40.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
צפורה אור טל

על מפגש מר בנימין נתניהו עם אמנים ויוצרים

ביום שלישי, 3.2.09 התקיים בבית ציוני אמריקה מפגש מאלף בהשתתפות יו”ר הליכוד, מר בנימין נתניהו, ואמנים ויוצרים רבים החברים ב- א.מ.י. – איגוד אמני ישראל, וב- אקו”ם – אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו”לים למוסיקה בישראל. את המפגש יזם האמן מוטי גלעדי, שהביא לידיעת מר בנימין נתניהו, שאמנים ויוצרים רבים מעוניינים לפגוש אותו ולשמוע על תוכניותיו בתחום התרבות ורווחת האמן והיוצר בארץ.

לתוך אולם מלא באמנים מכל תחומי האמנות – שחקנים, מלחינים, פזמונאים, משוררים, זמרים, במאים, תסריטאים ועוד – נתקבל מר בנימין נתניהו במחיאות כפיים ובאהדה, והכל התייחסו אליו כאל ראש הממשלה הבא.

האמן מוטי גלעדי הנחה את המפגש, ובין היתר, אמר שמר נתניהו ביקש שהמפגש יהיה ללא התקשורת. אך אם בתקשורת עסקינן, אמר מוטי גלעדי, אזי אני מאמין שמפגש זה יהיה פתח לתקשורת ברוכה בין האמנים והיוצרים לבין מר בנימין נתניהו, ושתקשורת זו תניב פירות. עוד ציין מוטי גלעדי, כי אצל מר נתניהו, השוחר תרבות ואמנות, אפשר למצוא אוזן קשבת למצוקות האמן והיוצר בישראל ושעם בחירתו לראשות הממשלה, מר נתניהו ייטיב את מצבו ומעמדו של האמן והיוצר בישראל.

לאחר דברים אלה, בזה אחר זה הזמין המנחה את הדוברים.
ראשון הדוברים היה מנכ”ל אקו”ם, מר יוריק בן דוד, שפנה אל מר נתניהו ואמר: בהנחה שהסקרים צודקים ואתה תהיה ראש הממשלה, אני מבקש שתקים צוות או ועדה עם סמכויות שיבחנו את מצב האמן והיוצר בישראל ויביאו לתוצאות חסרות תקדים למען רווחת האמן והיוצר.

דברים חוצבי להבות אש השמיע יו”ר א.מ.י. יענקל’ה מנדל, אשר זעק את זעקת האמנים והיוצרים בישראל שיש ביניהם הסובלים מחרפת רעב. הוא ציין שכ- 95% מהיוצרים הם פרי לנסרים ואינם מתקיימים מהתקציב הממסדי לַתרבות ושאין להם פנסיה. הוא קבל על שהיוצרים נעשקים בכך שאינם נהנים מזכויות היוצרים, בעיקר בעידן הטכנולוגיה הדוהרת, שבה כל אחד יכול להוריד את המוסיקה בכל מיני אביזרים שהטכנולוגיה מאפשרת. עוד קבל יענקל’ה מנדל על תת התרבות שבתוכניות הטלוויזיה, על אזלת-הרוח ועל הפגיעה בשפה העברית.

את האירוע חתם מר בנימין נתניהו, שבראשית דבריו התייחס למצב הירוד בכללו של התרבות ואמר שזה מצב גלובלי ובלתי נסבל. הוא סיפר שכאשר פתח את ערוץ הביוגרפיה וציפה לראות משהו מעניין, איזו ביוגרפיה של מי מגדולי עולם, כל שמצא היה ביוגרפיה של שחקנית בת 20…

ואז הוא שאל שאלה רטורית: האם המדינה צריכה להתערב בתכנים?! והביא מדברי בן גוריון שאמר שעל היוצרים לקחת קודם מהתנ”ך; כמו-כן מר נתניהו הדגיש שאמני ישראל מהווים את המסד שעליו בנוייה התרבות שלנו, שהיא חלק בלתי נפרד מהמורשת שלנו כעם, ושעלינו לעודד יצירה מקורית, לטפח יוצרים חדשים, ליצור מקורות פרנסה לאמנים ולהשיב את הכבוד לוותיקים שבאמני ישראל.

מר נתניהו גם השיב לכל השאלות שנשאלו תוך מהלך דבריו, ו”פירק” לגורמים כל שאלה ושאלה, כמו באשר לדרכים לביצוע הגנה ראוייה על זכויות היוצרים ולמניעת גזילת קניין רוחני; ובהרחבה הוא התייחס לרפורמות הנחוצות בערוץ הממלכתי כדי להביא ליצירת צביון תרבותי וטיפוח יצירות מקוריות, ערכיות וחינוכיות.

באשר להגדלת תקציב התרבות וחלוקתו הצודקת – לשאלת אחד הקולנועים השיב מר נתניהו שהתקציב יוגדל, אך ציין ש- 70% מתקציב התרבות הולך למשכורות ועל בירוקרטיה ומעט על יצירות מקוריות שמהן יכול ליהנות כלכלית האמן והיוצר, ושניתן לצמצם את ההוצאות בכך שבמקום 3% מהעובדים המגיעים לגיל פרישה ופורשים בכל שנה ושנה מערוץ הטלוויזיה ומרשות השידור הממלכתיים, לא להביא במקומם עובדים חדשים, היינו על ידי כך שמצמצמים את כוח האדם, יגדל החלק הכספי עבור תוכניות איכותיות ומכאן עבור אמנים ויוצרים. ולדוגמא הוא הביא את ה- B.B.C. שמתקיים בשל איכות תוכניותיו.

בין האמנים הרבים שהיו, בלטו: קובי אושרת, אוסנת וישינסקי, דוד קריבושה, עקיבא נוף, רני בלייר – יו”ר איגוד הבמאים, מנשה נוי, אבי טולדנו, ליאור ייני, עמית ליאור, יובל שמיר, נפתלי קליקסברג מהטלויזיה, ועוד רבים רבים.

אציין, שבעצם המפגש הזה של מר בנימין נתניהו עם אמנים ויוצרים – ציבור שבעבר רוב רובו היה
שם נרדף למפלגות השמאל – יש בו דבר מעודד, ואני מקווה שרבים מהם התפכחו ויצביעו לליכוד.

צפורה אור-טל, סניף “מרכז” תל-אביב
4.2.09



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באו”ם

אלי חזן

בהמשך לכתבתו של אפי להב: להציל את פולארד

אריק זיו ויזר

למה לא צריכה לקום קבוצה של ירוקי עיניים

אלי חזן

ברכות לעו”ד אמיר אוחנה

אריק זיו ויזר

השיר: בטחו באלה

אריק זיו ויזר

עוד על טקס השבעתו של עו”ד אמיר אוחנה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן