20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת מקץ -קץ לחושך של יוסף הצדיק

וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-עֲבָדָיו:  הֲנִמְצָא כָזֶה–אִישׁ, אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ. וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-יוֹסֵף, אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת-כָּל-זֹאת, אֵין-נָבוֹן וְחָכָם, כָּמוֹךָ.  אַתָּה תִּהְיֶה עַל-בֵּיתִי, וְעַל-פִּיךָ יִשַּׁק כָּל-עַמִּי; רַק הַכִּסֵּא, אֶגְדַּל מִמֶּךָּ. וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-יוֹסֵף:  רְאֵה נָתַתִּי אֹתְךָ, עַל כָּל-אֶרֶץ מִצְרָיִם.  וַיָּסַר פַּרְעֹה אֶת-טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ, וַיִּתֵּן אֹתָהּ עַל-יַד יוֹסֵף; וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ בִּגְדֵי-שֵׁשׁ, וַיָּשֶׂם רְבִד הַזָּהָב עַל-צַוָּארוֹ.  וַיַּרְכֵּב אֹתוֹ, בְּמִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר-לוֹ, וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ; וְנָתוֹן אֹתוֹ, עַל כָּל-אֶרֶץ מִצְרָיִם.( בראשית מ"א, ל"ח- מ"ג )

הפרשה הקודמת תיארה את התלאות שעברו על יוסף, השלכתו לבור, המכירה לישמעאלים, ההורדה לעבדות במצרים, הניסיון עם אשת פוטיפר, הכניסה לבית הסוהר ושאר הקשיים שהיו מנת חלקו זה אחר זה. נראה שהמצב כבר הגיע לשפל המדרגה, שמכאן כבר אי אפשר לצאת. אדם ממוצע היה מתייאש ומאבד כל תקווה, שוכח את כל החלומות הוורודים לעתיד טוב יותר וחושב שאין יותר סיכוי להגיע למשהו בחיים. פרשת מקץ לעומת זאת מראה לנו שהכל אפשרי, כשהשם יתברך מחליט לעשות לנו טוב – אין שום קשיים שעומדים בדרך. יכול לרומם אותנו מתוך אשפתות, מעבדות בבית האסורים של מצרים, והמקום הכי שפל וחסר תקווה ,מרים את יוסף והופך אותו למלך על כל העולם.

בדיוק בשבת זו תמיד של חנוכה אנו קוראים את פרשת מקץ. להבין שגם אצלנו כשיש חושך בחיים, ברגע אחד פתאום הכל מתהפך ואפשר לראות את האור. חיינו הם כחייו של יוסף הצדיק וכמו המהות של חנוכה. גם כשנראה שהיוונים רבים וחזקים, בעלי כוח ועוצמה, החשמונאים ניצחו שלא בדרך הטבע .כך בכל זאת ה' מאיר את חיינו וכנגד כל הסיכויים פתאום מראה לנו ישועות, ניסים ונפלאות. ברגע אחד הכל יכול להתהפך.

יוסף בניסיונות, אבל כשהגיע הזמן  שם "קץ לחושך" הכל מתהפך בפעם אחת לטובה. בדרך הטבע לא היה פתרון למצבו של יוסף,  מבית האסורים של מצריים אף אחד לא יוצא בחיים, ובוודאי שלא עבד עברי שאף אחד לא מכיר. אם נניח שהיה נס ויוסף היה יוצא משם, מה כבר היה מצפה לו בחייו? אולי היה חוזר להיות עבד, אולי היה מוצא תעסוקה כלשהי להעביר את שארית חייו… בכל אופן לא היה מגיע להצלחה כבירה. ה' לא רק שהוציאו מהמקום השפל ביותר בעולם, אלא שהוציאו והביאו למקום הגבוה ביותר שניתן לחלום עליו, וכל זה ברגע אחד. רגע אחד הוא עבד בבית הסוהר ללא כל תקווה, וברגע לאחר מכן פרעה מכתיר אותו כשליט על כל מצרים.

גם אצלנו יש הרבה צרות לפעמים. קורה לא פעם שהייאוש מתגבר ונראה שאין כל תקווה באופק. אם נחשוב על פתרונות גשמיים לא נצליח להגיע רחוק, נתאמץ לחזק את האמונה שהכל לטובה ושאולי וה' יעזור לנו. אנו עלולים לחשוב שאין לנו סיכוי לצאת מהמצב הגרוע. אך צריך לזכור שאם ה' ירצה בכך, אז נזכה שגם בחיינו הוא ישים קץ לחושך. וכאשר השם יתברך שם קץ לחושך, אז הכל קורה ברגע ,הכל מתהפך לטובה.

מעט אור דוחה הרבה חושך.

שבת שלום חנוכה שמח

אלי כהן

מעיר הנצח ירושלים 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שריינו ביומן : כנס ראש השנה עם ראש הממשלה

עינר אביב

חשבון נפש לפני בחירות 2013

אלי חזן

וועדה מיוחדת לפרשת ילדי תימן מזרח ובלקן אבל מיותרת

ניסים עוג'ר

מצדיעים לאשת הברזל

אלי חזן

ינקי מכוון לכנסת

אריק זיו

ניצחון פידס : אינטרס מוסרי

אלי חזן
דילוג לתוכן