40.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
שוש הלוי - אופקים

ישראל, הנשק הגרעיני ושאלת העמימות

נדרשת חשיבה אחרת

המהומות המשתוללות במצרים, והמצב שנראה כהפיכה מתגלגלת, מחייבים את ישראל להיערכות לכל תרחיש אפשרי. כידוע קיים הסכם שלום בין ישראל למצרים. אם משטרו של מובאראק ייפול, לא ברור אם מחליפו בנשיאות, יכבד את הסכם השלום עם ישראל.

עד כה, נהגה ישראל, בהנחייתה של ארה”ב, עמימות בנוגע לשאלה : אם יש לה נשק גרעיני או – לא. ישראל, באופן מסורתי , נוקטת עמימות באשר לשאלה הקרדינאלית הזו. לדעתי – הגישה הזו שגוייה, ונימוקיי עימי – האפקט הגדול ביותר של בעלות על נשק גרעיני הוא – ההרתעה. העובדה שמדינה א’  יודעת כי למדינה ב’ יש נשק גרעיני, מרתיעה אותה מלפתוח במלחמה גרעינית כנגדה, גם מבלי שמדינה ב’  פותחת במלחמה שכזו, כנגד מדינה  א’. דהיינו – עצם הידיעה שיש למדינה נשק גרעיני, מונעת ממדינות אחרות לפתוח כנגדה במלחמה.

האספקט השני החשוב בהקשר זה הוא – מידת היכולת הגרעינית שיש למדינה מסויימת, או מה שקרוי בשפה מקצועית -“יכולת מכה שניה”, דהיינו – היכולת של מדינה אחת המותקפת ע”י מדינה שניה, לא רק לשרוד את המכה הגרעינית, אלא גם – להשיב מלחמה גרעינית שערה, ולהשמיד את המדינה התוקפת.

בהקשר לאספקט הזה , כן חיונית העמימות. כדאי ורצוי כי ישראל תשמור על עמימות באשר לכמות ראשי הנפץ הגרעיניים שבידה, ובאשר ליכולתה הגרעינית, ככלל.

אם נסכם את הדברים, הרי שרצוי להגיע להסכמות עם ארה”ב באשר לפרסום העובדה שיש לישראל נשק גרעיני. יחד עם זאת – לשמור על עמימות באשר לכמות ועוצמת הנשק הגרעיני שיש לה, זאת על מנת לא לעודד מדינות לתקוף אותה. אם אפשר למנוע מלחמה – ראוי ורצוי למנוע אותה.

היות שאם תהיה הפיכה במצרים – אנחנו כנראה , נחזה במזרח תיכון חדש,(לא זה של שמעון פרס!) ושונה ממה שהיכרנו עד כה, ואפקט הדומינו יכול להשפיע על הפיכות גם במדינות ערביות נוספות, דוגמת – ירדן,

ישראל – חייבת להיות ערוכה לכל תרחיש אפשרי, ושאלת העמימות בנושא הגרעיני, תהיה רלוונטית אז יותר מתמיד, כולל – בנושא האירני.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אז מה היה לנו ?!

אריק זיו ויזר

רק ישראל חזקה תוכל להבטיח -“לעולם לא עוד” !

הצעות לשיפור מצבו של המעמד הבינוני

אריק זיו ויזר

פרצופו היפה של העולם ,ופניה היפים של ישראל

אריק זיו ויזר

הדיקטטורה מתה – תחי הדמוקרטיה !

עמימות גרעינית ישראלית – יוק !

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן