22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
אבישי בר אושר

יצא לאור ספר הרי"ח הטוב לציון אירועי 100 שנה לפטירת "הבן איש חי" רבנו יוסף חיים מבגדאד

הרב יוסף חיים הידוע בכינויו הרי"ח, הוא מגדולי חכמי יהדות ספרד והמזרח בדורות האחרונים, וגדול חכמי בבל מאז תקופת הגאונים. נודע בגדולתו בכל תחומי פרד"ס התורה.
הרב נולד בשנת תקצ"ד (1834) לאביו הרב אליהו, שהיה "חכם גדול בנגלה ובנסתר וחסיד וקדוש כמלאך ה'". סבו – הרב משה – היה ראש רבני בגדאד ומקים עולה של תורה בעיר זו. עוד בילדותו ניכר הרי"ח ב"כישרונות גאוניים ואצילות נפשית". מספר שנים הסתופף ב"מדרש בית זילכה", אך את רוב לימודו ביום ובלילה, קנה באוצר הספרים שבבית אביו, ומאוחר יותר בחדר ספרייתו הגדולה. הרי"ח תשובות לגדולי חכמי ארצות תורכיה, יוון, הודו, איראן, כורדיסטאן, ליטא וארץ ישראל. תשובותיו הרבות עסקו בכל תחומי ההלכה, בנגלה ובנסתר, ומתוכם ניכרת בקיאותו הגדולה בכל ספרות ההלכה היהודית לדורותיה, ממחברים אשכנזים וספרדים, מקובלים ואדמורי"ם.
הרי"ח נודע מצעירותו כדרשן גדול שריתק את אלפי שומעיו לדרשותיו שבהם שילב הלכה ומוסר. יהודי בגדאד העריצוהו ונשמעו לו בכל תחום,. רבים התדפקו על דלתו בשאלות הלכה ולימוד, בבקשת עצה וברכה, על אף העובדה שלא שימש בשום תפקיד רבני רשמי.
הרי"ח היה בקי גדול בקבלה, יודע אף לכוון בתפילותיו על פי תורת האר"י והרש"ש. כל ספריו מכילים ביאורים, פירושים ופיתוח של נושאים בקבלה. אף פסקי הלכותיו, והמנהגים המופיעים בספריו ההלכתיים, רוויים השקפה קבלית. הרב נהג בקדושה ובחסידות והיה מחמיר על עצמו מעבר לגדרי ההלכה, וסיגופיו הרבים בצומות ותעניות, היוו מקור נוסף להערצה, עד שייחסו לו גילוי אליהו ואותות ומופתים רבים.
לרי"ח הייתה אהבה לארץ ישראל. עובדה זו באה לידי ביטוי בתמיכתו בשדר"י (שלוחי דרבנן) ארץ ישראל, בהדפסת רוב ספריו בבית דפוסו של הרי"ד פרומקין שבירושלים. בנוסף הייתה לו השפעה על הנדיב יוסף אברהם שלום שיתרום את הונו להקמת ישיבת "פורת יוסף". בתורתו שבכתב ניכרת הערצה והערכה לקדושת ארץ ישראל.
בשנת תרכ"ט (1869), לאחר חג הפסח, יצא הרי"ח לביקור בארץ ישראל. במסע זה שארך מספר חדשים ביקר הרי"ח בירושלים, חברון, צפת, מירון וטבריה, כשהוא משתטח בדרכו בקברות אבות האומה, נביאיה, צדיקיה וחכמיה.
הרי"ח נפטר בי"ג באלול שנת תרס"ט (1909). כל יהודי בגדאד השתתפו בהלוויתו והוכרז על שבעת ימי אבל בעיר. שמע פטירתו הגיע לכל העולם היהודי, ובכל מקום הספידוהו וביכו את האבדה.
הספר פרי מחקר הינו ספר חובה בארון הספרים היהודי.
ניתן להשיגו אצל המחבר : אבישי בר-אושר ,ת"ד 1119 ירושלים.
לפרטים: 6214087 /050 . מחיר מוזל לרגל ההוצאה 55 ₪.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אירוע נדיר בערב פסח תשס"ט ברכת החמה /מאת:אבישי בר-אושר

אריק זיו ויזר

זכירת מעשה עמלק ומחייתו /מאת:אבישי בר-אושר

משנכנס אדר מרבין בשמחה/מאת: אבישי בר-אושר

אריק זיו ויזר

פרשת החודש – אבישי בר-אושר

אריק זיו ויזר

נצחונה של ארץ ישראל/מאת:אבישי בר-אושר

ימי השובבי"ם ועוז הדרם /מאת: אבישי בן מיכאל רפאל בר -אושר,

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן