18.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

“בלי נאמנות אין אזרחות” כן!!! אבל….

מבט נוסף ומקורי של נילי פיצ’ון על חוק האזרחות המדובר

 

 

 

            לאחר שרוב השרים (22 תומכים מול 8 מתנגדים) הצביעו בעד התיקון לחוק ה”אזרחות-נאמנות” ולפני שההצבעה תגיע אל שולחן הכנסת לקריאה ראשונה, ניתנת לנו, אזרחי המדינה, ההזדמנות להביע עמדתנו בנושא.

 

            אנסה במאמר זה להביע את דעתי בדבר הצעת החוק הנ”ל.

 

להלן שלושת הרבדים עליהם אני חולקת או חוששת. הם יורחבו בהמשך: הרחבת הצעת החוק לכלל, חשש מפני הקלת תנאי קבלת אזרחות, צורך בסנקציות מובנות מראש וברורות כלפי אלו שירכשו אזרחות ולא יקיימו את עיקרון החוק.

 

            ההצעה היתה חלק מההסכם הקואליציוני בין מפלגת השלטון, הליכוד, לבעלת בריתה החשובה בממשלה, מפלגת ישראל ביתנו (יוזמת הצעת חוק הנ”ל).

הדבר נתפס על ידי הצדדים כאקט המסמל את הימין וכך רוב פעילי הימין הצביעו בעד והמתונים יותר התנגדו לה. החוק התכוון לכך שמי שיגיש בקשה להתאזרחות יהיה חייב לחתום על הצהרה בה בעצם הוא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית.

 

            הרחבת הצעת החוק לכלל– הכוונה הינה ברובה מכוונת לעובדים הזרים ולערבים אשר אינם זכאים לקבלת אזרחות כפי שאוטומטית מקבלים העולים החדשים מעצם חוק השבות, אפילו אם בעצמם אינם יהודים (להזכירכם, זכאי לעליה יהודי או קרוב ליהודי עד 3 דורות אחורה).

 

משתמע מכך, שעולים חדשים אינם מתבקשים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית למרות הסיוע שהיא מקנה להם וכך לא נכללים בקבוצה שאמורה להיות נאמנה למדינה ולעיתים, מן העבר נראה, כי דווקא פועלים כנגדה או כנגד עיקרון זה.

 

בעניין, דעתי הינה כי יש להרחיב את הצעת החוק לא רק על פלח אוכלוסייה מסוים אלא על כלל האוכלוסייה אשר מבקשת אזרחות או לחלופין התאזרחות. הדבר בין היתר, יסתום את הפה לאלה אשר צעקו “גזענות” וטענו כי הדבר מפליא את המגזר הערבי ומכוון רק אליו.

 

            חשש מפני הקלת תנאי קבלת אזרחות – על פי הנתונים אשר פורסמו בעיתונות, נמצאים כרגע על שולחנות ועדות ההתאזרחות במשרד הפנים כ-25 אלף בקשות של המגזר הערבי. אני חוששת כי אנו נשלם מחיר יקר מהצעת חוק שכזו. האם זו לא תקל על הליך ההתאזרחות של אותם מבקשים? בעייני חלק גדול מהמגזר הערבי, לאזרחות הישראלית אין מחיר, רוב רובם טוענים כי אפילו אם תקום מדינה פלסטינית לא יוותרו על האזרחות הישראלית ואפילו אם עליהם להחליט בין השתיים (ישראלית ופלסטינית) יעדיפו את הישראלית. אם כך, מה הבעיה לחתום על הצהרת שקר.

יש לבדוק ולנתח ביסודיות האם מוסכמה שכזאת לא תגביר את הגידול הדמוגראפי הערבי כאשר אנו עדיין מתעסקים בקשיים רבים עם האוכלוסייה הערבית הקיימת אשר כבר בידה תעודה כחולה.

 

            צורך בסנקציות מובנות מראש וברורות – הנקודה אחרונה אשר מעוררת בי ספק בהצעת החוק “נאמנות-אזרחות” זה שהיא יבשה וחסרת שיניים. מה יקרה אם מישהו יחתום ולא ינהג על פי כך? האם יוענש? האם נשלול ממנו את האזרחות שניתנה? האם  לא כדאי להוסיף לחוק “על תנאי” כמו כן גם להוסיף את העונש הניתן אם יפאר את ההסכם.

ההצהרה היא כמו חוזה שמתבקשים הצדדים לחתום עליו. אך כמו בכל חוזה צריכות גם להופיע הסנקציות במידה ואחד הצעדים יפאר את אותו ההסכם.

 

אם כך, בלי נאמנות אין אזרחות, כן!!! אבל….

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מרחב ציבורי? באמת?

אריק זיו ויזר

הקאונטר למיכאלי, צברי, גוטווין ויחימוביץ’

מתוך פוסט של אלי חזן

השקר של כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא

אריק זיו ויזר

תפקיד הצבא השתנה.

אריק זיו ויזר

בנייה ב-E1, על מה הבלאגן?

אלי חזן

שלום עם סוריה – בראי כלכלי /מאת:מארק גל

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן