19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת בהעלותך – השקר שבתאווה

וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ, הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה; וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ, גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ, מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר”. זָכַרְנוּ, אֶת-הַדָּגָה, אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם, חִנָּם; אֵת הַקִּשֻּׁאִים, וְאֵת הָאֲבַטִּחִים, וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים, וְאֶת-הַשּׁוּמִים” (במדבר יא’ פסוקים ד’-ה).

הפרשה מספרת לנו על התאווה של עם ישראל: הפסוק שלאחר מכן מסביר “זכרנו את הדגה אשר נאכל במצריים חינם”, את הקישואים ואת האבטיחים” וכו’… קצת קשה להבין מה הולך כאן?  בני ישראל נמצאים במדבר עם השגחה פרטית, 10 מכות נחתות במצרים על המצריים, קריעת ים סוף, ענני כבוד, באר מרים, מן יורד בכל יום מהשמיים, מעמד הר סיני, קבלת התורה והשכינה שלא זזה מהם, ואחרי כל זה מה שמעניין את העם זה קישואים ואבטיחים? איך בכלל אפשר לרצות לחזור למצרים אחרי העבדות, הסבל הנוראי והגזירות הקשות שהיו שם? וכל זה בשביל לאכול דגים בחינם, קישואים ואבטיחים? אלא, שזה בדיוק כוחה של התאווה, לשקר ולגרום לנו לחשוב שאילו היה לנו משהו גשמי קטן וטיפשי, כאילו שכל החיים שלנו היו טובים יותר.

לצערנו עד היום התאוות השקריות לא עוזבות אותנו. אנשים יכולים להקריב את כל מה שיקר וחשוב להם בחיים בשביל איזשהו שקר דמיוני שכאילו יעשה להם טוב. התאווה אומרת לנו לאכול אוכל מזיק ומלא שומנים, לעשן סיגריות שיקצרו את חיינו או לעשות מה שבא לך “לעשות חיים”, אבל כל אלו מזיקים לנו בזמן שאנו בטוחים שאנו עושים את הדבר הטוב ביותר עבורנו. לא פעם נהיה מסוגלים לזרוק לפח דברים מהותיים וחשובים רק כדי להשיג איזו תאווה טיפשית שנראית לנו כדבר החשוב ביותר בעולם באותו הרגע. אנשים רבים שרפו 20 שנות משפחה ונישואין בשביל רגע אחד של תאווה שלאחריו כל חייהם התפרקו. אנשים יושבים בכלא עשרות שנים בגלל רגע אחד של תאווה. אנשים מוותרים בכל יום על הזדמנויות להתעלות רוחנית ולקיום תכלית חייהם, בשביל עוד קצת כסף, אוכל, בילויים ושאר תאוות מזדמנות שסוגרות לנו את כל היום, כך שלא יישאר לנו רגע אחד לחשוב על מה שבאמת חשוב בחיים, אישה הילדים המחכים לנו בבית . אנו מוותרים על הדברים החשובים ביותר בחיינו בשביל דמיון מטופש, ממש כמו עם ישראל במדבר שרצה לוותר על ההשגחה הפרטית ולחזור לעבודת פרך במצרים כדי לאכול קישואים….

התאוות מביאות אותנו להפסדים עצומים של זמן ומשאבים שונים. את אותו הזמן ניתן לנצל כדי לחיות חיים טובים יותר, מאושרים יותר ומהותיים יותר. הכל מתוך מחשבה והתבוננות, מבלי לקחת את הדברים כמובנים מאליהם. כדאי להקדיש לפחות מספר דקות ביום למחשבה מדוע הגענו לעולם? ומה תפקידנו כאן? כדי לדעת שאנו מתקדמים לכיוון הנכון לתכלית חיינו. 

שבת שלום ומבורך

אלי כהן מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בחירות, רבותי

אריק זיו

ז’בוטינסקי מתווה את תפיסת הביטחון בשביל בן גוריון

עינר אביב

חפש את האישה – cherchez la femme

אלי חזן

פרשיות השבוע ויקהל –פקודי המנורה סמל של עם ישראל

עינר אביב

צפון אירלנד : מסע מהעבר לעתיד לא ברור

אלי ורד חזן

אראל מרגלית – תחזירו לו את המדינה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן