23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
ד"ר גבי אביטל

חמש מאות טילים במקום מטוס אחד / ד"ר גבי אביטל

לפני ימים ספורים עבר מטוס הקרב החדש של ארה"ב אפ-35 את מהירות הקול. עוד אבן דרך בפרויקט אדיר מימדים. ראשי התיבות של המטוס JSF מצביעים על מטוס קרב שייוצר בשמונה מדינות תוך מתן פרנסה לא קטנה למדינה השותפה ובעיקר הבטחה שהמטוס יירכש על-ידי אותה מדינה. מחירו המתוכנן היה 35 מיליון דולר למטוס מה שאמור היה להיות זול מכל מטוס מתחרה קיים או עתידי. מאז, מחירו האמיר, מספר מדינות מהרהרות בקול אם לקנות את המטוס ה'זול', תקלות כבדות בעיקר בתחום תוכנה ופיגור משמעותי בלו"ז המתוכנן. איך כל זה קשור לישראל? ארה"ב לוחצת על ישראל לחתום על רכישת המטוס, ומהר. כמעט כל הסיוע האמריקני ייועד למטוס. ארה"ב מבינה שכל מדינה הפורשת מהשותפות תעלה את מחיר המטוס, ובמיוחד ישראל הנחשבת כמקדם מכירות ללא תשלום. אולם ישראל לא הורשתה להיכנס לשמונת המדינות השותפות למעט קסדת טייס מיוחדת שכנראה תהיה בכל המטוסים, וישראל גם לא מורשית לעת עתה להתקין אוויוניקה מתקדמת מתוצרתה. מלכוד ברור.
הלחץ האמריקני מובן. הבהילות הישראלית המסתמנת פחות מובנת. שהרי המטוס יהיה מוכן לא לפני שנת 2014 גם אם יתחייבו לשנה אות שתיים מוקדמות. שנית, האם ישראל חייבת בכלל להצטייד במטוס בכמויות המדוברות? האם נעשה מאמץ לאיזון פנימי בין מרכיבי הכוח של צה"ל? כלומר, האם לא הגיעה העת לבדוק מדוע ישראל צריכה מאות רבות של מטוסי קרב כאשר חלק ניכר מהמשימות ההתקפיות להן נודעו מטוסי הקרב יכולים להיעשות באופן מדויק וללא אובדן כלים ובעיקר טייסים. במילים אחרות, עלותו של מטוס קרב בין אם זה אפ-15 או אפ-16 או אפ-35 נע בין 40 ל-80 מיליון דולר, ובאופן ממוצע, כולל תחזוקה, עלות מטוס קרב עובר את מאה מיליון הדולר. בעלות הזו, ניתן לייצר 500 טילי קרקע-קרקע שכבר הוכיחו את עצמם בסדרות ניסויים רבות, בדיוק פגיעה של מטרים ספורים ואף פחות.
המספרים נראים דמיוניים. כלומר, איך ייתכן שמערכת הביטחון דחתה רכישה של הטיל 'לורה' מתוצרת תעשייה אווירית, וטיל מקביל בעל טווח קצר יותר, 'אקסטרה', מתוצרת תע"ש? מהם השיקולים המנחים את חיל האוויר, המתנגד הראשי, להעדיף טייסת של 12 מטוסי אפ-35 על-פני כוח אש מרוכז ומדויק שאין לו כמעט מקבילה במדינות ערב? כאן המקום לציין שקשת הטווחים של שני הטילים הנ"ל מכסה תחומים אסטרטגיים בעומק סוריה, בלבנון ובמצרים. לא קשה לדמיין מהו כוח ההרתעה המיידי העולה מ-500 טילים (במקום מטוס אחד!) המשוגרים תוך זמן קצר, ללא הכנות מיוחדות. אם טילי קטיושה וטילים מתקדמים יותר הניעו מליון אזרחים מדרום הארץ אל מרכזה במלחמה האחרונה, אין שום סיבה שסוריה ולבנון לא יחשבו מאות פעמים לפני ששדות תעופה, מאגרי דלק ותחמושת, בונקרים, בסיסי-צבא, גשרים ותחנות כוח, יעלו באש.
אין צורך בירי מכוון או שגוי על אזרחים. גם אין צורך במלחמה אם מנהיגי המדינה מבינים שעוצמה צבאית מוכחת וחוסן לאומי מובהק, הם הערובה למניעת המלחמה. מה שארגוני הטרור בהנהגת מדינות ערב כופים על ישראל מזה שני עשורים, ניתן ליישום באותם כלים, טילים מדויקים השוכבים במשגרים. חוכמת ההנהגה היא למנוע משני הצדדים את הירי המיותר.

ד"ר גבי אביטל, מומחה לטילים, מרצה באקדמיה לטייס של חיל האוויר ובטכניון.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הנביאים מעיתון 'הארץ'

אריק זיו ויזר

הנבואה האמיתית של 1984

אלי חזן

העדר העיתונאי שוב נוהר/ ד"ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר

אמת מטרידה/ ד"ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר

ניצחון פירוס הרפורמי

אלי חזן

ד"ר גבי אביטל, מדען טילים, מרצה באקדמיה לטייס של חיל האוויר,

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן