור האחרון ישנה תחושה של מיאוס או לכל הפחות חוסר שביעות רצון מהתנהלות הרבנות. הדבר מוביל להתרחקות הציבור החילוני מסורתי ממוסד זה ואחד הכלים למנוע התרחקות זאת. די אם נביט למשל בבחירות למועצת הרבנות הראשית ובתגובות שהגיעו לכך ברשתות החברתיות. שלא לדבר על התבטאויות אנטי רבניות במקומות ובחוגים שאינם נחשבים אנטי דתיים במיוחד. יש לומר ביושר שההתעקשות של ח”כ לשעבר עתניאל שנלר, יוזם החוק, ושל עוזרו הפרלמנטארי יונתן יאבור, על קידום הליך החקיקה והחלת דין רציפות שהחיל ח”כ איתן כבל, אשר סייעו להשלמת החוק, היא לא פחות משינוי מהותי וזאת על רקע האלטרנטיבות לנישואין. ראוי לא לשכוח גם את מנוע הטורבו הפרלמנטארי סגן השר זאב אלקין שתבונתו הפוליטית סייעה להשלים את הצעת החוק. אלקין הוא ההוכחה שאפשר להיות אורתודקסי אך למשוך קהלים הנחשבים מסויגים מהאורתודקסיה.

החוק הוא גם חוק אפקטיבי שכן הוא יאפשר לכל זוג לקבל תעודת רווקות ולהירשם לנישואין אצל כל רב המוסמך כרשות רושמת ובכל מקום. כמו כן החוק המוצע יעניק כלי בקרה ואכיפה טובים מאי פעם למניעת רישום מעוכבי (פסולי) החיתון.

הצעת החוק תגרום, מטבע הדברים, גם לשיפור מהותי של השירות לאזרח, שלא רק ייהנה מפרוצדורה קלה וידידותית יותר בעת רישום הנישואין, כי אם גם משירות איכותי ומאיר פנים. מהבחינה הזאת השינוי הזה אמור להיות שינוי ראשוני אך משמעותי בשורה של שינויים שעל הרבנות הראשית לעבור. מצד אחד, עלול הדבר לעורר אנטגוניזם בקרב הרבנות אך מצד שני, היא יכולה לשאוב השראה מהרב הראשי לשעבר, הרב עובדיה יוסף, אשר לא חשש לנקוט הלכות תקדימיות ועל ידי כך לשמור על קרנה של הרבנות.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בדרך לפוליטיקה ? ינון מגל ויותם זמרי

אלי חזן

דנון לנתניהו: לא לאפשר פינוי האולפנא

האוצר הודיע ש-75 מש”ח יושבו לסל התרופות

אריק זיו ויזר

האם הקפאת הבנייה תמשך??

אריק זיו ויזר

הקשר האיטלקי

אריק זיו ויזר

אירועי ספורט מרכזיים בספורט הישראלי ישודרו בחינם בערוצים פתוחים בלבד

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן