22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

צעירי הליכוד – יש עתיד ?

אופיר אקוניס, גילה גמליאל, זאב אלקין, יריב לוין, דני דנון, ציפי חוטובלי – מי למעלה ומי למטה ?

 

 

אלו ימים גורליים בכנסת. בעצם אלו ימים שבאופן מעשי חברי כנסת נידונים – מי לחיים ומי למוות. מטפאורית. לחיים ולמוות הפוליטיים. דוגמא מובהקת קיבלנו היום כאשר שיחת היום בכנסת לא רק נסבה על השרים בממשלה החדשה אלא על המהלך של ראש הממשלה להדיח את רובי ריבלין מתפקידו כיו"ר הכנסת. זעם רב עלה מכיוון חברי כנסת אך גם מכיוון חברי ליכוד שלא מוכנים לקבל את רוע הגזירה כלשונם. יותר מכך, אחדים מהם מתכוונים, במידה ותהיה הצבעה חשאית, להצביע באופן עצמאי. ובכלל, גם אדלשטיין וגם ריבלין, שניהם מוערכים ואהובים על ידי הליכודניקים. או כמו שאחת מחברות המרכז אמרה היום : "זה ממש כמו לבחור בין אבא לאמא והבעיה מחריפה ששניהם באמת אנשים יוצאי דופן בנוף הפוליטי".

 

מכל מקום, אחת הסוגיות שעולות בימים האחרונים היא מינויי השרים בממשלה החדשה. ובייחוד בכל הקשור לח"כים הצעירים של הליכוד. וכשאני אומר צעירים, לא מדובר בחכים בשנות ה – 20 לחייהם אלא בשנות ה – 30 המאוחרות. ח"כ ציפי חוטובלי, הצעירה בחבורה, תחגוג בדצמבר 35 חורפים. אבל מדובר גם באופיר אקוניס, זאב אלקין (המבוגר שבצעירים), דני דנון, גילה גמליאל ויריב לוין. כמה מהם מחכים עד שיוודע להם אנה פניהם אבל הם גם הבהירו, בעדינות אמנם, שאם הם לא יקודמו הרי שלראש הממשלה לא יהיה קל.

 

 

וצריך לזכור, כל אחד מהמועמדים הללו עשה עבודת קודש בכנסת ה – 18, כל אחד בתחומו. הם גם מצפים למינוי על פי מיקומם הגבוה בפריימריז או הודות לבחירתם במקום ריאלי בניגוד לכל הסיכויים וכהמשך לאותה פעילות. בצדק. רק שלראש הממשלה צפוף. צפוף עד מאוד. והוא קרוע בין הרצון למנות שרים לבין מספר המנדטים המועט של הליכוד שהוביל לדיפלציה ביכולת שלו למנות שרים חדשים. גם ככה הוא צפוי למוּקאוומה של שרים בכירים שייאלצו לוותר על מעמדם בהתחשב בכך שהשותפות הקואליציונייות האחרות לקחו תיקים משמעותיים. על אלו יש להוסיף את ההתנגדות של הח"כים הצעירים ושל ח"כים צווחניים.

 

הקדנציה הנוכחית הייתה אמורה להיות הקדנציה של חילופי דורות בתנועה אבל יש לשים לב שלמעשה אין פנים חדשות ברשימת הליכוד. אמת. יהיו מי שיגידו שצחי הנגבי הוא פנים חדשות אבל הנגבי היה ח"כ וגם שר. וגם ח"כ משה פייגלין : הוא אמנם לא היה ח"כ בעברו אבל התמודדויותיו בפריימריז לראשות התנועה והמיתוג הארצי שעבר מקנים לו מעמד אחר, בוודאי לא פנים חדשות.

 

הדבר מעלה את השאלה האם לצעירי הליכוד יש עתיד ? ואין מדובר בח"כים צעירים שרוצים להיות שרים. מדובר גם במועמדים צעירים שחשים שאין להם כל סיכוי לכבוש את בית הנבחרים ולשנות. הדבר מוכרח לבוא לתשומת ליבם של בכירי התנועה משום שהליכוד עלול למצוא את עצמו כ"מערך של 1973" – מפלגה שניצחה בבחירות אבל אין לה עתיד. במקום זאת, אותם ח"כים צעירים מביטים במפלגת "יש עתיד" ורואים כיצד שם יש עתיד והרבה.

 

אז מה יעשו אותם ח"כים ? אם לא תחול הפתעה סנסציונית הרי שחלק מהם אמנם לא ימונו לשרים אבל עשויים בנקל למצוא את עצמם סגני שרים. חלק מהם אמרו לי שהם יסרבו ויעדיפו להישאר ח"כים כי משרת סגן שר זה בית קברות לפוליטיקאים. אין זה משנה שישנם חריגים – כך למשל מי שהיה סגן שר החוץ בנימין נתניהו ב – 1991. ראוי שיבינו כי למרות שהשרים שמעליהם יגבילו אותם הרי שהאדם עושה את התפקיד ולא להיפך.

 

שהרי, הם עשו עבודה יוצאת פרלמנטארית יוצאת מהכלל בקדנציה האחרונה. הם גם צריכים להקשיב לרחשי העם שמבקש ממשלה קטנה ויעילה ולא מעניין אותו גחמה של ח"כ צעיר כזה או אחר. והנה, שנייה לפני ההחלטות של ראש הממשלה, חלק מהם בגלוי וחלק בצורה בסמויה, מטילים ביקורת על מינויים של אחרים. אני הייתי מציע להם במקום זאת להתחיל לחשוב על תכנון הקדנציה הקרובה שלהם : עבודה פרלמנטארית מרשימה עשויה לסלול את הדרך למשרדי השרים בעתיד.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

יומן בחירות – הפרק השני

אריק זיו ויזר

הדמיון המזרחי של שטרנהל

אלי חזן

הרכבת הקלה בירושלים (יצאה) לדרך

אריק זיו ויזר

קירוב לבבות? הצחקתם אותם

אריק זיו ויזר

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה – אלי חזן

אריק זיו ויזר

היורשים של כחלון

אלי חזן
דילוג לתוכן