11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
יחיאל לייטר

תגובה לטיעוני השווא המצדיקים ירידה מרמת הגולן/מאת:יחיאל לייטר

הפרסומים האחרונים לפיהם אולמרט שוקל וויתורים לסוריה התקבלו בשוויון נפש על ידי מנהיגי ההתיישבות ברמת הגולן. הסיבה לא הייתה מוכנות לוויתורים כמובן, אלא אימוץ קו הסברתי חכם וכנראה גם נכון, שתם ונשלם נושא המאבק הגולן; שאין סיכוי למשא ומתן עם סוריה ושאף ממשלה לא תעז לרדת מהגולן בשל ההתנגדות הרחבה למהלך כזה בציבור הישראלי.

ועם זאת ראוי שנשים לב לקולותיהם של אלה הדוגלים תמיד בוויתורים טריטוריאליים ישראלים בכל מצב, בכל מחיר ובכל תנאי. קו ההסברה שלהם מצא ביטוי בעימות שקיימתי השבוע מול ד"ר אלון ליאל, מרצה באוניברסיטה העברית ששימש מנכ"ל משרד החוץ לתקופה קצרה בזמן ממשלת ברק. הקו שמייצג ליאל טוען שניסיונות המו"מ עם הרש"פ נכשלו בעקבות עליית החמאס ומכיוון שאין שם עם מי לוותר כדאי לעבור לאפיק הסורי. בתוך הבלבול שקיים היום גם באזורינו בכלל ובתוך ישראל בפרט ייתכן שטיעון כזה יתפוס תאוצה בקרב ממשלה שמחפשת אג'נדה מדינית.

יצוין שליאל אף הדגיש בדבריו שעד לפני חודש אולמרט לא שקל ברצינות פנייה לאפיק הסורי וכיום הוא מגלה בו עניין רב. לטענתו מעידים על כך כותרות רבות שהציפו את העיתונות הישראלית בשבועות האחרונים האומרים שאולמרט מוכן למו"מ עם אסד, ושאסד קיבל החלטה אסטרטגית לעשות שלום עם ישראל. על פי ליאל מדובר על יד מכוונת בתוך משרד רוה"מ להכשיר את דעת הקהל לוויתור על רמת הגולן.

הטענה המרכזית של ליאל וחבריו ב"שלום עכשיו" היא שסוריה מעוניינת לנתק את קשריה עם איראן ולחדול ממעורבותה העמוקה בטרור ושהיא אף מפחדת מגרעונה של איראן. למרות שברור לכל מי שדואג לביטחון ישראל שנסיגה מהגולן יוצרת איום על ישראל (לפי הסקר האחרון של "מעריב" 84% מתנגדים לנסיגה מהגולן) נכון יהיה לחשוף את האיוולת שבטענה זו.

הברית האסטרטגית בין סוריה ואיראן מתבססת על אינטרס סורי מובהק. מאז ומתמיד סוריה ראתה בלבנון חלק מסוריה רבתי, סוריה הגדולה. גם הנסיגה לכאורה של סוריה לאחר רצח ראש ממשלת לבנון חרירי הייתה רחוקה מלהיות נסיגה אמיתית מה שבא לידי ביטוי ב- 800,000 "מתנחלים" סורים שנשארו בלבנון ובמעורבות עמוקה בדמות התנקשויות בבכירים ובבחישה בפוליטיקה הלבנונית. לסוריה אין יכולת לשלוט על לבנון ללא שליטה ושיתוף פעולה עם החיזבאללה ושיתוף פעולה עם חיזבאללה לא ייתכן ללא שיתוף פעולה אינטימי עם פטרונו איראן. למעשה כדי להתנתק מאיראן סוריה תצטרך להתנתק מלבנון (וזו גם תהיה דרישה אמריקאית ממילא) ואת זה היא אינה מוכנה לעשות.

בנוסף, הקשר עם איראן מעניק למשטר של בשאר אסאד, משטר המבוסס על מיעוט עלאווי של 12%, חסות שעוזרת להם להתמודד עם הרוב הסוני והאחים המוסלמים רבי השפעה באוכלוסיה זו הדורשים תמיד הקצנה מול המערב ואינטרסים. מעורבותה העמוקה של סוריה עם ארגוני הטרור הסונים כמו אלקאעדה והחמאס, וכפי שמעידים אירועי נהר אלברד ופעילות הארגון הסורי-אלקאעדי "פתח האסלאם" איננה כזו שיוכלו להתנתק ממנה או להפנות אליה עורף. במידה וסוריה תחליט להתנתק משותפות עם ארגונים אלו הם יפנו את קני הנשק לכיוונה. הטבח שעשה אסד האב בשנת 1982 ב-20,000 אזרחים סורים בעיר חמה שבה פעל ארגון האחים המוסלמים עדיין לא נשכח ואחת הסיבות שארגוני טרור סוניים לא פועלים במרץ להפלתו היא, בנוסף לברית עם איראן, העזרה לה הם זוכים ממנו.

ליאל אמנם מציג טענות מופרכות, אך כפי שהוכח בעשור וחצי האחרונים, גם טענות מסוג זה הפכו בקלות בלתי נסבלת להיות חלק מהמדיניות הישראלית.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

על מצורעים, פחדנים ושלמות ירושלים/ מאת : יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר

שנתיים ללבנון -באזכרה של שכני עמיחי מרחביה ז"ל /מאת : יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר

800 מטרים של הסברה/מאת:יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר

שוויון בפני החוק – סוגיית מגרון והפזורה הבדואית בנגב /מאת : יחיאל לייטר |

אריק זיו ויזר

נפרדים מאולמרט: מנהיג ללא שאר רוח /מאת : יחיאל לייטר "ישראל היום"

אריק זיו ויזר

הכל אודות ביבי/מאת:יחיאל לייטר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן