26.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

ניצחון פידס : אינטרס מוסרי

היום מתקיימות הבחירות הכלליות בהונגריה. אלי חזן מסביר מדוע יש חשיבות יתרה לניצחונו של ראש הממשלה ויקטור אורבן בבחירות ומה הקשר לישראל וליהודים

 

בשבוע שעבר התקיימה הצבעה במועצה זכויות האדם של האו”ם ובמהלכה התקבלו, כרגיל יש לומר, חמש החלטות חמורות כנגד ישראל. אז אנחנו רגילים לכך שהאמריקאים אתנו ומגנים עלינו. לעיתים גם האוסטרלים והודות למדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו באפריקה גם טוגו החלה לתמוך יותר ויותר בישראל. אך הפעם הונגריה הצביעה כנגד ההחלטה המבקרת את ישראל ויש לה קשר ישיר לבחירות הכלליות שיתקיימו במדינה ב – 8 באפריל.

מדובר בבחירות גורליות שלאחריהן אנו עלולים לראות את הונגריה עולה על דרך האנטישמיות הממסדית הבוטה. הדבר היחידי שיכול למנוע את האסון הזה הוא ניצחון של ויקטור אורבן ושל מפלגת פידס בבחירות. אחרי ככלות הכל, אורבן הוא זה שמוביל את הונגריה למדיניות יותר ידידותית כלפי ישראל ולתמיכה מעשית ביהדות הונגריה והדבר ניכר במעשים שהוא עושה. ואולם, מדובר לא רק באינטרס של מדינת ישראל בלבד אלא גם של יהודי הונגריה ושל כלל האנשים בעולם המתנגדים לאנטישמיות. 

בשנה שעברה עמדה הונגריה במוקד ההתעניינות הבינלאומי על רקע המאבק של ממשלת  אורבן בג’ורג’ סורוס – המיליארדר היהודי השנוי במחלוקת, המזוהה עם השמאל הקיצוני. ליהודי הונגריה הייתה ביקורת מרובה על הקמפיין ונטען שהוא אנטישמי. אלא שדברים שרואים מבחוץ נראים שונה מאוד מבפנים. סורוס הוא אדם מאוד בעייתי והמאבק בו הוא מאבק משותף של לא מעט אנשים שפעילותו מהווה סכנה עבורם.

אך מדובר בסוגיה פוליטית חשובה הרבה יותר שעלולה ליצור מציאות קטסטרופלית בלב ליבה של אירופה הקלאסית: הרצון של מפלגת הימין האנטישמית “יוביק” ליצור ברית עם מפלגות שמאל במטרה ליצור גוש חוסם לאורבן ולמפלגתו.

המפלגה השערורייתית “יוביק” נוסדה ב–2003 על מנת “לספק אלטרנטיבה אמתית עבור מצביעי הימין הקיצוני”, בעקבות הירידה בפופולריות של מפלגה ימנית קיצונית אחרת. בבחירות שנערכו בהונגריה ב–2014 קיבלה יוביק 21% מהקולות והפכה למפלגת האופוזיציה הראשית. במהלך הקמפיין היא לא שמה דגש על הרטוריקה המסורתית של אנטישמיות ומלחמה כנגד צוענים אלא התמקדה במאבק בשחיתות כמו גם בחוק ובסדר.

אך דוגמאות עד כמה “יוביק” אנטישמית ומיזנתרופית יש למכביר. כך למשל, אישטבן אפאטי, חבר הפרלמנט מטעמה, נשמע בהקלטה מ–2011 כשהוא אומר: “כנציג של מפלגה לאומית רדיקלית, אני מרגיש שזאת חובתי לומר שההשפעה הכלכלית והפוליטית של היהודים הגיעה לרמתה הנוכחית משום שברור שכל ממשלה ומפלגה פוליטית, חוץ מיוביק, סייעה לכך במהלך 20 השנים האחרונות”. מנהיג המפלגה גאבור וונה אמר : “אם היה מתברר שאני יהודי הייתי מתפטר מתפקידי כיו”ר המפלגה”.

אותו וונה אמר לאחרונה בעצרת אנטישמית שבה אחד הדוברים, חבר הפרלמנט מטעם יוביק – מרטין גיונגוסי, אמר : “הונגריה תחת שעבוד ציוני”. באותה עצרת הציע וונה למשקיעים הישראלים, אותם הגדיר ככובשים, לחפש ארץ אחרת משום ש”הונגריה לא למכירה”.

אם חשבתם שיותר גרוע מכך לא יכול להיות, הגיע גרגילי קולסאר, חבר פרלמנט אחר מטעם המפלגה, שירק על אנדרטת “נעליים על הדנובה” שמנציחה את מאות אלפי יהודי הונגריה שנרצחו בשואה. לאחר מכן הוא שלח תמונה לבוחרי מפלגתו עם הכיתוב “היום, אחר הצהריים”. זוכרים את גיונגיאוס ?

באחד ממאמריו ב -2012, הוא הציע לקיים הערכה על מנת לקבוע את מספר האנשים ממוצא יהודי בהונגריה, ובפרלמנט ההונגרי בפרט, המהווים סיכון ביטחוני מסוים.

“יוביק” היא מפלגה ימנית רדיקאלית ובשביל להגיע לשלטון היא הביעה נכונות לחבור למפלגות שמאל על אף התיעוב שחבריה חשים כלפיהן. אותו מנהיג מפלגה – וונה – חשף את כוונותיו להקים קואליציה עם הליברלים ומפלגות השמאל LMP ומומנטום.

מה שמטריד במיוחד הוא שבהונגריה עלול מעגל הקיצוניות, שמאחד מפלגות בעל עמדות רדיקליות  מימין ומשמאל לחבור האחת לשנייה, להפוך למציאות איומה. שכן, יותר ויותר קולות בשמאל ההונגרי מקבלים את “יוביק” כשחקן לגיטימי. לדוגמה, ראש הממשלה הסוציאליסטי לשעבר, פטר מדגיסי, אמר כי למען ניצחון בבחירות בשנת 2018 “אף צד לא יכול להיות בררן”. הפילוסופית השמאלנית, אגנס הלר, קרא ל”ברית טקטית” של מפלגות שמאל וימין. אינטלקטואלים שמאלנים אחרים – כולל פרנץ קושג, לאסלו מארו ומיקלוס הרסטי – פרסמו מאמרים הקוראים לשיתוף פעולה בין הימין הקיצוני לבין השמאל.

האם מפלגת הימין הקיצונית הזאת השתנתה? יש מי שיגידו שמעט. אך חשוב להדגיש ששינויים שטחיים אינם מעידים על שינוי אמתי, אלא על מהלך פוליטי בלבד. כל עוד השינוי מתוקשר אך ורק כלפי חוץ, ולא פנימה כלפי ההנהגה, חברי ומצביעי המפלגה – אין שינוי בכלל.

בהונגריה יש קהילה יהודית ענפה המונה קרוב ל – 100 אלף איש. רוב מוצק שלהם, על פי סקרי דעת קהל, נוטה להצביע לשמאל. אלא שנדמה שהשמאל ההונגרי לא מבין שהמטרה לא באמת מקדשת את האמצעים. מספיק לחזור ולראות כיצד סייעו כוחות ליברליים לעליית הנאצים לשלטון על מנת ללמוד מן ההיסטוריה. הונגריה איננה גדולה כמו גרמניה של שנות ה – 30 אך ניצחון של יוביק עלולה להביא את הונגריה למצב בו היא דחויה על ידי משפחת העמים. על השמאל ההונגרי לקחת זאת בחשבון. יותר מכך, אם יהודי הונגריה יתעלמו מכך הם יהפכו לשותפים אקטיביים בעליית “יוביק”.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תשובה למאמר של פרופ’ יוסי בן ארצי “התנחלות אקדמית”

אלי חזן

פרשת תולדות – מערכת של אהבה ושנאה בין אחים מתחילה בהורים

אלי כהן

הרשימה המשותפת והמציאות

עינר אביב

וושיניגטון בידיינו!

אריק זיו ויזר

שביעי של פסח בעיני אלי כהן

ליכודניק

ממלכת העבודה האבודה

אלי חזן
דילוג לתוכן