32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

משמעות החוק הפולני

אז מה בדיוק אומר החוק הפולני שמערער את יחסי ישראל פולין ? מה המשמעויות שלו ולאן מכאן אנחנו הולכים?

רז גרנות בטור מיוחד לליכודניק

 

בתאריך 1.2.18 אישר בית הנבחרים הפולני בוורשה את חוק מחנות ההשמדה הפולנים. החוק אוסר על שימוש ההיסטורי של המושג ״מחנה פולני״ גם אם מדובר במחנה השמדה או עבודה אשר פעלו בתקופת השואה. חוק זה הוגש בכוונה להוציא מידי חובה, את התערבותו של העם הפולני בפשעי האנושות של הנאצים אשר תקפים אך ורק לבעלי המוצא הגרמני. בעקבות החוק נגרמה סערה בקהילות היהודיות בעולם ככלל ובקרב אזרחי ישראל בפרט על מהלך של ניסיון שיבוש היסטורי, אשר פוגע ברגשותיהם של הקורבנות החיים ולדורותיהם הבאים. לשון החוק: [1]״מי שמייחס לעם הפולני או למדינה הפולנית, בפומבי ובניגוד לעובדות, אחריות או שותפות באחריות, לפשעי הנאצים שבוצעו על ידי הרייך השלישי, כפי שהם מוגדרים  באמנת בית הדין הצבאי הבינלאומי, בנספח להבנות הבינלאומיות בדבר רדיפתם וענישתם של פושעי המלחמה העיקריים ממדינות הציר באירופה, שנחתמה בלונדון ביום 8 לחודש אוגוסט 1945 (אמנת לונדון – ימן החוקים משנת 1947, סעיף 367), או לפשעים אחרים נגד השלום, נגד האנושות או פשעי מלחמה, או מקטין באופן בוטה את אחריותם של המבצעים האמיתיים של פשעים אלה, צפוי לקנס או למאסר עד 3 שנים.״

שר המשפטים הפולני  זביגניו זיאוברו טען בפרלמנט הפולני כי ״לא היו אלה האימהות שלנו, וגם לא אבותינו, האחראים על פשעי השואה שבוצעו ע״י פושעים גרמנים ונאצים על שטח פולין הכבוש. אחריותנו לדאוג על כבוד שמם של אימותינו ואבינו של העם הפולני.״ השאלה המתבקשת לדברי השר הפולני וליוזמי החוק, האם העם הפולני לא היה חלק בתעשייה הנאצית אם במחנות העבודה ואם בהשמדה.

[2]ברוב מדינות אירופה היו פעילי בקרה והמנהלים הבירוקרטים גרמנים, ואילו בפולין בפועל, הייתה ממשלה גולה (בלונדון). פולין נשלטה ע״י המשטר הנאצי.. פולין נחשבה כארץ קתולית שמרנית ואדוקה, אשר ראתה בכל מיעוט לא נוצרי מקור למתח עד לכדי מצב אלימות. כתוצאה מכך התעצמה האנטישמיות אשר הביאה בין השאר להסגרת יהודים במקומות מסתור ואף בזיזת בתים יהודים אשר עמדו ריקים לאור פינוים לגטאות ומחנות. מחנות העבודה, שם היהודים ובני המיעוטים היו מועסקים בתנאי עבדות עד למצב של מיתה. מטרתם הייתה לספק כוח עבודה למשאביו הלוגיסטיים של המשטר הנאצי ללא ראייה סוציאלית כלל כלפי העובדים. ניתן לומר כי חלק ממטרת המחנה היה לגרום למותם של העובדים לאחר ״שהועילו״ בעבודת הפרך לרייך השלישי.

ניתן לתת לדוגמה את מחנה [3]סקרזיסקו – קמיינה אשר נוהל ע״י מנהל גרמני בכל מחלקה ולידו סגנים ומשגיחים פולנים. במחנה נספו 23,000 יהודים לאחר עבודות פרך ממושכות. הפולנים היוו חלק אינטגרלי בתעשייה הנאצית אם במחנות העבודה ואם בהשמדה. תחושת הקולקטיב והשיוך לרייך השלישי מצד העם הפולני ידעה גם למנות אוכלוסייה מעטה ויוצאת דופן של פולנים, אשר הסתירו יהודים במהלך המלחמה על אף הסכנה להתגלות, להיאשם בבגידה אשר תתממש בהוצאה להורג. נוכל למנות את ארגון [4]״זיגוטה״ שפירושו ״המועצה לסיוע יהודים״, אשר הוקם על מנת לסייע ליהודים ומציאת מקום מסתור אצל אזרחים פולנים נוצרים. ממשלת ישראל אשר נמצאת בקשרים דיפלומטים הדוקים עם ממשלת פולין, אשר מתבטא בהסכמי מסחר, תיירות וחינוך, הופתעה לאור הצעת החוק של ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי ממפלגת השלטון ״חוק וצדק״.

[5]הצעת החוק גררה תגובות מאנשי ציבור פולנים כמו מנכ״ל הערוץ הממלכתי של פולין (טי. וי. פ׳2) שאמר כי: ״אולי צריך לקרוא למחנות ההשמדה ׳מחנות השמדה היהודיים׳ כי כולנו יודעים מי הפעיל את התנורים״. חברי כנסת ושרים בכנסת ישראל מחאו בכל תוקף על הצעת החוק בטענה שהינו מטשטש את ההיסטוריה בה מכחישים הפולנים את מעורבותם בשותפות בביצוע הפשע הנאצי. ההכחשה מתבצעת ע״י השמטת פרטים, בחיקוק חוקים בפרלמנטים השונים מה שיכול להיגרר למצב הכחשה כללית לשואת העם היהודי. [6]המהלכים הדיפלומטים שנקטה ישראל, בין השאר בזימון סגן השגריר לבירור ובשיחתו של רוה״מ בנימין נתניהו עם נשיא פולין, הובילו לסיכום על הקמת צוותים משותפים לדיון בנושא. החוק אושר בסנאט הפולני וממתין רק לאישור הנשיא הפולני.

נשאלת השאלה בקרב אזרחי ישראל ויהודי העולם, מדוע בחרה הקואליציה הפולנית לחוקק חוק רגיש ועוצמתי זה ובמיוחד בסמוך ליום השואה בינלאומי המסמל את כבודם המושרש של הקורבנות ודורותיהם החיים – והזוכרים.

 

 

 

 

 

 

[1] סעיף 55a לחוק מכון הזיכרון הלאומי

[2] ^ Carla Tonini, The Polish underground press and the issue of collaboration with the Nazi occupiers, 1939-1944, European Review of History: Revue Europeenne d'Histoire, Volume 15, Issue 2 April 2008, pages 193-205.

[3] מרכז המידע אודות השואה – יד ושם רשות הזיכרון לשואה ולגבורה.

[4] zygotaEncyklopedia PWNźródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy, encyklopedia.pwn.pl [dostęp 2017-12-29] (pol.).

 

[5] עופר אדרת, פברואר 2018, אתר ״הארץ״, הסנאט בפולין אישר את החוק האוסר לייחס לעם הפולני אחריות לפשעי השואה

[6] עמית ולדמן, ינואר 2018, אתר ״מאקו״, ״הסוגיה היא לא מחנות ההשמדה״



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

עם חידוש מסורת כ' בתמוז

אלי חזן

יומן המלחמה של עוזי לוי

אלי חזן

פרשת שמיני –מאכלים אסורים מטמטמים את רוח האדם

אלי כהן

הטלוויזיה הממלכתית בצרפת מובילה אינתיפאדה שלישית

אריק זיו ויזר

קווים לדמותו של הפרטנר – חלק ב'

אלי חזן

אלי ורד חזן מסכם את מהפכת קשרי החוץ של נתניהו

אלי ורד חזן
דילוג לתוכן