25.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מתלכדים להצלחת הממשלה

יציבות וגודל הקואליציה הנוכחית מאפשרים ויאפשרו יצירת חקיקה שתשנה את פני החברה בישראל.

 

 

השבוע אישרה הממשלה את מסקנות וועדת הריכוזיות. הררי פרשנויות נכתבו על מסקנותיה אך דבר אחד קטן שוכחים הפרשים לציין. אם היינו היום בדרך לבחירות, שני הצדדים היו מנופפים בדו”ח ככלי ניגוח, מציעים מספר הצעות חוק כשוחד בחירות ואז הדו”ח היה מונח לאחר כבוד בארון הספרים של הממשלה ה-32 מעלה אבק. חמש שבועות לאחר אותו “עלבון” שחטפה התקשורת כאשר מודרה מהתהליך, הציבור יכול לראות את הפירות מבשילים. לא רק שנחסכו ממנו עלויות מערכת בחירות מוקדמת אלא שהוא יוכל ליהנות גם ממסקנות וועדת הריכוזיות. בזכות יציבותה של ממשלת האחדות יתאפשר לקיים את הנחיית ראש הממשלה לסיים את החקיקה בנושא זה עוד במושב הכנסת הנוכחי ושינוי פני המשק הישראלי יחל בקרוב.

 

הקריאה האותנטית של מעמד הביניים לגבי יוקר המחייה בקיץ שעבר נבעה בעיקרה ממבנה המשק הישראלי. מבני הפירמידות, החזקות צולבות ושליטה בתקשורת, אפשרו למספר משפחות לחלוש על המשק וליצור עיוותים רבים שמנעו מתחרות אמיתית ומהשוק החופשי להתקיים. “להלאים את החברות!” “תעלו את המיסים!”, “תורידו את השכר!” והצעות פופוליסטיות רבות נוספות נזרקו לחלל בזמן שמעמד הביניים זעק. אך להחריב את המערכת ישנה עד ליסוד היה רק מחריב עימה את אותו מעמד ביניים. מדובר מלמעלה מטריליון שקלים שבהם משחקים בעלי ההון. הכסף הזה הוא שלך, שלי, של כולנו. כדי להחזיר לציבור את השליטה על הכסף שלו יש בעבודת עומק ולא בשליפת פתרונות מהשרוול. ובכדי ליישם זאת יש צורך במערכת שלטונית יציבה שתוכל לפעול ללא התערבות של קבוצות אינטרס.

 

יציבות וגודל הקואליציה הנוכחית מאפשרים ויאפשרו יצירת חקיקה שתשנה את פני החברה בישראל. חקיקה בנושא ריכוזיות המשק והמחויבת לחקיקה בנושא השוויון בנטל, הן ככול הנראה רק סנוניות ראשונות של ההזדמנות ההיסטורית הזו. אך כדי שנוכל לקצור את תוצרי החקיקה יש להבטיח כי הממשלה הבאה תהנה גם כן מאותה יציבות שלטונית. לשם כך יש צורך בשינויים בשיטת הממשל הנהוגה היום. שינויים אלו צריכים להוביל לשלוש מטרות. הראשונה, חיזוק הקשר עם הבוחר כדי למנוע מצב בו הציבור רואה בשליחי ציבור מחממי כיסאות מעונבים. השנייה, להחזיר את האיזון בין זרועות השלטון, קרי מערכת של איזונים ובלמים שאינה מונעת מהמערכת לתפקד. והמטרה השלישית היא לייצר מערכת ממשל יציבה, כזו שיכולה גם לקבוע מדיניות וגם ליישמה במשך ארבע שנים. יש בידי הקואליציה את הכוח להוביל מהלך זה. שיטת הממשל הנהוגה כיום מאלצת את מקבלי ההחלטות לעסוק בעיקר בכיבוי שריפות (וגם זה לא בהצלחה יתרה כפי שמעיד דו”ח אסון הכרמל), שינוי השיטה חייב להוביל למערכת יציבה יותר, לאפשר ישום מדיניות ארוכת טווח. רק כך נוכל להביא לשגשוג אמיתי של החברה הישראלית.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תפסיקו לריב

אריק זיו ויזר

אמיר אוחנה – שר לביטחון פנים הבא!

דניאל נחמיה

הטרור המשתנה ודרכי ההתמודדות עמו

אריק זיו ויזר

וושיניגטון בידיינו!

אריק זיו ויזר

ממלכת העבודה האבודה

אלי חזן

ארדן מספר 2 ? הבדיחה על חשבוננו

דילוג לתוכן