19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
יצחק שמיר

“לא מסרתי סמ”ר מאדמת ארץ-ישראל”

ברכת יוסי אחימאיר לטקס קריאת בית ספר תיכון טכנולוגי של אורט בכפר-סבא ע”ש יצחק שמיר, 31.12.13

 

 

 

אני מצטרף לברכות על יוזמתכם, לקרוא את ביה”ס “אורט”, כאן בכפר-סבא, על שם ראש הממשלה השביעי יצחק שמיר זכרו לברכה.

זכיתי לעבוד שמונה שנים לצידו, הן כיועץ, הן כדובר והן כמנהל לשכת ראש הממשלה.

ראיתי מקרוב, ראיתי בפעולה, מנהיג חדור אמונה ציונית, שאחת היתה מטרתו – לבסס את מדינת ישראל, מדינת היהודים, שלמענה לחם במחתרת ובמוסד, ולהבטיח את קיומה ועתידה.

מנהיג שלא טובתו האישית עמדה לנגד עיניו – אלא אך ורק טובת עמו.

בשבילכם, התלמידים, הוא דמות היסטורית, שהרי סיים את תפקידו בראשות הממשלה לפני 21 שנים, הרבה לפני שנולדתם. אני מניח כי רק מעטים יודעים על פועלו והישגיו.

יש לכך סיבה נוספת: את יצחק שמיר כמעט לא עיניינו יחסי-ציבור, לא הכותרות בעיתונים, ולא הסקרים – או, לפחות, לא הם היו בראש מעייניו. הוא עשה ופעל מה שחשב, כי טוב הוא בעיניו למדינה. הן לשם כך נבחר להנהיג אותה.

ואכן, היו בתקופתו הישגים גדולים, שלא הכל מודעים להם:

בביטחון – מאבק מוצלח בטרור האש”פי, ניהול שקול של מלחמת המפרץ,

במדיניות – נסיון לקדם שלום אמת בוועידת מדריד, כינון יחסים דיפלומטיים עם עשרות מדינות,

בכלכלה – צמיחה ודאגה לחלשים,

בחברה – קידום ערך האחדות הפנימית, הלאומית, קירוב בין הניגודים – בין דתיים לחילונים, בין חבלי הארץ, בין ותיקים לחדשים, בין ספרדים לאשכנזים, בין יהודים לבני המיעוטים.

מעל לכל – הוא החשיב את נושאי החינוך, העלייה וקליטתה. בתקופתו של שמיר נקלטו בארץ כמיליון עולים ברוסיה. בוודאי רבים מכם הם בנים למשפחות יוצאות רוסיה. בתקופתו נקלטו גם עשרות אלפי עולים מאתיופיה.

ראש הממשלה שמיר החשיב מאוד את החינוך לערכים יהודיים, לאמונה בצדקת הדרך הציונית, ופעל להשרישם.

יצחק שמיר הירבה לסייר בערי ישראל, בפריפריה, ותמיד הינחה אותי לכלול בית-ספר במהלך הסיור, לשמוע את המורים, המנהל והמופקדים על מערכת החינוך המקומית.

יש ברשותי צילום שבו נראה שמיר, באחד מביקוריו בפריפריה, כשהוא יושב על ספסל הלימודים, בין התלמידים, מאזין להסבריו של מנהל בית-הספר.

ואין פלא: יצחק שמיר הוא בוגר הגימנסיה “תרבות” בביאליסטוק שבפולין, שם ספג לראשונה את מורשת ישראל, אהבת ארץ-ישראל, את השפה העברית ואת התרבות העברית.

הוא הדוגמא המובהקת לכך, כי מה שאתם, תלמידי אורט כפר-סבא על שם יצחק שמיר ובכל בתי-הספר בארץ, לומדים וסופגים בבית-הספר, ילווה אתכם, ישמש אתכם, בכל דרככם, בכל נתיב חייכם.

הוא רצה לראות את צעירי ישראל עמלים, יוצרים, מפתחים ותורמים לבניין המולדת.

לאלה, לעליה ולחינוך, הקדיש יצחק שמיר את עיקר מירצו, גם אחרי שפרש מהחיים הפוליטיים. חלומו הגדול, אגב, היה לראות גם עלייה גדולה מ…ארה”ב.

יצחק שמיר היה הצנוע בין כל ראשי הממשלות שהיו לנו. הוא התנהל בצניעות ונהג בצניעות, בענווה. אני זוכר, למשל, איך מנע בכל תוקף ניסיון של עוזריו לשפץ ולסייד את לשכת ראש הממשלה, או להחליף בה את הריהוט.

הוא גם ידע להאציל סמכויות לשריו, לנאמניו, לאנשים שהוא טיפח ועליהם סמך. הוא יותר מכל מנהיג אחר קידם צעירים לממשלתו, כדי ליצור את דור המנהיגות העתידי, וביניהם בנימין נתניהו. בדבר אחד הוא כן התפאר: “לא מסרתי סמ”ר אחד מאדמת ארץ-ישראל”!

ראש הממשלה שמיר לא חיפש כיבודים ולא כותרות מחמיאות. אני כמעט יודע מה היה אומר על ההנצחה הזאת, כאן בכפר-סבא, אבל היא חשובה, ראוייה ומבורכת, ומתאימה מאוד לאיש המאמין ולמדינאי העז הזה, הצנוע מאין כמוהו, ששמו יצחק שמיר.

אני מקווה שלצד ההנצחה והטקס – גם תלמדו על יצחק שמיר, האיש ופועלו, ותשאבו השראה מי שהיה ממפקדי לח”י, יו”ר הכנסת, שר החוץ וראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל.

תודה לך, כפר סבא, לראש העיר והנהלת העיר, לוועדת השמות, על ההנצחה הזאת והאירוע החגיגי והמושקע.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

על דרכו של יצחק שמיר וראייתו הנכונה את הנולד

אריק זיו ויזר

שמיריזם

אלי חזן

יצחק שמיר – המנהיג שאהבתי

אלי חזן

פורסם הגיליון ה – 200 של כתב העת “האומה”

אריק זיו ויזר

לזכרו של יצחק שמיר

אלי חזן

חברי סיעת הליכוד בכנסת זוכרים את יצחק שמיר

אלי חזן
דילוג לתוכן