25.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
בעז העצני

מי מפחד מפינוי פיצוי?/מאת: בעז העצני

עדיין לא ברור אם אולמרט באמת מתכוון להעביר את חוק “פינוי – פיצוי” לתושבי יו”ש או שמדובר בפירכוס אחרון במסגרת הרפלקס הקבוע שלו להביא לסדר היום ויתורים מרחיקי לכת לשם שמירתו כ”אתרוג”. את כיסאו אמנם הוא כבר לא יציל, אך בהחלט יתכן שכך הוא מקווה לחסוך לעצמו כמה שנים בכלא.
אגדה עתיקה מספרת על המלך מידאס שכל דבר שבו נגעה ידו – הפך לזהב. גם לנו יש מנהיג בעל תכונה דומה – חיים רמון, אלא שמגע ידו הופך כל דבר לזבל.
כשנבחר לראשות ההסתדרות – מוטט אותה. חוק ביטוח בריאות ממלכתי שיזם כשר בריאות בממשלת רבין, יצר מצב שבו אנו משלמים הרבה יותר על הרבה פחות שירותי בריאות, וגם מגע לשונו לא הצמיח לו ולסביבתו יתרונות רבים.
הוא היה היזם הראשי של הקמת גדר ההפרדה, במסגרת המלחמה שלו נגד ההתיישבות ביש”ע, מתוך הנחה שעצם הקמתה יבריח מערבה את כל מי שנמצא ממזרח לה. גם בזה הוא נכשל לאחר שהמתנחלים לא התרשמו ומי ששילם את מחיר החנק הכלכלי היו דווקא הערבים.
גם הפטנט החדש של רמון, “פינוי- פיצוי”, עתיד להיכשל, ואף עשוי לחזק את ההתיישבות.

חוק “פינוי פיצוי” הקודם, בתקופת הגירוש, נכשל ככלי לפיתוי תושבים לעזוב, אפילו תחת איום הגירוש האלים, ולמרות שכלל איום בהפחתת גובה הפיצויים למי שלא יעזוב מרצון עד תאריך מסוים. בסופו של דבר כמעט כל המתיישבים האידיאולוגיים ציפצפו על הפיצוי ונשארו עד הרגע האחרון.
ההצעה הנוכחית מופנית לתושבים שמעבר לגדר, כלומר בעיקר לתושבי גב ההר שרובם שייכים לגרעין האידיאולוגי הקשה, שלא יעזבו בשום מחיר. כך נוצר מצב שהמקומות שרמון וחבר מרעיו רוצים יותר מכל שייעזבו – אלו דווקא המקומות שבהם קיים הריכוז הגדול יותר של אלו שלא ייענו להצעה, כלומר הכישלון הבא של רמון מובנה בתכניתו מלכתחילה.
ואם יהיו דירות שיתפנו מרצון, מה יעשו איתן? הכוונה כעת היא לאטום אותן. אבל כידוע יש ביקוש גדול למגורים ביו”ש, ויש להניח כי יימצאו לא מעט משפחות שיפרצו ויגורו בדירות הממשלתיות הללו, ומבחינתן יהווה הדבר שילוב אידיאלי של פתרון בעיית דיור יחד עם קיום מצווה של פעולה נגד הגזירה. קיים תקדים לכך בתקופת ממשלת רבין, שסירבה למכור דירות שבנייתן הסתיימה, ושאוכלסו במשפחות הגרות שם בחינם.
מה יעשה אז רמון? ישלח משטרה? יתכן. התוצאה תהיה שכל דירה כזו תיהפך ל”מאחז בלתי חוקי” חדש – זירת עימות נוספת עם המתיישבים ושכניהם. כלומר, על משימות המשטרה הרגילות יתווספו בנוסף לחומש, שבות עמי, יד יאיר, המאחזים, יצהר ומגרון, עוד עשרות ואולי מאות מוקדי עימות, וככל שהמהלך ישיג את מטרתו, כלומר יפתה יותר משפחות חלשות מבחינה אידיאולוגית לעזוב, כן יצא המצב משליטה בעקבות ריבוי המוקדים, וכך יושלם מעגל של כניסת משפחות אידיאליסטיות חזקות במקום לוקחי הפיצויים. כלומר בסופו של התהליך, כמות המתנחלים לא תקטן, אך איכותם האידיאולוגית תשודרג, ובמקום להבריח או לבנות קרוואנים, הם יכנסו לדירות בנויות ומסודרות – במימונה האדיב של ממשלת השמאל.
המהלך הזה, בעל האופי הסרסורי הזול, וכשלונו הבלתי נמנע, יגביר את הזלזול כלפי חוקי הספר הלבן הישראלי וידרבן יותר תושבים להפר אותם. כך תדחוף הממשלה את הציבור אל מחוץ לתחום שליטתה לתגובות יותר מתריסות ומרדניות.
מעל הכל, ההצעה הנוכחית היא ביטוי לחולשת הממשלה היודעת שאין לה סיכוי לבצע גירוש כפוי, והמנסה לעקוף את הבעיה ולרוקן את השטח באמצעות הצעה מגונה המלווה בנפנוף בשטרות. בנוסף, האופי החומרני של ההצעה מתאים היטב לעולמם של המציעים – ממשלת המעטפות, שראשיה אינם מסוגלים לתאר לעצמם כי קיימים בעולם בני אדם שלא ימכרו את עקרונותיהם תמורת שום סכום.

בעז העצני 15.9.08



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ברק עושה לליכוד בית ספר /מאת:בעז העצני

אריק זיו ויזר

עסקת שליט כמבחן קיומי /מאת:בעז העצני

איזה אושוויץ תעדיף, מר נתניהו? /מאת:בועז העצני

אריק זיו ויזר

כך הביס הליכוד את עצמו

אריק זיו ויזר

נתניהו, איראן והתירוצים /מאת:בעז העצני

אריק זיו ויזר

מי כאן ראש הממשלה?/מאת:בעז העצני

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן