19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת ראה – הברכה והקללה תלויים באדם

רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם–הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה. אֶת-הַבְּרָכָה–אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל-מִצְוֹת ה’ אֱלֹהֵיכֶם,אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם.

וְהַקְּלָלָה, אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְוֹת ה’ אֱלֹהֵיכֶם,וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם: לָלֶכֶת, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים–אֲשֶׁר לֹא-יְדַעְתֶּם” (דברים יא,כו-כח).

בפרשתנו נמצא יסוד הבחירה החופשית והיכולת לבחור בטוב או במוטב.

התורה אומרת “ראה נתתי לך את הברכה ואת הקללה. ובחרת בחיים. ה’ יתברך נתן לנו את האפשרות לבחור בין הברכה לקללה. בין החיים והמוות. יש אנשים שבחרו לחיות חיים שיש בהם קללה. חיים של עבדות, חיים של רדיפה של הנאות גשמיות. ויש אנשים שבחרו בחיים  רוחניים, שיש בהם ברכה. יש בהם סיפוק. יש בהם הנאה נצחית. הכל תלוי באדם. לכן ניתן ליחיד לשפיע במעשיו על הרבים, לכן נאמר “ראה” – אותיות-“האר” ,האר את עיניך ושכלך לבחור בטוב, אדם כוח בחירה. הברכה והקללה מייצגים את כוחות הטוב והרע השוררים בעולם. יש עולם ויש עולם קטן-הוא האדם. הברכה והקללה מצויים בפנימיותו. האדם הוא שקובע את מקומו בעולם. ואיזה הוא חכם, המכיר את מקומו. הטוב והרע מתנהלים בלב ובמחשבה ולבסוף, “ראה” ראשי תיבות, ראה אלול הגיע.  

שבת שלום 

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הטעות ההיסטורית מאז סיום מלחמת ששת הימים

עינר אביב

פרשת השבוע : ניצבים. בסימן הערבות ההדדית

עינר אביב

ישראל והעולם המוסלמי: היחסים כחצי סהר

אלי חזן

סמי ג’ומאייל : לבנון זקוקה להגנה מפני כוחו של חיזבאללה !

אריק זיו ויזר

מזל טוב לידידיה צוריאל לרגל חתונת בנו

עינר אביב

השכל ומדד החרות : ליגה מעל כולם

עינר אביב
דילוג לתוכן