24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
בליכוד

ליכודניק משתתף בצערו הכבד של ראש הממשלה על מות אביו

אביו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ההיסטוריון פרופ’ בן-ציון נתניהו, נפטר הלילה (שני) כשהוא בן 102. ליכודניק מבקש להרכין ראש בפני איש הרוח הענק אשר שימש כמזכירו של ז’בוטינסקי ואיש רוח גדול בפני עצמו. הלוויה היום בשעה 17:00 הר המנוחות גבעת שאול חלקת לוחמי האצ׳ל ירושלים. כניסת קהל החל מ 15:00

 

ביוגרפיה

נתניהו נולד בוורשה (אז חלק מהאימפריה הרוסית), בשם בנציון מיליקובסקי לסופר והפעיל הציוני הרב נתן מיליקובסקי. בשנת 1920 עלתה המשפחה לארץ ישראל. לאחר ששהתה ביפו, בתל אביב ובצפת השתקעה המשפחה לבסוף בירושלים. בנציון למד בבית המדרש למורים העברי בהנהלת דוד ילין, ולאחר מכן המשיך את לימודיו באוניברסיטה העברית. הוא התמחה בתחום ההיסטוריה והיה לתלמידו המובהק של פרופ’ יוסף קלוזנר. אביו, נתן מיליקובסקי, היה חותם על מקצת ממאמריו בשם נתניהו, שם שאותו אימץ בנו. על מאמריו חתם בנציון נתניהו לעתים בכינוי “ניתאי”. כאשר חיפש בנו בנימין שם שיהיה קל להגייה, בעת שהייתו בארצות הברית, השתמש בשם “בן ניתאי”.

בעת לימודיו החל נתניהו להתקרב לחוגים רוויזיוניסטיים, והיה לידידו האישי של אבא אחימאיר. לאחר סיום לימודיו החל עובד כעיתונאי במערכת העיתון הרוויזיוניסטי “הירדן“. לאחר שנסגר העיתון בפקודת שלטונותהמנדט הבריטי יצא לניו יורק והיה שם לפעיל רוויזיוניסטי ולמזכירו האישי של זאב ז’בוטינסקי, בימי חייו האחרונים של ז’בוטינסקי, בשנת 1940. לאחר מותו של ז’בוטינסקי נשאר בניו יורק, והמשיך בפעילות ציונית. ב־1944 נישא לצילה, שאותה פגש בעת לימודיו בארץ ישראל. לשניים נולדו שלושה בנים – יונתן (1946), בנימין (1949) ועִדו (1952).

במהלך מלחמת העולם השנייה היה נתניהו ממנהיגי התנועה הרוויזיוניסטית בארצות הברית. בניו יורק של שנות ה-40 של המאה ה-20 הוא היה בין הבודדים שהתריעו על התרחשותה של השואה, ולאחר שנתגלה היקף ההשמדה, היה איתן בדרישתו כי פליטי השואה יופנו לארץ ישראל. במקביל למד לתואר דוקטור בדרופסי קולג’ בפילדלפיה, ועבודת הדוקטורט שלו עסקה בדון יצחק אברבנאל.

לאחר שפורסמה ב־29 בנובמבר 1947 החלטת האומות המאוחדות המקבלת את תוכנית החלוקה, היה בין החתומים על מודעה שפורסמה בניו יורק טיימס והביעה התנגדות לחלוקה. בתקופה זו היה פעיל במפגשים עם אנשי קונגרס בוושינגטון, אך לאחר הקמת מדינת ישראל, בשנת 1949, החליט לשוב ארצה.

לאחר ששב ארצה, ניסה להשתלב בפוליטיקה, אך כשל. בדעותיו היה איש הימין הרדיקלי של אותם הימים, והציג דעות שנראו קיצוניות אף למנחם בגין[דרוש מקור].

מסיבות שונות לא השתלב בסגל האוניברסיטה העברית, ובהמלצתו של מורו יוסף קלוזנר, היה לאחד מעורכי ומרכזי האנציקלופדיה העברית. עם פטירתו של קלוזנר היה לעורכה הראשי.

בשנות ה-50 המאוחרות ובשנות ה-60 של המאה ה-20 חייתה המשפחה לסירוגין בישראל ובארצות הברית (בין היתר, בין השנים 19631967 שהתה המשפחה בארצות הברית), עד שבשנת 1969 שב בנציון נתניהו באופן קבוע לניו יורק על מנת לערוך שם אנציקלופדיה יהודית, ולבסוף השתלב בהוראה באוניברסיטת קורנל.

בתחומו, ההיסטוריה של יהדות ספרד, ידוע נתניהו בוויכוח עם הפרופסור יצחק בער. לעומת גישתו של בער, הרואה באנוסים מקרה של קידוש השם, ובחירה בחיים כפולים, שיש בהם מידה של סיכון, כאשר מרכיב האמונה הינו המרכיב העיקרי בחיים אלו, רואה נתניהו את האנוסים כמתבוללים וכמתנצרים מרצון, כאשר לטענתו מקרים בודדים של מתנצרים שלא שמרו אמונים לדתם החדשה, נופחו בתעמולתה של האינקוויזיציהלכדי תנועה בעלת ממדים נרחבים. לגישתו של נתניהו דחתה הסביבה הנוצרית את המומרים החדשים, מאותן סיבות בהן נדחה אלפרד דרייפוס על ידי ההמון הצרפתי. גישתו של נתניהו הינה גישה ציונית חילונית, ואינה נותנת למרכיב האמונה את החשיבות שמייחס לו בער. יש הרואים בוויכוח זה את הסיבה בגינה לא השתלב נתניהו בממסד האקדמי בישראל, בעת שהגיע לארץ.

לאחר מות בנו יונתן, במהלך מבצע יונתן לחילוץ בני הערובה ממטוס אייר פראנס באנטבה בשנת 1976, שבה משפחת נתניהו לארץ.

בנו, בנימין נתניהו, בחר בקריירה פוליטית, והיה לראש ממשלת ישראל. בנו הצעיר, עדו נתניהו, הינו רופא וסופר. בנציון נתניהו התאלמן מרעייתו צילה בשנת 2000.

כשבנו בנימין נתניהו כיהן כראש ממשלה והכריז כי הוא מסכים להעביר את חברון לשליטת הרשות הפלסטינית (כפי שסוכם בהסכמי אוסלו), ביקר אותו אביו בחריפות. נתניהו הבן העיד כי אביו, הידוע בדעותיו בזכות “ארץ ישראל השלמה” השפיע עליו יותר מכל.‏[2]

גם בגיל מתקדם עודו פעיל פוליטית, ובספטמבר 2004 היה בין החותמים על עצומת אנשי רוח נגד תוכנית ההתנתקות, אשר כינתה את התוכנית “פשע נגד האנושות“.

נתניהו הוא פרופסור עמית באקדמיה למחקר יהודי, חבר באקדמיה המלכותית לאמנויות יפות ומדעי ההיסטוריה בספרד, ופרופסור אמריטוס באוניברסיטת קורנל.

ב-21 בספטמבר 2011, קיבל נתניהו את מדלית דונה גרציה מאת שר החינוךגדעון סער, כאות הוקרה על פועלו בחקר נושא אנוסי ספרד והתאוריה שפיתח, לפיה מיתוס האנוסים אינו נכון ונוצר רק בגין תעמולת מוסדות האינקוויזיציה ומסמכיה. במהלך הטקס אמר שר החינוך סער, כי ״פרופ׳ נתניהו אינו רק איש הגות, אקדמיה ומחקר – הוא ציוני בכל רמ״ח אבריו. פעיל ציוני שזכה לחנך דור של ציונים מובהקים״‏[3].

 

המידע מתוך ויקיפדיה 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האם יחיאל קדישאי ייהפך ליקיר התנועה ?

אלי חזן

הבגידה החיפאית של שמשון עידו

אריק זיו ויזר

ישראל כץ: “מברך על מינוי כחלון”

אלי חזן

רובי ריבלין וחיים טופול מעלים זכרונות מבית אבא

אריק זיו ויזר

“עכשיו שטרן מלכלך על בוגי”

אלי חזן

חשיפה:האם הועידה תידחה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן