24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הסברה כלכלית – יש דבר כזה

אמיר וייטמן עם מסמך יסוד כיצד להתמודד עם טענות כלכליות סוציאליסטיות 

 

 

הסברה נכונה צריכה תמיד להיות מבוססת על בקיאות בעובדות. כולנו יודעים שיש לתקשורת בישראל הטיה שמאלנית מובהקת וזה מתבטא בכל התחומים. מדיני, פוליטי, כלכלי, חברתי, ועוד.

נתמקד בעניין הכלכלי-חברתי ובו הליכוד בהנהגת נתניהו מואשם ב”קפיטליזם-חזירי”, “ניאו-ליברליזם”, ועוד מחמאות כגון אלו, כאשר המחנה המשותף של כולן הוא שאין להן משמעות ברורה. מדובר בסיסמאות ריקות מתוכן שמופרכות באוויר על מנת לפגוע בממשלה ובעומד בראשה ותו לא.

על כן מה עונים ואיך עונים להאשמות שמופנות כלפי נתניהו והליכוד?

קודם כל, ככלל, אין להילחץ ולאבד את קור הרוח. צריך להתמקד בעובדות ולנסות להבין מה היא בדיוק האשמה. יש כבר סיכוי שבשלב הזה המאשים, שבעצמו לרוב מאוד מבולבל, יתחיל לגמגם.

אם הוא לא גמגם, הוא כנראה ידבר על יוקר המחיה, על הטייקונים, וכו’.

פה ניתן לענות בענייניות על ידי הסבר לגורמי יוקר המחיה בישראל, שנעוצים בעיקר בחוסר תחרותיות של המשק הישראלי, קיום של קרטלים בחסות החוק, קיום פרוטקציוניזם בדמות רגולציה חונקת ושמגבילה את התחרות, מכסי מגן גבוהים, כמו בחקלאות, חוקים דרקונים, כמו חוק התכנון והבנייה, ועוד.

המשק הישראלי סובל בדיוק מההיפך שמטיפים לו מבקריו של נתניהו: העדר תחרות חופשית מספקת ושוק חופשי מספיק. אם כבר יש מקום לביקורת עניינית על הממשלה ועל נתניהו, היא בדיוק ההיפך מזאת שמושמעת בדרך כלל והיא שהממשלה לא עומדת בכלל ברטוריקה של נתניהו, שנשארת לדאבון הלב לרוב על הנייר ובנאומים בלבד ומעט מידי במציאות הפוליטית.

לאחר כל השנים שהליכוד היה בשלטון באופן כללי ונתניהו בפרט, עדיין לא הורידו כמו שצריך את מכסי המגן, לא ביטלו את כל החוקים מתקופת המפא”י שמאפשרים את קיום הקרטלים (כמו למשל המועצות החקלאיות, שוק המלט…), ועוד.

אין כל ספק שיש בזה מחדל לא פשוט, אבל מצד שני עוד יותר ברור שהמחדלים האלה לא יתוקנו על ידי אנשים שבכלל לא רואים בהם מחדלים ולא מבינים מהן הבעיות האמתיות של המשק הישראלי. הפתרון יבוא על ידי דחיפת הליכוד והממשלה בכיוון הרצוי, דרך יצירת כח פוליטי ליברלי גדול, בתוך הליכוד ומחוצה לו, שנותן גב פוליטי למי שמוכן לדחוף לכיוון של משק יותר חופשי ותחרותי ומעניש את מי ששם רגל לתהליך הזה.

ככל שהמשק יהיה חופשי ותחרותי יותר, רמת המחירים תרד, מגוון המוצרים והשירותים הניתנים לצרכן יגדל ורמת החיים של הציבור תעלה. זאת הדרך הכלכלית-חברתית ואין בלתה, אבל זה גם הסיכוי הטוב ביותר לליכוד לשמור על השלטון לאורך זמן ובעיקר לעשות משהו משמעותי וטוב עם השלטון הזה.

 

אמיר וייטמן, ממיסדי התנועה הליברלית החדשה ומחנה החירות בליכוד



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מחאת הדיור מעיניו של חייל ירושלמי משוחרר

אריק זיו ויזר

הר הבית: דפוסים של דם, שקרים וטרור

עודד שוורצברג

הביוגרפיה של אולמרט : כתב טינה היסטורי

עומר אריכא

חסינות למנהיגים רק על ידי העם

חיים פוזן

ההתערבות של נתניהו מול הפשרה של שטייניץ

אריק זיו ויזר

בין חלום, תעוזה וקולות המלחמה ברקע

אמיתי שיף
דילוג לתוכן