27.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
הפסקול של מלחמת השחרור

יצא לאור “מִזכּר” – קובץ מאמריו של יוסף עברון ז”ל

שנה לאחר פטירתו של יוסף עברון ז”ל, דור חמישי בצפת, נצר למשפחת עבו מוותיקות היישוב הישן בגליל, סופר, עיתונאי ולוחם האצ”ל, הוציאו בני משפחתו, הרעייה יהודית והבנות אלומה ורפאלה, קובץ עב כרס מהודר לזכרו, ובו מאמריו בנושאי השעה ובנושאי מורשת.

 

 

בשנים האחרונות לחייו (2014-2005), שימש עברון כעורך של אתר האינטרנט “מִזכּר” https://mizkar.wordpress.com, שבו הרבה לכתוב על אירועים היסטוריים מתקופת המאבק להקמת המדינה, על נושאים עכשוויים, לדמותם של אישים שונים, לרבות חברים שהלכו לעולמם, ראיונות שערך עם נושאי תפקידים במהלך עבודתו העיתונאית, וכמובן על צפת עיר הולדתו, שהוא היה “אזרח כבוד” שלה, בה גם נקבר.

עם דוד בן גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, היו לעברון מספר רב של מפגשים וראיונות, אחד מהם נערך בשדה בוקר בעבור יומון “הבוקר” (18 במאי 1965), כאשר בן גוריון כבר היה מחוץ להנהגת המדינה, אבל כנראה חתר לחזור אליה כדי להדיח את יורשו ראש הממשלה ושר הביטחון לוי אשכול.

 

“לא אצביע עבור רשימה בראשות אשכול, הוא אינו מייצג אותי” – הצהיר בן גוריון חד וחלק. “הזקן”, לא שכח את השנאה שיקדה בו ליריבים פוליטיים גם כאשר חדל להיות ראש הממשלה ושר הביטחון.

השעות הרבות שעשה עברון עם בן גוריון עבור עיתונים אותם ייצג כמו יומון “הבוקר”, “מבט חדש” – ביטאון רפ”י, “בתעש” – ביטאון התעשייה הצבאית, הניבו מאמרים השופכים אור להכרת אחת הדמויות המעצבות של מדינת ישראל והתנועה הציונית באותה תקופה. כך גם רשימותיו על מנחם בגין, על המרשל פיליפ פטן והגנרל דווייט אייזנהאואר ועל עוד שורה ארוכה של אישים.

עברון הוא איש שתוכו כברו. לא עושה חשבון לאף אחד וגם לא לאף אחת. הוא מותח ביקורת נוקבל על ח”כ מירי רגב שתמכה בהתנתקות, על מדיניות ההזויה של קתרין מרגרט אשטון, מי שהייתה נציגת האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, על השרה לשעבר ציפי לבני, שהצהירה ב-2005, כי “ההתנתקות טובה לישראל – רצועת עזה לא תהיה יותר בעיה שלנו, לא נשלוט שם, בשביל מה אנחנו צריכים לשלוט על ציר פילדלפי ולמנוע הברחות” – –

 

עברון אינו שוכח חברים לשורה כמו את עמיחי פאגלין הוא “גידי”, קצין המבצעים האגדי של האצ”ל, שיחד עברו מהפלמ”ח לשורות האצ”ל. כן את מי שקדם לו בתפקיד, קצין המבצעים איתן י’ לבני, לימים חבר כנסת מטעם הליכוד ואבא של…, את אריה טפר, גדול הסיירים במלחמת העצמאות וגיבות שיירת נבי דניאל, חבריו לאצ”ל ברוך וינר (“קונוס”), אליעזר סודיט שרון (“קבצן”), צבי ברזל (“קקטוס”), העיתונאי גבריאל צפרוני, עורכו האחרון של “הבוקר”, ובן דודו זאב כהן, חבר ה”הגנה” וסייר מעולה שנפל במערכה לשחרור צפת במלחמת העצמאות. הוא אף הקדיש לו שיר מרגש המסתיים בשורות: “סואנים הרחבוות מהמיית עלומים / רק אתה כה חסר – סהדי במרומים”.

 

על איש הספרא והסיפא יוסף עברון כתבו בספר שר הביטחון לשעבר פרופ’ משה ארנס, מנכ”ל מכון ז’בוטינסקי יוסי אחימאיר, שר המשפטים לשעבר פרופ’ יעקב נאמן, מי שהיה מנהל לשכת ראש הממשלה יצחק רבין איתן הבר, שגריר ישראל בארה”ב בדימוס יורם אטינגר, עורך ערוץ “שבע” שמעון כהן, עיתונאי “ישראל היום” אלי חזן.

 

פוסט זה התפרסם לאחרונה בחדשות מכון ז’בוטינסקי

 

להזכירכם, הגרסה הדיגיטלית של הספר, זמינה להורדה כאן

לאתר החדש של מכון ז’בוטינסקי

לאתר מזכר https://mizkar.wordpress.com
ראיונות עברון עם בן גוריון



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

עשרת הדיברות למצביע בחירות המקדימות.

אריק זיו ויזר

האדם הנכון במקום הנכון – גדעון סער

אריק זיו ויזר

עובדים זרים ומציאות/ מאת יאן כהן

אריק זיו ויזר

אבנה את הקואליציה הלאומית לחינוך – גדעון סער

אריק זיו ויזר

ציר ביבי – סילבן/רמי סימני – ידיעות אחרונות

אריק זיו ויזר

ערך ביום : שמואל כץ

אלי חזן
דילוג לתוכן