19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
ד"ר יצחק בן גד

הסכם השלום עם מצרים – האם יתקיים?

נפילתו של חוסני מובארכ, עלית האחים המוסלמים והבחירות לנשיאות במדינה זו גורמים לנו לחשוב שמה השלום עם מצרים בסכנה ובמיוחד כאשר האחים המוסלמים עלו לשלטון והנשיא משורותיהם.

 

 כאשר נחתם הסכם השלום עם מצרים ב1979 היו אצלנו שפקפקו וטענו שההסכם נעשה עם איש אחד, אנוור סאדאת, וכאשר ייעלם סאדאת גם ההסכם יקרוס. סאדאת נרצח ב6 באוקטובר 1981 והסכם השלום המשיך בידי סגנו, מובארכ. עוד טענו אצלנו שההסכם יתקיים כל זמן שישראל מחזיקה באדמות סיני. כאשר תיסוג משם ישראל לא תהיה עוד סיבה למצרים לכבד את ההסכם. ישראל נסוגה מכל סיני באביב 1982. ההסכם המשיך להתקיים. עוד טענו אצלנו שההסכם יתקיים כל זמן שאין מלחמה בין ישראל לבין מדינה ערבית אחרת. מצרים כמנהיגה של העולם הערבי לא תוכל להישאר אדישה כאשר ישראל תוקפת מדינה ערבית אחרת. ב1982 החל מבצע “שלום הגליל” וכוחות צ.ה.ל הגיעו עד ביירות. המצרים חרקו שן אך לא ביטלו הסכם השלום.

ההסכם המשיך להתקיים למרות כל הנתונים שהזכרנו לעיל. הערובה להצלחה של כל הסכם היא כאשר הסכם זה משרת את האנטרסים של שני הצדדים שחתמו עליו. מצרים שחיה בשלום עם שכנתה ישראל, משכה יותר תיירים, התעלה פתוחה, הסיוע האמריקני למצרים בתקופה זו הגיע לעשרות מליארדים של דולרים. בארות הנפט בסיני הכניסו כסף ועוד.

ישראל נהנתה מההסכם כי בפעם הראשונה הגבול המצרי המאיים על ישראל מאז הקמתה הפך לגבול שקט. הסכם השלום בין שתי המדינות הביא לפחיתת שגרירות מצרית בתל אביב וישראלית בקהיר.

המצב היום אינו שונה ממה שהיה בעבר. ההסכם עודנו משרת את האנטרסים של מצרים. היא זקוקה לתיירים, לדולרים, לתעלה פתוחה, לעזרה של ארה”ב, ליחסים טובים עם העולם. כל זה יימחק אם מצרים תבטל את הסכם שלום ותתחיל לחרחר מלחמה.

למצרים ישנן היום הספיק בעיות כלכליות, חברתיות ואחרות מכדי להיכנס להרפתקה של מלחמה עם ישראל כאשר איש אינו מבטיח נצחון בהרפתקה כזו.

גם מועמד האחים המוסלמים, ד”ר מוחמד מורסי, מבין את האמת הזו. כדי למשוך קולות של האחים המוסלמים והקיצוניים האחרים אומר שיכבד את ההסכמים עם ישראל אך יבחן אותם מחדש. מצד שני הוא מבין היטב שפגיעה בהסכם השלום עם ישראל יכולה לגרום לבעיות קשות למצרים בתחומים שונים. ד”ר מורסי מכיר את העולם, רואה את המפה ויודע שזה לא הכוון.

גורם נוסף שימנע מצב של מלחמה עם ישראל היא המועצה הצבאית במצרים שמחזיקה בהשקפות של מובארכ, מצמצמת בסמכויותיו של הנשיא הנבחר ותמנע מצב שהנשיא הנבחר ידרדר מצרים למלחמה.

הוצאת קיטור והפצת השנאה לישראל במצרים אינה רצויה ומזיקה. מפה ועד שינוי מדיניות מצרים בכוון של הרפתקה צבאית נגד ישראל יש מרחק עצום. הרעה לא תיפתח מהדרום.

הבחירות לנשיאות במצרים הוכיחו שהכוחות שקולים. מצד אחד האחים המוסלמים חוששים שיריביהם שאינם מהאחים רוצים לגזול מהם את הנצחון ולצמצם בסמכויות הנשיא. מצד שני המחנה השני שמורכב ממשכילים, אנשי תרבות, אנשי העולם הרחב, אישי צבא וצעירים רבים חוששים שהאחים המוסלמים יחזירו את מצרים אחורה אם יעלו לשלטון.

במצב הזה הנשיא הנבחר צריך לפעול כדי לאחות את הקצוות, לפעול למצוא מחנה משותף, להדגיש את המאחד ולא המפריד ולא לעורר את זעמו של הצבא. יתרה מזו במצרים המצב הקשה מחייב מנהיגות ופתרונות. ההמונים דורשים תשובות.

לאור האמור לעיל, הדבר האחרון שצריכה מצרים היום הוא מלחמה עם ישראל שתוצאותיה יהיו הרות אסון.

מבחינה הגיונית צרופה אין שום סיבה לנשיא החדש לפעול נגד האנטרסים של מצרים ולסכן הסכם השלום. הבעיה שבמזה”ת לא תמיד המנהיגים הערביים פועלים לפי ההגיון, בוודאי לא ההגיון המערבי.


 

מזרחן, לשעבר קונסול כללי של ישראל בפלורידה


 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שכנינו לא הכינו שעורי בית

אריק זיו ויזר

הישג מצוין לממשלת נתניהו

אריק זיו ויזר

“להחזיר רכושם של יוצאי ערב בכלל ויוצאי לוב בפרט”

אלי חזן

אחמדיניזאד אינו יודע קוראן וההסטוריה של איראן

אלי חזן

אובמה: ממשיך הטעויות של קודמיו

אריק זיו ויזר

“קסאם” ו”שאהיד” – מה מקור השמות הללו ?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן