20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
טור אישי

פרשת השבוע עם יעקב וידר

 

פרשה אקטואלית: מילה על הפרשה עם יעקב וידר,יו"ר מטה חרדים וחבר הנשיאות


 


פרשת תרומה


"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה, מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי"


הקמת המשכן. המקדש הראשוני, שהתחליף שלו בימינו הוא בית הכנסת. המנורה שבו, הפרוכת, הכיור וכן הלאה, מלווים את 'מקדש המעט' (הכינוי התלמודי לבית הכנסת) מאז ועד היום. מה שבולט יותר בסיפור הפרשה – זהו  האזכור הראשון בתנ"ך למס אשר העם מצווה לתת, זאת בכדי לספק את צרכי הקמת המשכן. אולם חשוב לראות את הניסוח, זהו אינו מס. אלא פניה אל נדיבות ליבו של הציבור. אין חובה ואין הוראה, אלא בקשה לנדבה. בעידן בו ליברליות כלכלית עדיין לא נולדה, התורה מקפידה על כספו וממונו של הפרט. ולמרות צורך החירום, היא קובעת – נדבה כן, מס חובה לא.




"וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר; מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה. וְשִׁשָּׁה קָנִים יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ. שְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הָאֶחָד, וּשְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הַשֵּׁנִי"


מנורת המקדש עשויה זהב, יצוקה מקשה אחת, וממנה בוקעים שישה קנים המחוברים כולם לצלע מרכזית. המנורה הפכה ברבות השנים, לסמלו המרכזי של העם היהודי מאז ועד היום. ומסביר אחד מפרשני המקרא את הסיבה לכך; המנורה מסמלת את העם. סוד קיומו וחוזקו הוא היותו עשוי כמקשה אחת, הקנים נפרדים ממנו ומצביעים על הבידולים והפלגים המרכיבים את העם. אולם כולם יוצאים ממקור אחד ויציב. אם ננתק את הקשר אליו, המנורה כולה תהייה פגומה. בימים סוערים של בחירות, כדאי שנזכור שלצד המפריד – הסיבה לסוד קיומנו וחוזקנו הוא היותנו מקשה אחת. ובמקרה בו אחד הקנים יתנתק מהמקור, העם כולו יהיה פגום.




"וְנָתַתָּ עַל-הַשֻּׁלְחָן לֶחֶם פָּנִים, לְפָנַי תָּמִיד"


המאכל היחידי שהוצב דרך קבע במשכן, הוא הלחם. באותה העת האופים היו האנשים המכובדים בחברה והחשובים שבמשק. וגם היום – נתקשה לראות חיי קהילה יהודיים שאין לצידם בית מאפה, האופה חלות לשבת ומאפים לחגים ושמחות. לחם מסמל אז וגם היום את קיומה של האנושות. בהתחשב בכך שהדבר החשוב ביותר ביהדות – הוא חיי אדם. אך זה מובן מדוע דווקא הלחם הוצב דרך קבע במקום הקדוש ביותר. בימים בהם השמאל מוכן לדבר על ויתורים כואבים, "גם אם יהיו מלווים במכות אישיות" כפי שהסביר השבוע  איש שמאל. חשוב שנזכיר ונזכור – חיי אדם חשובים מכל. יש לעשות הכל כדי למנוע מדם להישפך, גם אם מדובר במחיר של וויכוח קשה עם נשיאים ומנהיגים בעולם. בוודאי לא כשהתמורה היא חתימה על נייר שאינו שווה את הנושא בתוכו.




שבת שלום, וחודש שמח.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נתן מור: רשימה בהזמנה

אריק זיו ויזר

אייל דותן: "ביבי סיטר" גילה לנו את נתניהו הפשוט

אריק זיו ויזר

מבחן הפוליטיקה החדשה של יעל גרמן – מערכה ראשונה

אלי חזן

פרשת השבוע עם יעקב וידר

אריק זיו ויזר

הלן מזוז: טקס פרסי "פוליטיקה ישנה וחדשה" בבחירות 2015

אריק זיו ויזר

קירוב לבבות או אתנן פוליטי?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן