23.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

טורקיה על כלכלה תיירות ומה שבינן – מוטי רוחאם

בישראל של קיץ 2008 אין ילד שלא מכיר את עיירת הנופש אנטליה שבטורקיה, מי לא שמע על מלונות הנופש הנפתחים בעיר זו השקם וערב,מה נאמר ומה נגיד , הוואגס של המזרח התיכון צומחת לנו מתחת לידיים וכמה חבל שאצלנו לא השכלנו ליצור מצב דומה בארץ השמש הניצחת – אילת . משרד התרבות והתיירות הטורקי דיווח לאחרונה כי במאי האחרון ממש לפני עונת השיא הגיעו לטורקיה 2,748,564 תיירים .בחודש אחד נכנסו לטורקיה יותר מכל התיירים המגיעים לישראל בשנה שלמה. הצפי לתיירים בטורקיה של 2008 הינו ל 25 מיליון תיירים,מרשים מאוד לנוכח העובדה כי בשנת 2000 הגיעו לטורקיה 7 מיליון תיירים .
בשנת 2007 הגיעו לטורקיה 23 מיליון תיירים כאשר 4 מיליון מתוכם גרמנים,2.5 רוסים ו 2 מיליון מבריטניה , מבחינת מיקום,התיירות מישראל מעמידה את ישראל במקום ה 12 מבחינת כניסת תיירות זרה לטורקיה עם חצי מיליון ישראלים שביקרו במדינה , בדיוק כמו מספר האיטלקים שביקרו בטורקיה.
בעולם אגב מובילה צרפת עם 75 מיליון תיירים בשנה שנייה לה ספרד עם 52 מיליון תיירים בשנה ,אחריה ארה”ב עם 42 מיליון תיירים ולאחריה איטליה עם 40 מיליון בשנה .
כלכלית מדובר בעסק לא רע , כל תייר מותיר אחריו סכום נאה של 1200$ בממוצע בביקור בארץ זרה , מה גם שסכום זה מתחלק בין בעלי מקצועות רבים ומגוונים מכל שכבות החברה . חשבון פשוט מוביל לסכום של 27 מיליארד $ הנשארים בטורקיה ותורמים לתמ”ג במדינה .

בטורקיה 72 מיליון תושבים כאשר בבירה אנקרה 3.6 מיליון איש ובאיסטנבול מעל ל 12 מיליון תושבים .הנתון המדהים הוא ש 65% מאוכלוסיית המדינה הינם צעירים עד גיל 34 .,כאשר הגיל הממוצע בטורקיה עומד על 28 .
שטחה של טורקיה 780,000 קמ”ר ( פי 33 משטחה של ישראל ). כ 75% מאוכלוסיית טורקיה גרים בערים הגדולות וכ 25% בכפרים . התעשייה הטורקית הינה שילוב שבין תעשייה מתקדמת וחקלאות המהווה מרכיב נכבד של 35% מכוח העבודה במדינה . תעשיית הטקסטיל והביגוד מהווה גם כן 25% מכוח העבודה במדינה .שאר העובדים במשק מקוטלגים בתחום השירותים .הצמיחה בטורקיה בשנים האחרונות הינה סביב 6% למרות שישנן שנים של ירידה דראסטית בצמיחה וחזרה מהירה למסלול צמיחה חד.הצפי לצמיחה בטורקיה עד 2012 הינו סביב ממוצע שנתי של 5% . שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עומד על 46% , האבטלה הינה 11% .

לטורקיה בעיה של חוב חיצוני גדול וכן ריבית גבוהה (16.75 ) בתוספת אינפלציה שמרימה ראש ( סביב 8% בשנה )ראוי לציין כי בשנת 1992 האינפלציה בטורקיה היתה 74% כאשר באופן עיקבי עד שנת 2005 חלה ירידה עד לרמה של 7.7% ומאז שוב עלייה , גם אם מתונה מאוד..התמ”ג הטורקי נע סביב 888 מיליארד $ בשנה והתוצר לנפש סביב 9000$ .
מכל האמור , מצטיירת תמונה כי מדינה שמשקיע בתשתיות תיירותיות בטווח הקצר קוצרת את הפירות בטווח הארוך,נשאלת השאלה אם לא הגיע הזמן כי ממשלות ישראל הבאות ובראשן שר תיירות ושר האוצר לא יציבו את עניין התיירות במעלה סולם סדר העדיפות הלאומי בכדי לשפר את מצבנו הכלכלי .



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גילוי דעת לקראת כינוס וועידת הליכוד !

אלי חזן

פרשת השבוע -פרשת ואתחנן

עינר אביב

בעיות בשירות החוץ בבולגריה?

אלי חזן

האיחוד האירופי מהווה מכשול לשלום

אריק זיו ויזר

כשפגשתי את ראש הממשלה יצחק שמיר

אלי חזן

עצות להתנהלות תקשורתית לחברי הכנסת החדשים

אלי חזן
דילוג לתוכן