32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

למה שוק התקשורת בישראל כל כך ריכוזי?

ד"ר דניאל גלילי מצא את הקשר בין פתיחת בנק לבין הקמת ערוץ 

 

העובדה הקיימת היא משנות ה-90 של המאה ה-20 ועד העשור השני של המאה ה-21 היו בישראל בין ערוץ אחד לשני ערוצי חדשות פרטיים. מספר מועט זה מנוגד למספר הגבוה מאוד של ערוצי חדשות וערוצים בידוריים נוספים בטלוויזיות של מדינות מערביות.

 

אם כן, מהי הסיבה לכך? התשובה לא נמצאת בחוק התקשורת כי הרי חוק התקשורת מאפשר הקמתם של ערוצי תקשורת פרטיים. יש להסיק כי התשובה נעוצה במדיניות של הרגולטורים, במקרה הזה, הפקידים ברשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.

 

קודם לכן, יש להסביר כי כאשר נכתב חוק, נכתבים תקנות ע"י משרדי הממשלה השונים אשר מסייעים להם ליישם את החוק. אך בנוסף לתקנות, יש אפשרות לפקידים במשרדי הממשלה השונים, או בגופים המסופחים אליהם כמו: הרשות לניירות ערך ו/או המוסד לביטוח לאומי, לנסח נהלים פנימיים אשר קובעים תנאים לקבלת אישור ממשלתי להקמת תאגיד פיננסי או מלכ"ר ו/או נתינת אישורים שונים לתאגידים אילו. כתיבת נהלים פנימיים של הפקידים במשרדים הממשלתיים המקשים על אנשים שונים להקים או לפתח מיוזמתם תאגידים, היא תופעה היכולה להסביר את הריכוזיות במספר ענפים במשק הישראלי.

 

הדוגמה הכי בולטת לכך היא התנאי הקשה אשר הרשות לניירות ערך מקנה על אנשים המעוניינים להקים בנק. לשם הקמת בנק, פקידי הרשות דורשים ערבות של עשרות מיליוני שקלים למרות כי היזם לא נדרש לכך ע"פ החוק הרלוונטי או התקנות. דורון שורר, היזם אשר מנסה בימים אלה ליזום הקמת בנק חברתי בישראל תיאר זאת כך: "אם אתה מתחיל לבנות בניין, אז בישראל אומרים לך להתחיל מהקומה השלישית".

 

כך למעשה מתקיים המצב בשוק התקשרות בישראל. משמע, כדי להקים ערוץ טלוויזיה עדיין נדרש אישור מהגוף הממשלתי המפקח על ערוצים פרטיים קרי רשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, והפקידים ברשות השנייה דורשים מהיזם ערבות של 70 מיליון שקל, סכום שנמצא בידיהם של מעט מאוד אנשים בישראל. התוצאה של נוהל פנימי זה הינה חד-משמעית – במקום שיתקיים מצב (כמו בארה"ב) שלכל אזרח בעל האמצעים הבסיסיים להקמת ערוץ טלוויזיה יוכל להקימו, בפועל רק אנשים מהעשירון העליון יכולים להקים ערוץ טלוויזיה.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מזיזים את הגבינות של כולנו

אמיתי שיף

מי מפחד מארץ ישראל השלמה ?

אלי חזן

נוהרים לקלפיות גרסת מחמוד עבאס

אריק זיו ויזר

דמות האישה בעיני ז'בוטינסקי

אלי חזן

אבו מאזן – לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה?

אלי חזן

1992 = 2019 ?

אריק זיו
דילוג לתוכן