20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

יאיר לפיד- כן, ולא

ליאיר לפיד, שהגה את הפוליטיקה החדשה, אין בעיה להשתמש בפוליטיקה מאוד ישנה
לאחרונה נדמה כי ככל שעובר הזמן, כך מבין הציבור בישראל מדוע נאלצנו ללכת לבחירות. אחרי ככלות הכל, חילוקי הדעות בין מי שהרכיבו את הממשלה החריפו עד שהגיעו לנקודת אל־חזור, כזאת שהולכת ומתחדדת על רקע הקמפיינים שהחלו לקראת יום הבוחר ב־17 במארס 2015.

מהבחינה הזאת מרתק להתמקד בשר האוצר המפוטר יאיר לפיד. אותו פוליטיקאי שהבטיח חדש, אך במהלך השנתיים האחרונות הביא לנו ישן ומעורר סלידה עד מאוד. לא בכדי המונח “פוליטיקה חדשה” נעלם כליל מהשיח של יש עתיד. כמעט בכל הדברים שאליהם הטיף לפיד ובשמם קיבל 19 מנדטים מהציבור – עשה ההפך. בואו ניקח למשל את יוקר הדיור ויוקר המחיה: ללפיד היו שנתיים להתחיל להראות שינוי מסוים, אך האמת היא שהוא פשוט כשל וזאת אחת הסיבות שמפלגתו צונחת בסקרים.

לצד זאת יש להבחין במה שנראה כדפוס פעולה עקבי: זיגזג לא רק בשלל הצהרות, אלא גם בשלל עמדות ובענייני מדיניות. כך, למשל, זמן קצר לאחר פיטוריו אמר לפיד כי הוא מתמודד לראשות הממשלה, ואילו אתמול באירוע שבתרבות בחולון אמר שלא יתמודד. סוגיה מהותית נוספת: לפיד היה מי שיצר ברית פוליטית על מנת לבלום את החרדים מלהיכנס לממשלה הקודמת. זאת עמדה פוליטית לגיטימית, אלא שהוא אמר אתמול שאינו רואה בעיה בישיבה בממשלה לצד החרדים “אחרי שהועבר חוק השוויון בנטל ולימודי ליבה בישיבות”. גם לפיד יודע שכניסה של המפלגות החרדיות לממשלה תדרוש פשרות לא פשוטות והליכה אחורה לגבי מה שחוקק, אך למי שהגה את הפוליטיקה החדשה אין בעיה להשתמש בכלים של פוליטיקה ישנה עד מאוד.

מילא, אם היה משנה את דעותיו בשתי סוגיות בלבד, היה אפשר להבין זאת. איך אמר שר החוץ לשעבר משה דיין: “רק חמור לא משנה את דעתו”. ואם בעולם החי עסקינן, דומה שלפיד יכול להיות משול לזיקית בשל אותו דפוס פעולה. לא זאת אף זאת, לפיד מתכחש למדיניות שהוא היה ממעצביה. באותו אירוע אמר: “נתניהו לא היה אמיץ במלחמה ולא בתחום המדיני”. כאשר אומר לפיד מלחמה, הוא מתכוון למבצע צוק איתן, אותו מבצע שבו הוא היה ממקבלי ההחלטות. ראוי להזכיר: המבצע נוהל תחת עינו הפקוחה של הקבינט והוא הצביע על כל מהלך. למעשה, לפיד תמך בכל מהלך וכחבר בכיר בקבינט הגן על המדיניות הזאת ברשתות הבינלאומיות והמקומיות. עכשיו, בשל הבחירות, הוא מתכחש לכך, אך העובדות מדברות בעד עצמן.

המערכת הפוליטית הישראלית זקוקה לאנשים בעלי ניסיון שיבינו נכוחה את האתגרים שעימם אנחנו מתמודדים, ולא לכאלה שיש להם הרבה מאוד מה ללמוד. לתשומת ליבו של השר המפוטר.
המאמר פורסם הבוקר בישראל היום



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פורסם במגזין המודפס בשירות החוץ של הליכוד/אלי חזן

אריק זיו ויזר

זה שעולה וזה שיורד?

אלי חזן

מו”מ לשלום: מציאות מדומה

אלי חזן

איבדה את ההגמוניה

אלי חזן

רמת הלימודים: שינוי היחס למורים

אריק זיו ויזר

הפוליטיקה החדשה מבית היוצר של ישראל כץ

אלי חזן
דילוג לתוכן