26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

מישאל עם – לא ולא

לאנשי הימין שרשמו את משאל העם כתרופה, הוא עוד יתגלה כסם המוות. נתניהו קיבל פטנט, כיצד לפרוק מעצמו את האחריות לאובדן אדמה ולגירוש בני אדם ואף לוויתורים שלא היה מעז לעשותם אילו חש שכל האחריות עליו: "העם החליט…"

 

 

ראש הממשלה ייקח את המשאל הזה בהליכה, ומכמה טעמים. הוא אינו מתכוון לעמוד בצד עם הבייבי הפלסטיני שלו ולצפות  בפסיביות נייטרלית "להכרעת העם". כל מערכת ההסברה וההדלפה הממשלתית תתגייס למענו, ומאחוריו רוח גבית של כמעט כל תקשורת ההמונים, המגויסת ל"מחונה השלום" כל ימות השנה ולא כל שכן עכשיו. זה לא יהיה קרב הוגן בין ימין לשמאל גם בגלל הסיטואציה המיוחדת במינה, שכאן ראש מפלגת הימין חוצה את הקווים ומיישם את התכנית המדינית של השמאל. במצב פתולוגי שכזה של איתותים סותרים, איך ניתן לצפות מן העם שלא יתבלבל?

 

על כל אלה יש להוסיף את משקלו של הקול הערבי, כ-20% מן האוכלוסייה, אשר במקרה מיוחד זה ידאגו להביאו לקלפי במלוא כוחו. זה ציבור של אזרחים נורמטיביים שברובו שואף להשתלב במערכות החברה והמדינה, אולם יחד עם זאת מגדיר את עצמו כחלק מן העם הפלסטיני. נציגיו נלחמים בכנסת בשצף קצף למען המדינה הפלסטינית ואין הפגנה, בכל נושא שהוא, שאין מניפים בה את דגלי פלסטין.  לאחרונה ראינו זאת בהפגנת הבדואים בענייני הקרקעות בנגב. הקול הערבי הזה, במלוא היקפו, מונח ללא ספק  בכיסו של נתניהו וכך, עוד בטרם החל המרוץ, מובטח למתחרה הפלסטיני על יהודה, שומרון וירושלים יתרון של כ-15% לפחות על המתחרה היהודי.

העובדה המוצקה הזאת, שהקול הערבי דיו לחרוץ את גורל משאל העם, מעמידה מולנו ללא אפשרות של פשרה או טשטוש את מלוא הקושי הגלום בנוסחת "המדינה היהודית-דמוקרטית":

האם יורשה לערבים, הנושאים חזון לאומי פלסטיני, להכריע את החזון הלאומי היהודי בא"י בעזרת הדמוקרטיה? ראש הממשלה מדבר על הצורך למנוע הפיכת ישראל "למדינה דו-לאומית", אולם אם יורשה לפלסטינים אזרחי ישראל להכריע היכן היא המולדת היהודית  –  סימן שישראל הנה כבר היום מדינה דו-לאומית!

 

הדרך היחידה ליישב את הסתירה-לכאורה היא לקבוע, שהפלסטינים אזרחי ישראל משתתפים בדמוקרטיה הישראלית בכל התחומים, חוץ מקביעת הפרופיל היהודי של המדינה, ומה יותר "יהודי" מאשר הטריטוריה הלאומית היהודית? מי שקשה לו עם חוסר השוויון הזה מוזמן לעיין בספר החוקים שאינו אומר "ערבית-דמוקרטית" וגם לא "יהודית-ערבית-דמוקרטית", אלא "יהודית-דמוקרטית" בלבד. ואם ליהדותה של ירושלים, למשל, לא תהיה משמעות לעניין יהודיותה של מדינת ישראל הקבועה בחוק, נחייה את חלום פרעה, שבו הפרה הדמוקרטית תבלע את הפרה היהודית ולא נודע כי באה אל קרבה.

המסקנה אינה פסילה עקרונית של משאל העם, אלא שמותר לדרוש רוב מיוחס שיבטיח את הדרישה החוקית הזאת, על חשבון הדמוקרטיה. דא עקא, שלא יימצא לכך רוב בכנסת ולו נמצא, בג'ץ היה מבטל אותו. ומכיוון שהצד היהודי במשוואה היהודית-דמוקרטית הוא כבר היום אות מתה, משאל עם הוא משחק מכור, עם ניצחון בטוח לעניין הלאומי הפלסטיני.

 

התובנות הללו גלויות לעין, ופליאה היא שדווקא 'הבית היהודי', הנחשב למפלגת המתנחלים, איים שלא יצביע בעד התקציב אם לא ישוריין משאל העם הזה, המאיים לקבור תחתיו את רוב היישובים.

 

מזל, שהמשאל יתייחס רק לשטחים שבריבונות ישראל, לא ליהודה ושומרון. וכאשר ההצבעה תהיה נטו  על חלוקת ירושלים ועל קריעת עשרות אלפי דונמים בעמק בית שאן , בחבל לכיש ובמערב הנגב, אולי מישהו יתעשת.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הטייקונים האמיתיים של הקרקע בישראל

אריק זיו ויזר

על קיר הברזל

סמי ג'ומאייל : לבנון זקוקה להגנה מפני כוחו של חיזבאללה !

אריק זיו ויזר

פרשת ויחי – ירידה לצורך עלייה

אלי כהן

פרופ' בן ציון נתניהו ז"ל 1910-2012 -קווים לדמותו

אלי חזן

שני צידי המטבע של מתווה פרי

אלי חזן
דילוג לתוכן