32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
ד"ר גבי אביטל

קסם המדע מול ה'מדעניזם'

למרות הציניות המשתלטת על חיינו, גם לזקני העדה, יום פתיחת שנת הלימודים מעביר רעד של התרגשות, ולא רק אמהות מוחות דמעת שמחה ליום החגיגי הזה. ברם, בימים שלפני יום זה ולאחריו, מנהלים ומורים מוזכרים רק מהצד השלילי של סחיטת כסף וחוסר מקצועיות.  קל מאוד לתקוף מערכת שלמה כמו מערכת החינוך ולהטיל עליה בלבד את האשמה ליכולות של התלמידים שאף פעם לא משביעות את רצון כולם.

 

 

ובכל זאת, ארצה לנגוע בעננה המכסה ומאפילה על מערכת החינוך המונעת ממנה התקדמות ראויה. עננה זו קובעת ומכתיבה, פוסקת ודורשת ובעיקר פועלת בצורה שקביעותיה הן המילה האחרונה בכל דיון. לעננה הזו קוראים "אקדמיה". היא איננה תופעה ייחודית לישראל, ברם, ברור שהתוצאה הישירה של הפעלתנות האקדמית, היא שפיכת נהרות של כסף ללא צידוק.

למרות שִפְעָת ידיעותיהם של שוכני מגדל השן, המעוררת לעיתים השתאות ובקיאותם המופלגת בפרטי פרטים, ראויה לכל שבח, למעשה זהו מצג מטעה. בעיניהם של שוכני המגדל, המסלול הבטוח של תלמידי ישראל הוא תואר ראשון, שני ואם דוקטורט יקום על הדרך, מה טוב. התווית המסלול לתואר ראשון נקבע בעצם בחוק. בלתי אפשרי להתקבל לשירות הציבורי ללא תעודה אקדמית מתאימה, לא חשוב מאיזה מסלול הגעת. והתלמיד? במסעו הארוך אל תעודת הנכספת, הוא חוצה נהרות של מידע חדש לצד ישן, נובר בהררים של מאמרים, שיעורים, ומבחנים ועבודות, ולבסוף תנאי קבלתו אל האקדמיה תלויה במבחן פסיכומטרי, שאין המקום לפרט את נזקיו המצטברים.

כלומר, מחד, תוכניות הלימודים אשר מביאות את התלמיד אל תעודת הבגרות קובעות האוניברסיטאות, ומאידך הן קובעות גם את תנאי הקבלה אליהם תוך מתן משקל גבוה ומופרז לציון הפסיכומטרי. וזאת כאשר ברור שיש סתירה ברורה בין העדפת הפיסכומטרי שאינו אלא מסע שינון אנטי תרבותי ומקפח מגזרים לבין המאמץ המושקע במשך 12 שנות לימוד.

מי גרם למילכוד הזה? האמונה העיוורת על סף דתיות מופלגת באקדמיה על שוכניה ומוצא פיהם. אפשר לשאול מה רע בדבר, הרי מדובר באנשים בעלי שם, מומחים, חלקם אף מומחים עולמיים בתחומם. אלא שכבר אמרנו אין זו תופעה ייחודית ישראלית. והתופעה המתרחשת בעולם הינה במילה אחת: "מדעניזם". כל תנועה, כל הרהור, כל משב רוח, כל מחשבה, נחקרת בכלים "מדעיים", כלומר בצורה אמפירית. האמון המוחלט אשר נותנים בני אדם במיוחד בחברה המערבית במדע וזאת מתוך ההוכחה הטכנולוגית, גרמו לקינאה חסרת מעצורים לתחומי הדעת האחרים, ומה שנקרא בימינו "מדעי הרוח והחברה". כל מחקר וכל דוח נבחנים על-פי "המתודולגיה" והרמה "האקדמית". וכך יצאה נשמתם של תחומי הדעת אשר רוח האדם שרתה בהם אל מחוזות שברי האחוז הסטאטיסטיים, אל הדיאגרמות ואל החותם "המדעי".

האמונה העיוורת גורמת לכך שקברניטי החינוך לא מודעים לכך שמתרחשים בקיעים מדאיגים בתוך העולם המדעי האמור להיות מדיד, כמקובל. בקיעים אלה נבעו מתחושת העליונות של מדענים מסויימים אשר משוכנעים בעמקי לבבם שהמדע יענה על הכל, כולל היבטים מוסריים אך נכשל בהסבר מדוע תערוכת גופות מתות עוברת ללא הרהור, ומאידך, המדעניזם הקיים בתחומי הרוח שיבשו וייבשו את נפש האדם. מגדל המדע הזה יקרוס על יושביו מפני שמתרבות התופעות של הטיה מובנית, שאינה אלא דעה קדומה, בחקר המדע המדוייק וכמובן בשאר "המדעים".

ביום חגה של מערכת החינוך, ראוי לחשוב בעיון, ללא מוראו של מגדל השן, כיצד לשוב אל ימים עברו בהם בית המדרש למורים השרה את רוח אלוהים ואדם על תלמידיו אל מול ה"מדעניזם", מחליף האלוהים על צורותיו.

 

ד"ר גבי אביטל, לשעבר המדען הראשי של משרד החינוך.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שעון קיץ ישראבלוף/מאת גבי אביטל

אריק זיו ויזר

ד"ר גבי אביטל, מדען טילים, מרצה באקדמיה לטייס של חיל האוויר,

אריק זיו ויזר

משפט הנאורים

אריק זיו ויזר

סופרי הכיליון /מאת ד"ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר

שעון הקיץ מיותר

אריק זיו ויזר

אמרתי לכם / ד"ר גבי אביטל

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן