18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

נתניהו לימד את דנון שיעור בפוליטיקה

אלי חזן בעקבות היום הראשון של ועידת הליכוד הרביעית. המסקנה שלו : נתניהו הביס את דנון אך יחד עם זאת אותו מובס ממצב את עצמו בשורה הראשונה של ההנהגה


קשה לומר ממי ישנה יותר סלידה כיום בלשכת ראש הממשלה ובסביבתו של יו"ר הליכוד . האם משר האוצר יאיר לפיד או מסגן שר הביטחון דני דנון? בכל אופן, יש לעשות אבחנה בין השניים : בעוד שבעיניי אנשי לשכת ראש הממשלה מעורר לפיד אנטגוניזם ברמה הארצית הרי שדנון מעורר אנטגוניזם ברמה המפלגתית. בכל מקרה, שניהם נחשבים כסוג של טרחנים חסרי ניסיון. כאשר ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון היה נמצא במצבים דומים אל מול ח"כים ושרים אחרים הוא היה קורא להם "הזבובים". יש להניח שגם ראש הממשלה הנוכחי חושב כך לגבי השניים.


בעודי יוצא לראיון בערוץ 9 פגשתי את דנון בכניסה לביתן שבו נערכה הועידה בגני התערוכה. "חשוב לומר" הוא אמר : "אין לי התנגדות שישראל ביתנו תתמזג אל תוך הליכוד אבל שהם ייעשו זאת תוך השתלבות הוגנת ולא מלאכותית". למען האמת, הצדק עם דנון. דעתו משקפת את דעתם של כל מתמודדי הליכוד בפריימריז ואת דעתם של לא מעט חברי ליכוד שיודעים בדיוק כמה קשה להיבחר בפריימריז וכמה התמודדות בפריימריז סוחטת את המיטב מהמתמודדים. דנון לא מוכן לסבול את המחשבה שליברמן וגמדיו לא יקיימו הומאז' לאמרתו של צ'רצ'יל וייבחרו בפריימריז לאחר הרבה דם, יזע ודמעות.


סגן שר הביטחון דני דנון הוא פוליטיקאי צעיר ומבטיח. אם אתם חושבים שהוא הגיע למקום החמישי בפריימריז במקרה הרי שטעות בידיכם. ההתנהלות שלו הייתה התנהלות מופתית. בעוד שרי הליכוד עוררו אנטגוניזם אצל חברי התנועה יצר דנון את האפקט ההפוך. הוא השכיל להתקדם עקב בצד אגודל ובספרי ההדרכה של הפוליטיקה בישראל ראוי להקדיש לו לפחות את האפילוג. אל לנו לשכוח כיצד הוא ניצח בבחירות לליכוד העולמי תוך שהוא מביס את מועמדו של יו"ר התנועה – ח"כ דאז יובל שטייניץ. דנון לא היה אז אפילו ח"כ. או כאשר בפריימריז 2007, שוב, בעוד הוא לא מכהן כח"כ, התמודד בפריימריז אל מול נתניהו ופייגלין כאשר הוא משתמש בסלוגן – "נתניהו, לימינך". אלו שזלזלו בדנון, גם בשל התוצאה המביכה אליה הגיע באותו פריימריז, לא הבינו שהכל חלק מתוכנית סדורה ומחושבת. אין תימה שניצח בקלות יחסית בבחירות לראשות המרכז. לא מפליא שאנשי שמאל המציאו אסכולה שלמה על שמו ולא במובנה החיובי – "הדנוניזם". אלא שהמיתוג הזה שלו, אשר נתפס כשלילי בשמאל, הוא זה שיוצר לו רושם חיובי בימין. וזה בדיוק מה שדנון צריך. המוני אנשי שמאל עדיין לא התפקדו לליכוד בעוד המוני אנשי ימין התפקדו גם התפקדו.


מכל מקום, מה שדנון ביקש לעשות אמש הוא להעביר הצעת החלטה של הועידה ששוללת את ההתמזגות של ישראל ביתנו בתוך הליכוד בצורה הבאה : נבחרי ישראל ביתנו ישוריינו למקומות מסוימים ברשימה ועם האיחוד היא מקבלת באופן יחסי שריונים לחבריה במוסדות. כך, ללא בחירות. על פי העיקרון הדמוקרטי דנון צודק. אם חברי ישראל ביתנו רוצים להשתלב בליכוד הרי שהם מוזמנים להתפקד בהמוניהם.



מצד שני, בסביבת ראש הממשלה לא הבינו על מה המהומה. אחד מיועציו של ראש הממשלה אמר לי בעת האחרונה : "אין, ולא הייתה כוונה אמיתית ליוזמה שכזאת". לפיכך, התבקש מנכ"ל הליכוד, גדי אריאלי, לעתור לבית הדין של התנועה כנגד ההחלטה לדיון והצבעה של הועידה על מיזוג הליכוד וישראל ביתנו. ושלא יהיה ספק, אם הועידה הייתה פונה להצבעה הרי שדנון היה מנצח בגדול. אפילו בענק. הסלידה מליברמן בוועידה היא די גדולה. מלבד סער וארדן, אשר נתפסים כאחראים לתוצאות העלובות בבחירות, ליברמן הוא האשם השלישי. אין זה משנה שהליכוד כשל בשל כל כך הרבה סיבות : מוצדקות ומופרכות. שלושת אלו נתפסים כאשמים הבלעדיים. יותר מכך, אחד מחברי הועידה העלה תזה לפיה שר הפנים גדעון סער הפך לחייל מספר אחד של משה ליאון, המועמד של דרעי וליברמן בבחירות לראשות עיריית ירושלים, כחלק מ"ברית הנכשלים". "הם נכשלו שוב בבחירות לעיריית ירושלים", הוא חכך ידיו בהנאה, "והלוואי והם ייכשלו גם היום. שסער וליברמן יבינו שהנוסחה המשותפת שלהם היא נוסחה כושלת".


חבר הועידה טעה. בית הדין של הליכוד קיבל את העתירה של אריאלי שהשתמש בסעיף 88 לחוקת הליכוד על מנת להפיל את ההחלטות של דנון. מה אומר אותו סעיף ? שיו"ר התנועה, כיום נתניהו, רשאי להביא להחלטת המרכז כל הצעה החלטה. למעשה, מבחינה משפטית יש לאנשי לשכת רה"מ קייס. היה זה מרנין לשמוע בטלפון את אחד ממקורבי נתניהו צוהל, רגע לאחר החלטת בית הדין, כאשר הוא מפטיר : "דנון הובס. האגו עלה לו לראש".


חשוב להבהיר : בסיפא של החלטת הדין נאמר כי "בסמכותו של יו"ר המרכז להעלות נוסח מקורי אם הצדדים לא יגיעו להבנות". 

בסופו של יום, השיג ראש הממשלה את מה שרצה. הוא הביס את דנון מצד אחד אבל מבחינה תודעתית דנון עלה לליגה של הגדולים והוא קיבל על כך חותם בתבוסתו היום.


האם הייתה זאת מכה קטנה בכנף או שמא זוהי תחילת הסוף של דנון ? קשה לדעת. מה שכן, שווה לעקוב אחריו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גזענות בדשא: שעת מבחן לכולנו

אלי חזן

עמיר המפוספס

אלי חזן

לא ליפול ברשת

אלי חזן

הדמיון המזרחי של שטרנהל

אלי חזן

אף אחד אינו מעל החוק

אלי חזן

נפתלי זחלקה ?

אלי חזן
דילוג לתוכן