19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
במצודה והמוסדות

קרב בין דורי : נתניהו ודנון

אלי חזן על הקרב המר הצפוי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין סגן שר הביטחון (היוצא?) דני דנון בוועידת הליכוד הקרובה

 


 

ביוני 2006 חטף יו”ר האופוזיציה דאז בנימין נתניהו מהלומה פוליטית שעה שהמועמד שלו לראשות הליכוד העולמי, ח”כ יובל שטייניץ, הובס למעשה על ידי מועמד אלמוני יחסית בשם דני דנון שכיהן אז כיו”ר ההנהגה העולמית של תנועת בית”ר. זאת לא תהיה הפעם האחרונה שנתניהו ייתקל בדנון ולא בצורה שהוא רוצה. בפריימריז שנערכו לראשות תנועת הליכוד ב – 2007 הגיע דנון למקום השלישי לאחר נתניהו עצמו ומשה פייגלין, תוך שהוא משתמש בסלוגן הכה אקטואלי להיום : “נתניהו, דנון מימינך”.


דומה כי לא יהיה זה מופרך לתאר את דרכיהם המקבילות האמורות להיפגש בסופו של דבר בעתיד בצורה הבאה : בעוד נתניהו התמקד בכיבוש הנהגת המדינה, דבר שהוא הצליח בו בסופו של דבר, התמקד דנון בכיבוש הנהגת הליכוד ולמרבה התדהמה הוא הצליח למצב את עצמו נכון להיום כצעיר המוביל להנהגה. שכן, בעוד נתניהו עבר לעסוק בענייני איראן וכלכלה שם דנון את מלוא יהבו על ענייני הסניפים בליכוד וכבש את המרכז עת הופיע לכל אירוע של חבר מרכז ואין זה משנה אם מדובר בבר מצווה או בחתונה. יותר מכך, בעוד נתניהו התמודד מול מנהיגי העולם ולא מצא זמן או רצון לעסוק בתוך התנועה, עבר דנון חבר תנועה אחר חבר תנועה וכבש את לב כולם. התוצאה ידועה : דנון עבד בחריצות ומתוך עמדה די נחותה של חבר כנסת כיו”ר וועדה הוא הצליח להקדים לא קוטלי קנים בתנועה, וביניהם שרים ותיקים, ולהגיע עד למקום החמישי בפריימריז 2012 כאשר הוא גורף 36881 קולות. מי שמכיר את התנועה ואת עבודתו של דנון לא היה צריך להיות מופתע. דנון עבד מתחת לרדאר, ביעילות מתמדת תוך יצירת קואליציות אד הוק והבנה שמתפקדי הליכוד השתנו. וכך, בעוד שרי הליכוד הותיקים מתעלמים עד היום מחברי התנועה, דנון משקיע בהם רבות. והם? מחזירים לו באהבה.

 

על פי מקורות בלשכת רה”מ הביע ראש הממשלה אכזבה מכך שדן (מרידור) נפלט מהרשימה ודני (דנון) ופייגלין כבשו אותה בסערה. זה היה אמור להיות תמרור אזהרה אבל הוא לא הונף לנגד עינו של ראש התנועה. וכך, המשיך דנון בשלו : בבחירות למוסדות התנועה הוא כבש את ראשות הוועידה תוך שהוא מצליח פעם אחר פעם לעורר אכזבה ותסכול בקרב מקורבי נתניהו. השיא מבחינתם היה כאשר הם טענו כי בהתנהגותו המזלזלת עלול דנון להביא להתפרקותה של המסגרת התנועתית והדבר הביא להתנגשות משפטית פנימית שהגיעה עד לבית המשפט העליון, התנגשות שרק החריפה את היחסים הכה רעועים בין שני הצדדים.

 

אז הנה כי כן, ב – 31 בחודש תכונס ועידת הליכוד להצביע ולהחליט על הצעת יו”ר התנועה. אם הצעת נתניהו לא תעבור, תעלה הצעת דנון ביום למחרת. כך למעשה ייווצר מצב שהצעתו של דנון עומדת לעומת הצעתו של נתניהו. נכון לעכשיו, דנון מבקש להעניק לו את האפשרות לקבוע את סדר היום של הליכוד, בעוד נתניהו מבקש לשמור את מסגרת הכח הלגיטימית שלו כראש התנועה.

 

ובכלל, שנים רבות לא עורר כינוס מרכז עניין כה רב, כינוס שאפשר לראות בו כהתנגשות אסכולות והתנגשות בין דורית בין נתניהו לבין דנון. אמנם, בכינוסי מרכז הליכוד כבר לא רואים אישים כגסטון מלכה, אשר זרק כיסאות בועידה של 1986. מאידך, הסיכוי שדנון יעשה הומאז’ לשרון של “מי בעד חיסול הטרור שירים את ידו” – כפי שעשה זאת שרון לשמיר בוועידה של 1990- הוא סיכוי גבוה . אבל בכל זאת, השטח של הליכוד, אשר מצד אחד טענות רבות לו כנגד נתניהו על כך שזנח את המפלגה אך מצד שני הוא נוהג להאדיר את מנהיגיו, יתבקש להחליט במי הוא בוחר.

 

יש לזכור את ההתנגשות הזאת על רקע שני נתונים קריטיים : ראשית, לאחרונה מינה נתניהו יועץ פוליטי חדש, קובי צורף. צורף מסיים בימים הללו את עבודתו עם יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין. הוא חרוץ, יסודי וידידותי וניחן בחושים פוליטים חדים, תובנה עמוקה והבנה אסטרטגית מרחיקת לכת. בדיוק האחד שנדרש לנתניהו לשיקום יחסיו עם חברי המרכז שכה כמהים למגע ראש הממשלה ולאהבתו. הדבר הראשון שעשה צורף עם כניסתו לתפקיד ולא בכדי היה להחזיר את אותו מגע. לאחר שנים כה ארוכות נפגש נתניהו עם אין ספור ראשי סניפים והוא מקפיד לשוחח עם חברי מפלגה על בסיס יומי קבוע. חברי המרכז צמאים למגע ראש הממשלה וצורף מרווה את צמאונם. יש להניח שרבים מהם ישיבו לו אהבה בחזרה. שנית, דנון הודיע לאחרונה שאם תתבצע הפעימה האחרונה של שחרור הרוצחים הפלשתינים הרי שהוא יפרוש מתפקידו כסגן שר הביטחון. באותה שנייה הוא הפך את שר הביטחון יעלון לתומך הכי גדול של העסקה. יעלון איננו מרוצה מתפקודו של דנון והוא רואה בו גורם חתרני. יותר מכך, בעיני חבריו להנהגה צבר דנון כח רב אותו הם מבקשים לבלום. משל היה צעיר שעלה לגדולה מוקדם מדי והם רוצים להחזירו לפרופורציה. גם אם לא יצליחו ודנון ינצח בהצבעה בוועידה נשאלת השאלה מה הנפקות של ניצחון שכזה? בואו ונניח שדנון מצליח להעביר הצעת החלטה כי הליכוד מתנגד למדינה פלשתינית ולקיום מו”מ על יהודה ושומרון, האם ראש הממשלה יאמר לאמריקאים כי המפלגה לא נותנת לו? יותר מכך, דנון במהלך הזה עלול לזרז את פיצול הליכוד או לגרום לזילות מעמד קיצוני של מוסדותיו. שכן, נתניהו כבר הודיע שכל הסכם מדיני יובא למשאל עם.

 

הקרב בין דנון לנתניהו הוא קרב בין דורי על ההנהגה ונותר לנו לראות מה יהיה בשלב הראשון מבחינת שניהם במבחן התוצאה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נתפסו במצלמת ליכודניק – טובה מעוז

אריק זיו ויזר

ח”כ דנון: “מי שלא יכול לתמוך בהחלטה זו – מקומו לא בליכוד.”

אריק זיו ויזר

אגף ההסברה של הליכוד יצא לדרך

אריק זיו ויזר

רשימת המועמדים בסניף פרדס חנה

אריק זיו ויזר

מתפקדים מימין

אריק זיו ויזר

בגין מרים כוסית לשנה החדשה בסניף הליכוד בעפולה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן