13.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

ניתוח מצב טראמפ

"בדיקת מציאות": לנשיא ה-45 יש להערכתי בדיוק 773 ימים עד תום כהונתו (הראשונה) ב-20 לינואר 2021.

למה?

1. התובע המיוחד, רוברט מולר, הודיע שיציית למדיניות התביעה של משרד המשפטים הקובעת כי הגשת כתב אישום נגד נשיא מכהן מערערת את יכולתה של הרשות המבצעת למלא את חובתה החוקתית לנהל את ענייני המדינה. אגב, מי שקבע את המדיניות הזו היא מחלקת המשפטים בעת כהונתו של ביל קלינטון.

2. החוקה האמריקאית קובעת כי רק לקונגרס יש זכות להדיח בעלי תפקידים מהרשות המבצעת, כולל הנשיא וסגנו, על פי חלוקת התפקידים הבאה:
בית הנבחרים משמש כתובע, חבריו מאשרים את סעיפי ההדחה (IMPEACHMENT) ונציגים מקרבו, בדרך כלל חברי ועדת החוקה משמשים כתובעים במשפט. חברי הסנאט משמשים כחבר המושבעים ונשיא בית המשפט העליון משמש כשופט בהליכים.

3. בבית הנבחרים דרוש רוב רגיל להגשת סעיפי האישום. ובסנאט דרוש רוב מיוחס של שני שליש: 66 קולות בעד הרשעה בלפחות אחד מסעיפי האישום (ההצבעה נעשית על כל סעיף בנפרד).

4. חלוקת הכוחות לאחר הבחירות בנובמבר:
– בית הנבחרים (435 מושבים): 234 מושבים לדמוקרטים, 198 לרפובליקנים. לדמוקרטים יש רוב של 16 חברים יותר מהנדרש לרוב הרגיל שהוא 218 חברים.
– סנאט: 53 מושבים לרפובליקנים, 47 לדמוקרטים. לדמוקרטים חסרים 19 קולות מהצד הרפובליקני בכדי להגיע לרוב הדרוש של 66.

5. הבחירות ל-36 מתוך 39 המושבים שעברו מהרפובליקנים לדמוקרטים הוכרעו בפער של פחות מחמישה אחוז. הצבעה עבור הדחת הנשיא (בעיקר אם לא צלחה בסנאט) היא הימור פוליטי שיכול לתת להרבה מהם את העונג המפוקפק של כהונה בודדת של שנתיים בלבד. אני לא יודע להעריך את האומץ הלב הפוליטי של 36 החברים והחברות האלו, אבל לשם התרגיל המחשבתי, נניח שיש לדמוקרטים רוב מוצק בבית הנבחרים בעד התחלת התהליך.

6. נניח גם שכל 47 הדמוקרטים בסנאט מצביעים בעד הדחת הנשיא, עדיין צריך למצוא 19 רפובליקנים שיצטרפו למהלך שמשמעו הדחה ראשונה של נשיא מכהן בתולדות ארצות הברית, והכתרת מייק פנס כנשיא ה-46 של ארה"ב.

7. טרם פירסום דו"ח התובע המיוחד, הנשיא מסובך, לכאורה, בעבירה על חוקי מימון בחירות – כפי שעולה ממסמכים שהגיש מולר בסוף השבוע שעבר לבית המשפט הפדרלי בניו יורק, במסגרת הליכי משפטו של עורך דינו לשעבר של הנשיא, מייקל כהן. צריך הרבה מאוד דימיון בשביל לראות כיצד זה מתחיל תהליך של הדחה.

להערכתי, הדבר היחיד שיכול לשכנע 19 סנאטורים להצביע בעד הדחת הנשיא היא לא פחות מהקלטה/מסמך בכתב ידו של טראמפ לפוטין שמבקש את עזרתו בבחירות נגד קלינטון. סכנת הדחה על כל דבר פחות מזה (מעורבות של עוזרים וקרובי משפחה), תתמרץ את הבסיס הפוליטי של הנשיא ולא תיתן את התנופה ליצירת רוב כזה.

דבר נוסף. כל עוד תגובת הנגד הדמוקרטית לתנועת טראמפ היא לרוץ שמאלה יותר ולאמץ חזק יותר את שיח הזהויות שקורע את החברה האמריקאית, יש לנשיא סיכוי יותר מטוב להשלים שמונה שנים בבית הלבן.
(אבל זה לפוסט אחר ונפרד).



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נאמנות, לא מילה גסה

אלי חזן

בלי נאמנות אין אזרחות. האומנם?

אריק זיו ויזר

פסגת העל בסינגפור

חיים פוזן

הסובלנות מובילה להעצמת הטרור

אלי חזן

התחייבויות בלתי-מחייבות מוושינגטון

אריק זיו ויזר

עצותיו של קמלמכר

גיא קמלמכר
דילוג לתוכן