30.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות כללי

פרשת וירא – הסנגוריה הציבורית של אברהם אבינו על סדום ועמורה

“וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם, וַיֹּאמַר:  הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע. אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם, בְּתוֹךְ הָעִיר; הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא-תִשָּׂא לַמָּקוֹם, לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ.  חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית צַדִּיק עִם-רָשָׁע, וְהָיָה כַצַּדִּיק, כָּרָשָׁע; חָלִלָה לָּךְ–הֲשֹׁפֵט כָּל-הָאָרֶץ, לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט”.          ( בראשית  י”ח, כ”ג –כ”ה).

ה’ מחליט לספר לאברהם, שהוא עומד להשמיד את סדום בגלל הרשעות של תושביה ובגלל שצעקת האומללים הגיעה עד לב השמיים, ואז בא אברהם ומתחיל להתדיין עם ה’ ומבקש כמובן למנוע את החרבת העיר.

אברהם שואל את ה’, האם יחריב את העיר אם יימצאו בה חמישים אנשים ישרים? ה’ משיב שלא. אברהם יורד לארבעים, שוב משיב ה’ שלא יחריב, וכך ממשיך אברהם להוריד את מספר הצדיקים, שהם תנאי למניעת ההחרבתה של סדום, עד שהוא מגיע לעשרה.

רעיון המתה של ציבור שלם ללא הבחנה בין צדיק לרשע אינו עומד באמות המידה של אברהם, הוא מחפש דרך למנוע זאת. הוא אף לא נמנע מלהתעמת עם הסמכות הגדולה ביותר הקיימת ביקום. אין ספק שהוא מכיר בסכנה שיכולה לצמוח לו מהניסיון לשנות את דעתו של בורא העולם. אברהם אבינו מעז אף להטיח בבורא העולם מעין נזיפה, במילים הבוטות:” הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט”.

 להתנהגות כזו למלך בשר ודם, היה מצווה להסיר את ראשו או לתלות אותו בכיכר העיר למען יראו ויראו, כל מי שהיה מעז לפנות אליו בלשון זו. אברהם אבינו העז פניו כלפי מלך מלכי המלכים. וראו איזה פלא, אלוהים מוכן להתדיין  ולהיכנס עמו במשא ומתן עם אברהם, ואף נעתר לו לבסוף, ומוכן לוותר על החרבת סדום אם יימצא המינימום הנדרש  של עשרה צדיקים, אבל בסדום נותר רק צדיק אחד בלבד והוא לוט. מלאכי אלוהים מצילים את לוט ואת משפחתו ואחר כך העיר נחרבת.

הסיפור הזה על אברהם מלמד אותנו על דמותו של אברהם, להבחין בתכונות המרשימות הרבות שלו, ולעמוד על מלוא גדולתו להכיר את אברהם כאמיץ, כנדיב, כבעל כושר מנהיגות, כמי שנוטל אחריות ומוכן לסכן את חייו, כאיש חסד, כבעל רצון וכישרון להפיץ את אמונתו.

 התורה מגלה לנו את מחויבותו של אברהם לדרך ה’, שהיא עשיית משפט וצדק. כיום בימים אלו נשמעת הביקורת לעשיית משפט צדק מהמוסד העליון במדינה, ומהשופטים הבכירים בישראל, נוכח פסיקות בית המשפט העליון המעלים תמיהות לא מעטות. כיום יש ביקורת על בית המשפט העליון על אקטיביזם שיפוטי המרשה לעצמו חרות בלתי מוגבלת. גם אברהם אבינו מבקר ומעז לדרוש מאלוקים בכבודו ובעצמו שיעשה משפט. זאת מחויבות עמוקה כל כך עד שה’ יודע שאברהם ינחיל אותה גם לדורות הבאים לבניו:” כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יצווה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט. זו הדרישה המהותית ביותר של ה’ מעם ישראל ומשופטיו.

שבת שלום

אלי כהן ירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כל זאת לא חדש לנו, בסרט הזה כבר היינו ואפילו יצאנו בהפסקה

אריק זיו ויזר

פרשת ראה – הברכה והקללה תלויים באדם

אלי כהן

אגף קשרי-חוץ ו’צעירי הליכוד’ במהלך הסברה משותף

תומר רוזנטל

קריאת השכמה

אלי חזן

תפסיקו לריב

אריק זיו ויזר

פרשת נצבים- דע לפני מי אתה עומד למשפט

אלי כהן
דילוג לתוכן