22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
ממשלה

בוגי : "ישראל לא צריכה להוביל המערכה נגד הגרעין הצבאי האיראני"

דברי בוגי על איראן וסוריה, הערב במכון בגין-סדאת באוניברסיטת בר-אילן, בכנס על יחסי ישראל-ארה"ב. 

 

 

על איראן:  

מזווית הראייה הישראלית, ארצות הברית חזקה היא צורך חיוני, וזו אחת הסיבות שבגינה אנו מעדיפים שארצות הברית תהיה זו שתוביל מאמץ החלטי שתכליתו לשכנע את איראן לוותר על הפרויקט הגרעיני הצבאי שלה, בשעה שישראל ממשיכה לקיים את יכולתה להגן על עצמה בכוחות עצמה. אם תיכשל ארצות הברית במשימה זו, או אם תיאלץ לאפשר לגורם אחר להוביל את המערכה, יהיה בכך נזק כבד למעמדה של ארצות הברית באזור ולאינטרסים שלה, ומשום כך עלול להיגרם נזק גם לביטחון הלאומי של ישראל.  

ישראל לא צריכה להוביל המערכה נגד הגרעין הצבאי האיראני. ניסוני במלחמת לימד אותי שמלחמה היא אופציה רעה. אך במידה והמערכת הבינלאומית בהנהגת ארצות הברית תיכשל בלהביא את המשטר האיראני לוותר על פרויקט הגרעין הצבאי ולא תנקוט בצעדים משמעותיים כדי לעצור אותו,  ההנהגה בירושלים יכולה למצוא את עצמה בפני דילמת פצצה או הפצצה. אם זו תהיה הברירה, אז הפצצה עדיפה על פצצה. והלוואי שלא נעמוד בדילמה הזו. 

אני חושב שבכל מקרה, גם אם איראן תותקף על ידי גורמים אחרים, יהיה מי שירצה לפגוע בנו. איראן בעצמה תירה חלק מהטילים שלה כלפינו, יש לה 400 טילים שמגיעים אלינו. חיזבאללה יפתח באש כלפינו עם אלפי הרקטות והטילים שיש ברשותו היום, וגם גורמים מסוימים בעזה ירו לעברנו. לגבי סוריה, זה תלוי בהתפתחויות. לסוג אירוע כזה מדינת ישראל צריכה להיערך. היא עברה בעבר אירועים של ירי טילים ורקטות. צריך להניח שזה יהיה אירוע יותר גדול ויותר משמעותי, ובהתאם לזה היא תצטרך לפעול כדי להגן על עצמה ולהגיב.

מכיוון שישראל נשענת על ארצות הברית כמרכיב חשוב בביטחונה הלאומי, אנו מודאגים ממה שנראה כשחיקה בדרך שבה הגורמים האזוריים מסתכלים על ארצות הברית. שחיקה הבאה לידי ביטוי בקשיים הגוברים של וושינגטון לבלום את יריביה באזור ולשמר את האמון בשיתוף הפעולה מצד בעלי בריתה. זהו המצב במצרים בעקבות המהפכה, בסוריה ובמערכת הפלסטינית, אך בעיקר בהקשר האיראני.

על סוריה:

לנו ברור שהמשטר של אסד לא ישרוד. זה יכול לקחת חודשים ארוכים, זה יכול לקחת זמן קצר יותר, אבל ברור כשמש שהמשטר הזה לא ישרוד. האופוזיציה הולכת ומתחזקת. אחד הדברים שמדאיגים לא רק אותנו אלא גם את מדינות העולם והאזור, זה שמישהו יניח את היד על מאגר הנשק הכימי הסורי ובעיקר ארגוני טרור חסרי אחריות. נכון להיום, המשטר הסורי שומר היטב על המאגרים. נכון להיום הנשק הזה לא מאוים, וגם האופוזיציה שמעוניינת בעתיד אחר לסוריה, נקטה עמדה שאין לה כוונה לאפשר לגורמי טרור להשתלט על הנשק. אבל קיימת דאגה, כי יש שם גורמי טרור, כולל אל קעידה, ישנה אפשרות של העברת חומרים לחיזבאללה, ועל הרקע הזה יש ערנות, ומעקב ודריכות, לא רק של ישראל, כדי שהתפתחות שלילית שכזו לא תקרה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בוגי : ההסתה ברשות הפלשתינית מעידה על מצב עגום

אלי חזן

השר יעלון : "הקצנה דתית בצה"ל פוגעת בלכידות הלאומית"

אריק זיו ויזר

אדלשטיין מגנה את שריפת מועדון בית"ר

אלי חזן

"גם באספלט יש אידיאולוגיה"

אריק זיו ויזר

נתניהו : "הדרך שלנו היא הנכונה"

אריק זיו ויזר

אדלשטיין: "התפטרות ברק, עצמאות לליכוד"

אלי חזן
דילוג לתוכן