17.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
טור אישי

לא דין ולא דיין: סרט המשך ל”הרצוג” בכיכובו של אובמה

ממראיינת גדולה לעוזרת פרלמנטרית 

 

 

כבר שמענו על כתבים שמאתרגים נשיא אבל נשיא שמאתרג כתבים?
במקום למתג עצמה כמראיינת מן השורה הראשונה, הוכיחה אילנה דיין שכאשר מדובר בליגה של הגדולים, השאלות הקשות מפנות מקום לחיוכים מתוקים שלא משאירים מקום לספק: הראיון הוזמן מראש.

ז’אנר טלויזיוני חדש מושק בימים אלה בישראל: סגנון ה”אם כבר הפסדנו לפחות נרויח רייטינג”. אזרחי ישראל צפו בשבועיים האחרונים בסרט האימה בבימויה של ענת גורן: “הרצוג”, הם רק לא ידעו שמדובר בטרילוגיה ושבחלק השלישי יככב לא אחר מאשר נשיא ארצות הברית. אחרי הכל מדובר בחלק אינטגרלי מהמאבק העיקש להפלת שלטון נתניהו ומן הראוי לתת לצופים להיווכח כי שני ערוצי החדשות מדברים באותה שפה ונותנים במה לאותם פייטרים.

אם נוציא את ההצבעות המגזריות, כל אזרח שלישי בישראל הצביע לנתניהו. כלומר שליש מהצופים בראיון הבחינו בעננה המכנה את עצמה וי -15 וחיכו לשאלת השאלות אבל זו לא הגיעה. הנשיא האמריקאי נראה מגומגם מתמיד והתקשה לענות אפילו על השאלות המחמיאות ביותר. דיין כמובן ניסתה לייצר אמפטיה מלאכותית ע”י השוואה ואיזכור משולש המיעוטים ההיסטורי: אפרו-אמריקאים, יהודים ופלשתינאים. אובמה כצפוי, הזכיר את ביקורו בבית הכנסת היהודי ואת הדרשה שנשא שם. וכך בלי למצמץ הפכה דיין את היוצרות. תזכורת לגברת דיין: האפרו-אמריקאים מעולם לא ביקשו זכויות על חשבון זכויות של לבנים. מרטין לותר קינג היטיב לתאר את חלומו: ש”יום אחד על הגבעות האדומות של ג’ורג’יה, יוכלו בניהם של עבדים לשעבר ובניהם של בעלי העבדים לשעבר, לשבת יחדיו בשולחן האחווה (ברדרהוד) “.
ביחד אמר לותר קינג. לא בנפרד ולא על חשבון המקום של הלבנים. ביחד. לא שללו את קיום המדינה האמריקאית ולא חתרו כנגדה להשמדתה. אבל למה להתעכב על עובדות.

דיין הזכירה לנשיא את נאום נתניהו בקונגרס אבל נמנעה מלהכנס לעובי הקורה והרימה לאובמה להנחתה שהגיב “אם הייתי למשל מגיע לכנסת להפגש עם הרצוג..היו רואים בזה שבירה של כללי פרוטוקול מסויימים”. באמת? ומה בדיוק ניסה אובמה לעשות אם לא להכנס למשכן הכנסת בדלת האחורית ע”י מימון לא חוקי ושימוש בכספי משלם המיסים האמריקאי לטובת התערבות גסה במערכת בחירות הישראלית?

בהתחלה היו אלה “כללי הפרוטוקול” שראש ממשלתנו לא עמד בהם, אח”כ היה התירוץ שמדובר ב”תקופת בחירות” (מעניין שאת דיוויד קמרון זה לא הפריע לו לפגוש) ולבסוף אובמה פינק בוידוי: הוא מודאג מהעובדה ש”הפוליטיקה הישראלית תהיה מונעת אך ורק ע”י פחד”. אמר האיש ששליחיו נקשו על דלתות הבוחר הישראלי במטרה אחת-להפחיד. להפחיד את האזרחים ש”רק לא ביבי” עדיף על הכל. והוא עוד מדבר על הפחדות. זה בסדר אובמה, אנחנו מזדהים עם החלק הראשון של המשפט ומסתפקים רק בלהיות מודאגים מה’עובדה’. של אילנה דיין. אלוהים לאן התדרדרה התכנית הזאת.

שום מילה על תמיכת אובמה במורסי שזה עתה הורשע. שום מילה על וי -15. שום מילה על הכלכלה האמריקאית הקורסת. אז על מה הריאיון? אה כן, על ההחלטה הגזענית “להפריד את הנוסעים הערבים והיהודים בקווי אוטובוס נפרדים”. כלומר על החלטה שהתבטלה עוד לפני שיצאה לפועל ובשטח שום דבר לא השתנה העדיפה דיין לשאול. למה? כי זה נראה טוב. מעבר לעובדה שמדובר בשקר מוחלט, בהצגה מסולפת ביותר של החלטה ובקביעת הנחת יסוד שגויה לחלוטין, זה תמיד נשמע מעולה ומריח כמו אפרטהייד. והרי לשם כך נתכנסנו לא?

לסיום, על רקע גבעת הקפיטול, נפרדה דיין מצופיה ואיחלה שתחזור בעונה הבאה והוסיפה בצורה המלאכותית ביותר את צמד המילים “בלי נדר”. שמישהו יגלה לה שחנופה לא תעזור פה. נפגש בעונה הבאה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מבחן הפוליטיקה החדשה של יעל גרמן – מערכה ראשונה

אלי חזן

מבחן הפוליטיקה החדשה של יעל גרמן – מערכה ראשונה

אלי חזן

פרשת השבוע עם יעקב וידר

אריק זיו ויזר

יוני שאלתיאל: לחיי האירוניה

אריק זיו ויזר

יוני שאלתיאל: איראן, בוז’י ומה שביניהם

אריק זיו ויזר

יוני שאלתיאל: “צדק חברתי זה לא רק לשמאלנים”

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן