26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
ממשלה

נמצאה המתכונת למניעה, ולו חלקית, של רצח קטינים בתוך המשפחה ?

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום הצעת חוק ממשלתית של משרד הרווחה, המאפשרת העברת מידע על קטין או בן משפחתו , למנהל המחלקה  לשירותים חברתיים, ע"י בעלי מקצוע המוגדרים בחוק. אנשי מקצועות  הבריאות ,עובדים סוציאליים, מנהלי מוסדות חינוך ומעונות וקציני משטרה,  כהגדרתם  בחוק כאשר ישנה פנייה ישירה אליהם ע"י מנהל המחלקה  שסבר כי יש חשש לשלומו של הקטין ולצורך ההגנה עליו  והטיפול בו .

 

גם ללא פנייה, כאמור, יוכלו אותם גורמים להעביר למנהל המחלקה  מידע מיוזמתם ,  במקרה  שיש להם  חשש ממשי לפגיעה בקטין .  

מטרת ההצעה היא  לשתף במידע  כדי להגן על קטינים במועד המוקדם ביותר, עוד בטרם הגיעה הפגיעה בקטינים לידי עבירה ,לגביה יש חובת דיווח ,או כאשר קיימת חובה אחרת עפ"י דין .  

   

 מטרתה של הצעת החוק, להבנות מנגנון המאפשר שיתוף במידע, המצוי אצל גורמים מקצועיים שונים, לצורך טיפול בקטין שקיים חשש לפגיעה בשלומו הנפשי או הגופני, ולצורך מניעת הפגיעה, החמרתה או הישנותה, וזאת בדרך של הסרת החסמים החוקיים הקיימים על שיתוף במידע כאמור. 

בשש השנים האחרונות אירעו בישראל קרוב לארבעים מקרי רצח והריגה של קטינים בתוך המשפחה.

חקירת אותם מקרים העלתה קשיים מורכבים בשיתוף פעולה ובהעברת מידע בין הגורמים המקצועיים לצורך איתור וטיפול בקטינים הסובלים מהזנחה ומהתעללות- אלו קשיים קשים עד כדי סכנה לשלומם. כשלים אלו נבעו, בין היתר, ממחסומים חוקיים על העברת מידע.

כאמור, מטרתה של הצעת החוק, הינה להסיר את המחסומים הקיימים ולאפשר ריכוז המידע אצל גורם אחד שיוכל לראות את מכלול המידע המועבר אודות קטין ולשקול האם אותו קטין מצוי בסכנה וכיצד ניתן לפעול להגנתו.

יובהר כי הצעת החוק אינה מיועדת לדיווח על בן משפחה כחשוד בעבירה הנוגעת לקטין, (לכך נועד סעיף "חובת הדיווח" הקיים בחוק העונשין) אלא מיועדת לאפשר איתור הקטין כקטין בסכנה והגנתו והטיפול בו בשלב המוקדם ביותר האפשרי וככל הניתן עוד טרם שבוצעה בו עבירה המחייבת דיווח לפי חוק העונשין או עבירה אחרת.

על מנת להשיג מטרה זו, קובעת הצעת החוק שני מנגנונים מרכזיים:

המנגנון הראשון – הענקת סמכות למנהל לשכה לשירותים חברתיים (להלן – המנהל) לפנות לבעל מקצוע המנוי בחוק וכן לקצין משטרה על מנת לקבל מידע אודות קטין או בן משפחתו, שהגיע אליהם עקב עיסוקם המקצועי או תפקידם וזאת כאשר נוכח המנהל כי ישנו חשש לפגיעה בשלומו הנפשי או הגופני של הקטין וכי המידע אותו הוא מבקש דרוש לשם מניעת הפגיעה, החמרתה או הישנותה או לצורך טיפול בקטין בקשר לאותה פגיעה.

הצעת החוק קובעת כי בעל מקצוע או קצין משטרה, שקבלו פנייה כאמור, יעבירו את המידע המתבקש למנהל, זולת אם סברו כי הנזק במסירת המידע עלה על התועלת ממסירתה.

הצעת החוק מקנה למנהל סמכות להבהיר לבעל המקצוע את החשש שהניע אותו לפנות לקבלת מידע על מנת שאותו בעל מקצוע יוכל לשקול את העברת המידע בהתאם לפרמטר הנזכר.

יצוין כי, ככלל, בקשת מידע ע"י מנהל תיעשה רק לאחר שניתנה לקטין, לאחראי עליו ולבן המשפחה אודותיו מתבקש המידע הודעה על הכוונה לפנות לקבלת מידע וניתנה להם ההזדמנות להשמיע עמדתם לעניין פנייה זו. חריג לצורך למתן הודעה מראש הינם המקרים בהם מסירת ההודעה עלולה לגרום לפגיעה בשלומו הנפשי או הגופני של הקטין או כאשר לא ניתן לאתר את מי שיש למסור לו הודעה על אף מאמץ סביר שנעשה לאתרו ויש צורך בקבלת המידע ללא עיכוב.

המנגנון השני קובע רשות לבעל מקצוע, להעביר, מיוזמתו, מידע המצוי ברשותו למנהל וזאת במקרים בהם סבר כי קיים חשש ממשי לפגיעה בשלומו הנפשי או הגופני של קטין, וכי העברת מידע מצדו דרושה לשם מניעת הפגיעה, החמרתה או הישנותה או לשם טיפול בקטין. הצעת החוק מבקשת לקבוע כי הרשות להעברת מידע כאמור, תגבר על חובת הסודיות המוטלת על אותו בעל מקצוע מכח חוק או מכח הסכמים שונים.

"בעלי מקצוע" אליהם מתייחסת הצעת החוק הינם: רופא, אחות, מנהל מוסד חינוך, עו"ס, פסיכולוג, קרימינולוג קליני, עוסק במקצוע בריאות, מנהל מעון או מוסד בו נמצא הקטין.

הצעת החוק מגדירה באיזו מידה ייעשה שימוש במידע שנמסר מכח החוק ולמי ניתן למסרו ובאילו נסיבות והכל תוך הגנה על הפרטיות וקביעת איזונים ראויים בין הצורך להגן על הפרטיות לבין הצורך להגן על שלומם הנפשי והגופני של קטינים.

השר משה כחלון אמר : "אין זעזוע גדול יותר מרצח הורה את ילדיו, התמונות של אותם קורבנות רק בני ארבע וחמש נחרטו לנצח בזיכרון הקולקטיבי של כולנו, זהו רוע טהור בלתי נתפסת ובלתי מתקבלת על הדעת שחוק זה ילחם בו. חשוב להבין סכרון המידע בין הגופים השונים יכול למנוע את הרצח הבא".

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פלד ונתניהו מחבקים את טל – ילדת צד"ל

אלי חזן

שר החינוך יעביר שיעור באזרחות לתלמידי כיתה י"א בבית הספר התיכון הממלכתי דתי "ריגלר"

אריק זיו ויזר

ארדן: דגן מחבל באינטרסים של המדינה

אריק זיו ויזר

השר מרידור להגנת העורף?

אלי חזן

במבחנים יהום הסער

אלי חזן

נתניהו : "יאוחדו משרדים תחת חסותי ואטפל בבעיית המסתננים בשכונות"

אלי חזן
דילוג לתוכן