22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת וארא – הענווה תכונה של מנהיגות

" אֵלֶּה, רָאשֵׁי בֵית-אֲבֹתָם:  בְּנֵי רְאוּבֵן בְּכֹר יִשְׂרָאֵל, חֲנוֹךְ וּפַלּוּא חֶצְרֹן וְכַרְמִי–אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת רְאוּבֵן. וּבְנֵי שִׁמְעוֹן, יְמוּאֵל וְיָמִין וְאֹהַד וְיָכִין וְצֹחַר  וְשָׁאוּל, בֶּן-הַכְּנַעֲנִית, אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת שִׁמְעוֹן.  וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-לֵוִי, לְתֹלְדֹתָם גֵּרְשׁוֹן וּקְהָת וּמְרָרִי, וּשְׁנֵי חַיֵּי לֵוִי, שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה.  בְּנֵי גֵרְשׁוֹן לִבְנִי וְשִׁמְעִי, לְמִשְׁפְּחֹתָם.  וּבְנֵי קְהָת–עַמְרָם וְיִצְהָר, וְחֶבְרוֹן וְעֻזִּיאֵל, וּשְׁנֵי חַיֵּי קְהָת, שָׁלֹשׁ וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה.  וּבְנֵי מְרָרִי, מַחְלִי וּמוּשִׁי,  אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת הַלֵּוִי, לְתֹלְדֹתָם.  וַיִּקַּח עַמְרָם אֶת-יוֹכֶבֶד דֹּדָתוֹ, לוֹ לְאִשָּׁה, וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-מֹשֶׁה; וּשְׁנֵי חַיֵּי עַמְרָם, שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה"( שמות , ו', י"ד- כ')

התורה מפרטת בתחילת הפרשה  את משפחות ראובן שמעון ולוי ואינה ממשיכה לפרט את שאר משפחות השבטים הנוספים ונעצרת  במשפחת הלוי . התורה באה לבטא את העובדה מנהיגות  צריכה לצמוח מלמטה ולא רק על ידי הנחייה מגבוה. בחירת מנהיג בכל אומה הינה תהליך מורכב ומסובך ניתן להניח שלא לכולם היה ברור מאליו, שמשה אמור לשמש כמנהיגם של ישראל. ניתן להניח אז וכיום, על כל אחד שזוכה במנהיגות ישנם עוד אנשים רבים שחושבים שהם מסוגלים לעשות זאת טוב יותר ממנו.

התורה בדיוק עם עניין זה מתמודדת, בפירוט היוחסין של משפחות ראובן שמעון ולוי. ראוי לשים לב לכך ששלושה שבטים אלה מוכרים היטב כדמויות מרכזיות כבר בספר בראשית. שמעון ולוי מוכרים לנו מפעילותם השנויה במחלוקת בסיפור דינה שנפגעה ונאנסה  ע"י שכם בן חמור , האחים האלה נקמו בתושבי שכם על כך. ראובן מוכר לנו מניסיונו הכושל להציל את יוסף מידי אחיו כשהושלך לבור . בשני מקרים האלה ישנו ניסיון של האחים לנצל תכונות של מנהיגות שניחנו בה, אך ללא הועיל.

התמונה מתבררת ביתר שאת, כאשר ממשיכה התורה מאירה את דמותו של משה באור אחר, כאשר היא מראה את הענווה של משה הבורח ממנהיגות, ומנסה להתחמק בתואנות שונות מלקבל את התפקיד  ודווקא  ומשום כך,  הופך להיות מנהיגו הנצחי של עם ישראל.

מטרת התורה בהבאת ייחוסם של שבטים אלה בתחילת פרשתנו, הינה ללמד מהי מנהיגות אמתית ומהי מנהיגות מזויפת. מנהיגות עם ענווה היא מנהיגות מקרינה על הסביבה לצניעות  ולדרך ארץ ואהבת האדם.

שבת שלום .

אלי כהן מעיר הנצח ירושלים

בליכודיאדה  הצבע אלי כהן  344



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

"איך מתמודדים עם קוצר רוח" ?

עזריאל צפר

ח"כ צרצור, תתבייש לך!

אלי חזן

קלנר עושה ציונות

אריק זיו ויזר

הרוצה לנצח במלחמה – שימנע אותה

אלי חזן

חג הסוכות כפי שלא הכרתם

אלי כהן

רק בישראל ?

דילוג לתוכן