20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

מס הכנסה שלילי חשוב לא פחות מהביטחון/מאת: סילבן שלום

ממשלות ישראל, כולל ממשלות שאני הייתי חבר בהן, לא דנו מעולם בשאלת סדרי העדיפויות. הביטחון היה תמיד בראש, וכל היתר היו בבחינת ברירת מחדל – הכל לביטחון והשאריות לכל השאר. אני מודע לאיומים הביטחוניים, שחובה לתת להם מענה ראוי, אך אני גם יודע שאיום קיומי הוא גם חברתי. לכן, יש לערוך שינוי מחשבתי בקביעת סדר היום הלאומי. לצד הביטחון יש לדאוג לחינוך, לבריאות, לרווחה, לעלייה, למשטרה, לתשתיות ולתאונות דרכים. אחת הדרכים לכך היא באמצעות חוק מס הכנסה שלילי.

חוק זה התקבל השנה בכנסת לאחר תלאות רבות. החוק הוא המשך ישיר לרפורמה במס שביצעתי ב-2002, ושהורידה את שיעורי המס מ-62% ל-49% והביאה לצמיחה כלכלית. הרפורמה סייעה רק לאנשים שמגיעים לסף המס, ולכן הרגשתי חובה לסייע גם לאלה שאינם מגיעים לסף המס, לשכבות החלשות.

חוק מס הכנסה שלילי זכה לתמיכת כל הח”כים ואושר ברוב גדול. הממשלה, שמעולם לא רצתה את החוק, נאלצה להתקפל כשהבינה שהצעת החוק תעבור. אין ספק שהחוק שאושר רחוק מההצעה המקורית. ואולם, אישורו מסמל את תחילתה של מהפכה חברתית יוצאת דופן, שבה המדינה לא לוקחת כסף מאזרחיה – אלא נותנת להם כסף; מהפכה חשיבתית שבה עוברים מדמי אבטלה לדמי עבודה. מס הכנסה שלילי יסייע ליותר מ-55% מהציבור העובד בישראל, שאינו מגיע לסף המס. עם כניסת החוק לתוקף באוקטובר, יקבל ציבור זה תוספת של 270-400 שקל בחודש.

יש הטוענים כי עדיף להעלות את שכר המינימום במקום לתת מס הכנסה שלילי. לדעת אלה, יש להמתין עד להעלאת שכר המינימום. לשיטתם, אפשר לחכות עד בוש מבלי שהחלשים יקבלו אגורה שחוקה. האם מדיניות חלם שכזאת, שבה המדינה מעדיפה לשלם דמי אבטלה במקום להוציא אנשים לעבודה, אינה מטופשת?

אין ספק שמס הכנסה שלילי הוא מהפכה חשיבתית ולכן טבעי שיהיו חילוקי דעות לגביו. כשפעלתי כשר אוצר למיסוי שוק ההון, רבים גינו את המהלך והטילו בו ספק. כיום, לא רק שהרפורמה עברה והפערים הצטמצמו, ההכנסות החזויות ממנה מגיעות ל-4.5 מיליארד שקל ב-2008 – סכום שניתן להפנות לצרכים חברתיים. כך יהיה גם כאשר יופעל במלואו חוק מס הכנסה שלילי.

באוצר לא משכילים להבין כי עזרה לאנשים עובדים תגדיל את הצריכה, ההכנסות ממסים יגדלו, יותר אנשים ייצאו לשוק העבודה, ממדי האבטלה יצטמצמו ובסופו של תהליך תהיה צמיחה כלכלית גבוהה יותר במשק. מדיניות הפוכה, שמקבעת פערים חברתיים ומעודדת אנשים להישאר בבית, היא מטופשת. על כך נשלם מחיר כלכלי וחברתי גבוה בעתיד.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דני דנון הבהיר בפסגת זאב : “האזורים האלו ישארו יהודיים”.

אריק זיו ויזר

הסכם קואליציוני – הליכוד והבית היהודי

אריק זיו ויזר

ועדת השרים אישרה: קנסות היציאה מחברות הסלולר יבוטלו

אריק זיו ויזר

בדרך להקלה על המורשת

עינר אביב

חבר הכנסת דנון: “עובדי עיריית תל אביב והרצליה לא קודמים לעובדי עיריית בית שאן”

אריק זיו ויזר

פורום גליל גולן השתתף בועדת הכלכלה של הכנסת לחידוש הטיסות לקריית שמונה ותגבור הטיסות לצפון הארץ.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן