30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

אסור להרוג את הנגב

המלצות צוות היישום להסדרת ההתיישבות הבדווית בנגב שעתידות לעלות לאישור הממשלה בקרוב טומנות בחובן סכנה גדולה לעתידו היהודי של הנגב. עוצרים לחשיבה מחדש לפני קבלת ההחלטה בממשלה.

בשבועות הקרובים מתכנן מנכ"ל משרד רה"מ היוצא, איל גבאי, להביא לאישור הממשלה את המלצות צוות היישום לדו"ח גולדברג להסדרת ההתיישבות הבדווית בנגב. לגבאי חשוב מאוד להעביר את ההמלצות בממשלה לפני שהוא עוזב את המשרד. לנו ולנגב חשוב מאוד לא לקבל את הירושה הזו. המתווה כפי שהוא בעייתי מאוד, נזקו רב על התועלת שתצמח ממנו ואסור שיעבור בממשלה.

 

נתחיל מזה שאין מחלוקת על כך שהמציאות הנוכחית בנגב לא טובה לאף אחד ואסור שתימשך. אין מחלוקת גם על כך שמיום ליום המצב בדרום מחמיר ושמשום כך טוב עושה רה"מ שאוזר אומץ להתמודד עם הבעיה, בניגוד לממשלות הקודמות לדורותיהם שבחרו במדיניות של התעלמות. מוסכם על כולם גם שהסדרת ההתיישבות הבדווית עוברת דרך מחוות מסוימות שתאלץ המדינה לבצע כלפי האוכלוסייה הבדווית ודרך הסדרתה של הפזורה בישובים מוכרים וחוקיים.

 

הבעיה עם המתווה הנוכחי היא שהוא הולך רחוק הרבה יותר מידי עם 'הגזרים' שיש בו מבלי שהוא בונה בצידם מנגנוני אכיפה ו'מקלות' שיגרמו לזה שגם הבדווים יידרשו לתת את חלקם לתהליך. משום כך בסופו של יום התכנית לא תפתור את הבעיה שלשמה הומצאה אלא רק תעמיק אותה. עשרות הישובים שיוקמו ומאות אלפי הדונמים של אדמות המדינה שיועברו לידיהם הפרטיות של הבדווים יהוו רק את נקודת הפתיחה להמשך ההשתוללות וההשתלטות של הבדווים על עוד ועוד אדמות ביום שאחרי.

 

על פי המתווה הנוכחי של ההמלצות יועברו לידי הבדויים למעלה ממאתיים אלף דונם אדמות מדינה, חלקם ככל הנראה גם בנגב המערבי – צעד מסוכן שיפגע אנושות באזור הזה שהיום אין בו בדווים. עוד קובעות ההמלצות כי ייפתחו לאחור פסקי דין בהן נרשמו קרקעות על שם המדינה וכי יינתנו פיצויים גם על קרקעות שהופקעו במסגרת מה שכונה 'חוק החרם'. צעד זה של פתיחת חוק החרם לפיצויים עלול לגרור גל תביעות בכל רחבי הארץ על למעלה ממיליון דונם.

 

הבעיה המרכזית עם המתווה הנוכחי נעוצה בבסיס התודעתי שעליו הוא נסמך: משיחות ומפגשים רבים שקיימנו בחודשים האחרונים בנושא עם גורמי המקצוע והפקידים, מהם האמונים על כתיבת התכנית ומהם שיהיו אמונים על יישומה, נראה שבשורש המתווה הנוכחי עומד ייאוש מיכולתה של המדינה להחיל את ריבונותה ולאכוף את חוקיה על תושבי הפזורה הבדווית בדרום. מבחינתם של מקבלי ההחלטות ואנשי הדרג הביצועי פינוי בכפייה אינו בא בחשבון. תוצאותיו יהיו פריצתה של אינתיפאדה שלישית והבערתו של המזרח התיכון כולו, לא פחות. כשזו התפיסה הבסיסית, פיתרון יכול להתבסס רק על הסכמה מלאה של הבדווים לכל פרט, וזו, כמובן, לא תבוא, פשוט כי גם הבדווים יודעים את מה שיודעים אצלנו. אם אין סיכוי שיפנו אז למה להתפשר?!

 

בניגוד להלך הרוח המקובל, הרואה בסכסוך על הקרקע את שורשו של הקונפליקט בין האוכלוסייה הבדווית למדינה, אנו סבורים כי הוויכוח על הקרקע אינו אלא שולי ביחס לשורשה האמיתי של הבעיה – העדר הריבונות והשליטה של המדינה בפועל בחבל ארץ שלם.

לכשתוחזר הריבונות ותיווצר אווירה של חוק וסדר ניתן יהיה לפתור ביתר קלות את שאר הבעיות ואף להגיע להסדר שפוי והגיוני אם הבדווים, שיבינו שיש להם גם מה להפסיד.

 

במקום להכריז על תכניות גרנדיוזיות ולא ישימות שרק יזיקו, על הממשלה להחזיר את המדינה לנגב. בכך ייפתר החלק הארי של הבעיה.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בית המשפט העליון: פגיעה בכבוד האדם ובשמו הטוב משולה לרצח

אריק זיו ויזר

הרצחת וגם ירשת – השתלטות נסראללה על לבנון

אריק זיו ויזר

ח"כ יריב לוין בשביל מה אתה צריך את זה!

אריק זיו ויזר

מחכים לבן כספית

אריאל אילוז

השלום שמעבר לפינה

אלי חזן

יום הכיפורים –איך הפכו ניצחון למפלה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן