26.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

ראש השנה – חשבון נפש לאומי וחשבון נפש פרטי

“דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ. כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַ-ה’.” (ויקרא כ”ג, כ”ג-כ”ה) “וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם. וַעֲשִׂיתֶם עֹלָה לְרֵיחַ נִיחֹחַ.” (במדבר כ”ט, א’-ו’)

 “וּנְתַנֶּה תֹּקֶף קְדֻשַּׁת הַיּוֹם כִּי הוּא נורָא וְאָיֹם וּבו תִנָּשֵׂא מַלְכוּתֶךָ וְיִכּוֹן בְּחֶסֶד כִּסְאֶךָ וְתֵשֵׁב עָלָיו בֶּאֱמֶת.”(מתוך הפיוט “ונתנה תוקף”, בתפילת מוסף של ראש השנה ויום הכיפורים )

ראש השנה, הוא חג יהודי שחל בא’ וב’ בתשרי, הימים הראשונים בשנה העברית. ראש השנה נחשב במסורת היהודית ליום המלכת האל על האנושות, כי ביום זה היה סיום בריאת העולם ובריאת האדם הראשון על פי המסורת, וכן ביום הזה נידון האדם הראשון על חטאו ויצא נזוף מלפני הקב”ה ונגזרה מיתה לעולם ,במסורת היהודית נקבע יום זה ליום הדין האנושי הכללי והפרטי של כל אחד ואחד. המצווה העיקרית של החג היא שמיעת תקיעה בשופר.  

חג ראש השנה נקרא במקרא “יום תרועה”, כולל בתוכו שני עניינים עיקריים – האחד היותו חג לתחילת השנה החדשה, והשני- היותו יום של חשבון נפש וחזרה בתשובה. טבעי הדבר, שעם סיומה של השנה ותחילתה של שנה חדשה ייתן לעצמו האדם דין – וחשבון על השנה החולפת ויתקן את מעשיו לשנה הבאה .

יש גם צורך בחשבון נפש לאומי על השנה שעברה בחייה של האומה, מהם ההישגים שבהם יש להתמיד בהם, ומהם הכישלונות שיש לתקנם. מחובתו של האדם והעם בכללותו לערוך חשבון נפש פרטי ולאומי.

חובתו של אדם לערוך לעצמו חשבון נפש פרטי  – לאו דווקא בימים מיוחדים לכך, אלא בכל יום, קביעת הימים המיוחדים לחשבון נפש ולסליחה וכפרה לאומה כולה, באה להדגיש את הצד הלאומי שבתשובה, באשר כל חטא פרטי הוא חלק מחטאי החברה כולה ועל  החברה לתקן את חטאיו של הפרט, שכן החברה אחראית לאווירה של חיי מוסר וצדק וצריכה להרתיע מפני הקלקולים ולתקנם .

 פרשת השבוע “וילך” – נקראת שבת שובה

שבת שבין ראש השנה ויום הכיפורים נקראת ” שבת שובה” על שם ההפטרה  הלקוחה  מהנביא הושע, הפטרה הנאמרת בשבת זו נפתחת במילים “שובה ישראל!” זו הפטרה הקוראת לעם ישראל לשוב לבורא העולם בלב שלם. לפיכך, שבת זו קיבלה את השם ‘שבת שובה’. זו שבת מיוחדת אותה כדאי להקדיש לשיבה אל ה’אני’ האמיתי שלנו, החיבור לאלוקים.

 תכלה שנה וקללותיה

תחל שנה וברכותיה 

שנה טובה 

אלי כהן מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

יציאת מצרים – משמעות חג הפסח

אלי כהן

מה רוצה השמאל להשיג בבחירות?

אריאל בולשטיין

על השנאה ועל הפחד – זיו דשא

אריק זיו ויזר

העסק חייב להצליח

אלי חזן

חג שמח לחברינו המוסלמים מאורי בורובסקי

ח”כ נורית קורן מסכמת שנה ומאחלת שנה טובה

עינר אביב
דילוג לתוכן