22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

טרור ודרכים להיאבק בו

תקציר הרצאה באוניברסיטה הלאומית של ניו דלהי

כדי להצליח בכל מאבק, חייבים קודם לאבחן אותו בצורה המדויקת ביותר, לבודד אותו משאר מושגים דומים ומבלבלים, ולהציגו במערומיו אל מול הקהל כדי לקבל קונצנזוס, אז אולי נצליח יותר למקד את המאבק לעבר המטרה שהפכה סיכון ממשי על שלום העולם.

בלבול בהגדרה של הטרור הוא הסיבה לקושי במאבק הבינלאומי בטרור, והבלבול הזה גורם לעיתים להתנגשות עם ערכי הדמוקרטיה שמהווה לרוב חסם בפני המלחמה בטרור, שכן במקרים בהם לא יודעים להבדיל בין טרור לבין לוחמת חופש, מיטיבים עם הטרור ופוגעים בלוחמת חופש, ורבים המקרים בהם הטרור מנצל את לוחמת החופש ומעמעם עוד יותר את הקו המפריד בין השניים .

הטרור מופעל ע"י קבוצות לא ממוסדות וברוב המקרים משתמשים באידיאולוגיה דתית כדי לקבץ סביבם תמיכה רחבה יותר, שכן המרחק בין אדם דתי אדוק לבין אדם דתי רדיקלי הוא קרוב מאוד, וקל מאוד למשוך אדם דתי אדוק לשורות ארגון טרור רדיקאלי, תלוי בשיח ובמסרים שהארגון משדר ובוודאי למטרות שמציב הארגון.

ארגוני טרור פועלים לרוב מתוך אוכלוסיות אזרחיות ומכוונים את פעילותם העיקרית נגד מטרות אזרחיות, ופעילות משנית נגד מטרות צבאיות, ואם ניקח דוגמה מישראל ארגון הטרור חמאס פועל מתוך אוכלוסיית עזה האזרחית, מבלי שתהיה לאזרחים כל אפשרות להתנגד לכך, ותוקפים בעיקר מרכזי ערים וישובים ישראלים אזרחיים, ומנסים להימנע מהיתקלות ישירה עם הצבא אלא כשאין להם ברירה, כך גם פועל ארגון "לשקר אל טייבה" בחבל קשמיר ובכל רחבי הודו ופוגע באזרחים הודים, כזכור הפיגוע הקשה שהיה במומביי בשנת 2008 לצד פיגועים לאורך עשרים ושבע שנות פעילותו, מראים תמונה ברורה של ארגון טרור ולא לוחמי חופש .

כמו כן ישנו טרור המופעל ע"י מדינה שמפעילה ומממנת ארגון שאינו חלק מצבא ממוסד, ומפעילה אותו נגד מטרות שאינה יכולה לפעול נגדם מסיבות דיפלומטיות או אחרות,  כך פעל ארגון התנזים הפלסטיני שהקים יאסר ערפאת ואינו חלק מהכוחות הרשמיים של הרשות הפלסטינית, וכך איראן וסוריה משתמשות בארגון חיזבאללה שפעל במשך שנים רבות נגד ישראל, וכיום פועל גם נגד האזרחים הסורים שמתנגדים למשטר אסד .

לוחמי חופש להבדיל מארגון טרור הם קבוצות מדוכות ע"י מדינה הנלחמים למען חופש ושוויון, במטרה לסיים את הדיכוי נגד מיעוטים או נגד כלל אזרחי המדינה, מאבקם מתמקד במטרות ממסד ולא באוכלוסייה אזרחית חפה מפשע,  המאבק יכול להיות בדרכים לגיטימיות אם המשטר מאפשר זאת, או במאבק מזויין אם זו הדרך היחידה האפשרית, כמו הדבר בתחילת המהפכה הסורית כאשר לוחמי החופש יצאו להפגין ברחובות ואז המשטר השיב באש חיה נגד האזרחים, ואילץ אותם לפנות למאבק מזויין שהלך והסתבך במשך החמש שנים האחרונות, וניצלו אותו ארגוני טרור וטרור מדינות עד שהיום קשה לרבים להבחין בין לוחמי החופש לטרוריסטים שנלחמים בסוריה, כמו כן דוגמא של המיעוטים בבנגלדש שנאבקים עד היום בדרכים דיפלומטיות נגד הדיכוי של המשטר,  ומנסים להביא לשלטון חופשי ודמוקרטי שיכבד את זכויות האזרח ובעיקר המיעוטים שביניהם ( ההינדים למשל ), וגם לאורך ההיסטוריה המהפכה הדרוזית נגד הטורקים ואחר כך נגד הצרפתים בהנהגת סולטאן באשא אלאטרש בסוריה, והמאבק של ארגוני האצ"ל והלח"י בארץ ישראל נגד המנדט הבריטי .

חוסר היכולת של מדינות העולם להגיע להסכמה באשר להגדרת הטרור, היא הסיבה העיקרית שמקשה עליהם להיאבק בטרור, כמו כן הכלים הדמוקרטים שארגוני הטרור מנצלים, מאפשר להם בקלות להתבסס ולהשתרש כארגון פעיל ואכזרי, אז איך אפשר להילחם בארגוני טרור ובטרוריסטים אם כך ?

ראשית עלינו להבין שאי אפשר להילחם בטרור בכלים דמוקרטיים, לכן יש להנהיג חוקים מיוחדים וייעודיים לטיפול בחברי ארגוני טרור, ואין פסול בכך שהדמוקרטיה תהיה דמוקרטיה מתגוננת מפני חיידקי טרור קטלניים, כדי לשמור על המשכיות קיומה של הדמוקרטיה , וכאן אמנה כמה מהלכים בסיסיים שמהווים צעדי מנע ודיכוי לטרור.

ארגוני הטרור צומחים במסגדים הפזורים בכל מרחב, וכאן תפקידם של השירותים החשאיים להטמיע בתוך קהל המסגדים אנשים שיביאו עבורו את המתרחש בתוך המסגד, כל דרשה של אימאם כל התקבצות של חבורת מתפללים חייבת להיות מוכרת ומושגחת על ידי השירותים החשאיים של אותה מדינה, וברגע שמתגלה כל חשד סביר להתארגנות טרוריסטית, משתמשים בחוקי החירום למניעת טרור כדי לטרפד אותם.

ארגוני טרור לרוב מתחילים בתור עמותות צדקה, ומנצלות את הצורך של העניים כדי לשאוב אותם לחיקם, ולאחר שהנזקק מפתח תלות באותו ארגון צדקה אזי הדרך לגייס אותו לפעילות חבלנית היא קלה, לכן השגחה קרובה וצמודה על פעילות עמותות הצדקה מקורות המימון שלהם חייבים להיות חשופים לעיני שירותי הביטחון, אין לזלזל באף ארגון ולטעון שהוא קיקיוני, שהרי כל ארגון גדול ומסועף התחיל כארגון קיקיוני, לכן חשובה ביותר ההשגחה העליונה של זרועות הביטחון .

הגברת כוחות יחידות הסייבר בשירותים החשאיים, שכן בעידן הקדמה האינטרנטית רבים מהגיוסים לארגוני טרור, או ההתעניינות בארגוני טרור ואפילו הדרכה להרכבת מטענים, והתארגנות לביצוע פיגועים מתבצעים באמצעות האינטרנט, וכאן באמצעות שמות קוד שיחידות הסייבר מגדירות, ניתן לעקוב אחרי פעילותם של אנשים שיש סבירות שהם מתעניינים בטרור, ולטרפד זאת לפני שמגיע החשוד לשלב הביצוע .

חשוב לציין שהשקעה באמצעים למניעת טרור ככל שיהיו יקרים, עדיפה וזולה יותר מאשר לטפל בתוצאות של פיגועי הטרור, אם זה טיפול בנפגעים ובמשפחות ההרוגים או ברכוש ובנזקים, ובעיקר במוטיבציה של הטרוריסטים שכן כל הצלחה בפיגוע טרור, גוררת למוטיבציה אפילו בקרב כאלה שהיו רחוקים ממעגל המתעניינים בטרור .

אבל מעל לכל, חינוך ומניעה מהגיל הרך עדיין עדיפה על כל השיטות האחרות, כי לא משנה כמה מנהיגי טרור נצליח לחסל, וכמה תאי טרור נצליח למנוע, כל עוד ולא טיפלנו באידיאולוגיה של הטרור המעגל ימשיך להסתובב סביבנו, החינוך במסגדים בכך שנדאג שרק זרמים מתונים יטיפו למאמינים, וידגישו את החיובי והטוב שבדת ויפעלו לקיום מפגשים בין דתיים להבליט את המאחד ביניהם . החינוך בבתי הספר בדומה למסגדים ובאותה מידה, יעשיר את התלמידים בהכרה וכיבוד האחר והשונה ולקרב ביניהם, מדובר בהשקעה ארוכת טווח והיא תלויה ברצון של הצדדים להילחם בטרור שפוגע בכל העמים והדתות ופוגע בצלם אנוש שרבים מאבדים אותו, אך בסוף היא תתברר כמשתלמת .



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האם ישראל היא מדינת אפרטהייד?!

אלי חזן

תחילת השנה בהפתעה מהחלומות

חיים פוזן

פשיטת רגל לזכויות אדם

אריק זיו ויזר

יאיר לפיד ואופי הבוחרים הישראלי

אריק זיו ויזר

מסר משגרירות רוסיה לקהילת הלהט"ב הליכודית והכללית

עינר אביב

תראו מי שמדבר על שכתוב

אלי חזן
דילוג לתוכן