20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
ד"ר גבי אביטל

שעון קיץ ישראבלוף/מאת גבי אביטל

מנין האקסיומה הזו ששעון קיץ אשר הומצא בתחילת המאה ה-20 בתנאים אחרים, תקף גם היום? ד”ר גבי אביטל תוהה אם רק מכיוון שהעניין הפך, כרגיל, לניגוח בין חרדים לחילוניים, המנצח הוא זה שקובע את טיבו של הפטנט המוזר הזה הנקרא שעון קיץ זהו זה. עכשיו כששעון הקיץ הוחל על שעוני ישראל, אפשר להתפנות לרגע, אפילו לשעה ולבדוק את התשובה הניצחת של כל התומכים בשעון הקיץ. כן, זה ברור כשמש בצהרים, כרעם אחרי הברק, בעצם אקסיומה לכל דבר: חיסכון באנרגיה.

האמת היא שכאשר נשאל השר לשעבר משה שחל באמצע שנות ה-90 מדוע לדעתו יש צורך בשעון קיץ, תשובתו היתה די הגונה: “אנחנו מחויבים להיות כמדינות הנאורות באירופה”. יפה, לפחות לא טען שיש חיסכון באנרגיה.

מנין האקסיומה הזו ששעון קיץ אשר הומצא בתחילת המאה ה-20 בתנאים אחרים, תקף גם היום? האם רק מכיוון שזה הפך, כרגיל, לניגוח בין חרדים לחילוניים, אז מי שמנצח הוא אשר קובע את טיבו של הפטנט המוזר הזה הנקרא שעון קיץ?

נתחיל בנושא החיסכון: מי מדד את הפער בצריכת החשמל בקיץ, כאשר יש שעון קיץ וכאשר אין? מי הוא המהנדס אשר יסכן את עבודתו בהפרדה בלתי אפשרית של פרמטר אחד מתוך עשרות רבות הקובעים את צריכת האנרגיה בכללותה ויצביע על האחד והיחיד, קרי, קימה מוקדמת בשעה?

ואם נתייחס אל המספר המדובר, 25 מיליון שקל נחסכו בקיץ הקודם, ואומרים שגם בקיץ הזה, למשקי הבית. כלומר חלוקה של המספר הזה בשני מיליון בתי אב נותנת בערך 12 שקלים לכל בית אב לחצי שנה, כלומר קצת פחות משני שקלים לחודש לבית אב. זה נשמע לכם רציני? מי האיש אשר מתעורר שעה מוקדם יותר ואינו מדליק את האור בחדרו? ומי האיש הנכנס אל משרדו ואשר הפעולה הראשונה שלו איננה הדלקת האור והמזגן?

והרי צריכה חריגה של חשמל במשך שלושה או ארבעה ימי שרב בעיצומו של קיץ מורידה לטמיון את כל הטרטור של מיליוני אנשים בוקר אחר בוקר? מה, אין איזה מהנדס, מדען, כלכלן, או ‘סתם’ עקרת בית המקבלת את חשבון החשמל שאף הוא לא מדויק אלא מעודכן ממדידה אחת לחברתה, שירימו גבה? או שפשוט הכול זורם, ובשם הירוקים, הקידמה, הנאורות, מותר לכופף את המדע לצרכים פוליטיים?

תירוץ עלוב של חיסכון

נניח באמת ששעון הקיץ עושה טוב לאנשים, מדוע לא ימנעו את התירוץ העלוב הזה של חיסכון, ספק שבספקות, של שני שקלים לחודש? שיספרו לנו שיש שעת אור נוספת וזה חשוב לקניות. עכשיו יהיה מעניין לבדוק לכמה מן הירוקים הדוחפים לשעון קיץ כל השנה, חשובה עד מאוד הכלכלה החופשית הדוחפת מסעי קניות אחר-הצהריים המוארכים, הרי רובם המכריע נגד הגלובליזציה, ובקיצור לא בצד של הפרימיטיביים.

מספרים לנו שפריון העבודה גדל והוא נאמד ב-40 מיליון שקלים לשנה. מישהו מהחכמים הללו ראה פעם עובדי ייצור קורנים מאושר בשעה כה מוקדמת של היום, אחרי היום הקודם המתיש כי הם נאלצו לבלות בקניונים או בריצה אחר זאטוטים בגן המשחקים עד החשיכה המאוחרת?

איזה פריון ייצור יש לתלמיד הישן לאחר חצות שהרי הוא מוכרח למלא את חובות היקיצה מול המחשב או הטלוויזיה וכעת הוא נאלץ לקום שעה קודם, במיוחד כאשר בקיץ הממשי הוא בחופשה השנתית?

מה שמטריד מכל העסק הזה הוא ההליכה בתלם מבלי לשאול, לחשב, לבדוק, לחקור, ככה כמו עדר אחרי קבוצת משוגעים. מי, לכל הרוחות, יכול לבודד משלל ההשפעות על תפקודו של צי העובדים בישראל מכל גוון ותפקיד, ולספר לנו שיש חיסכון של פחות מפרומיל מתקציב המדינה, או במילים אחרות שלושה שקלים לחודש לפועל?

ומה עניין תאונות הדרכים ושעון קיץ? שיקום האיש ויוכיח. אין כזה. ומה עניין רווחת העובדים לשעון קיץ? כלום, ללא הסבר. אגב, אלה ציטוטים זהים משלל הכותבים והמדווחים בכלי התקשורת. ובינתיים, עד שיקומו החכמים הללו, חפשו תירוצים יותר רציניים לפני שנוגעים בשעון.

הכותב הוא ד”ר מרצה באקדמיה לטייס של חיל האוויר ובטכניון



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

משפט הנאורים

אריק זיו ויזר

קיר הברזל של יולי תמיר/ ד”ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר

אילנה דיין וכיפת הברזל

אריק זיו ויזר

אמרתי לכם / ד”ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר

השלום הוא משיח השקר/ ד”ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר

ד”ר גבי אביטל, מדען טילים, מרצה באקדמיה לטייס של חיל האוויר,

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן