18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
ד"ר יצחק בן גד

חרם פלסטינאי- אין חדש תחת השמש העולה

על היסטוריית החרמות הכושלת של הפלשתינאים בישראלים

ההסטוריה של הפלסטינאים בתקופת המנדט מוכיחה שלמרות החרם שהוטל על סחורות יהודיות המשיכו הפלסטינאים לקנות סחורות יהודיות. הם קיימו יחסי מסחר עם היהודים ורבים מהעובדים בשדות ובמפעלים של היהודים היו פלסטינאים. החרם נכשל.

ההסטוריה מוכיחה דבר נוסף אנשיו של המופתי חג' מוחמד אמין אל חוסייני, המופתי של ירושלים ויושב ראש המועצה המוסלמית העליונה, שהכריזו על החרם הם הראשונים שהפרו אותו. קנו סחורות יהודיות, ומכרו אדמות ליהודים. המופתי עצמו שהטיל חרם על מי שמוכר אדמות ליהודים מכר אדמות באזור רחובות ליהודים עפ"י דו"חות המודיעין הבריטי.

אנשיו של המופתי שהיו ידועים בשם "חוסיינים", ניהלו מלחמת חורמה נגד מתנגדיהם העיקריים שהיו ידועים בשם "נשאשיבים". במלחמה הזו נרצחו ונפצעו אלפים רבים משני הצדדים. על כל יהודי שנפגע ממלחמתם נגד הבית הלאומי היהודי, נפגעו שני פלסטינאים במלחמות בינם לבין עצמם.

הדו"ח של וועדת פיל, הוועדה המלכותית הבריטית שמונתה על מנת לבדוק מהומות 1936 הידועות בשם "המרד הערבי הגדול", הגיעה למסקנות מעניינות. רוב הפלסטינאים באו ל"פלסטינה" ממדינות ערב השכנות: ירדן, סוריה, מצריים ולבנון, ונהנו מההישגים של הכלכלה היהודית ב"פלסטינה". הם באו ונשארו שם. מאידך גיסא, האוכלוסיה היהודית גדלה בגלל העליות הליגליות והבלתי ליגליות.

המחקר מוכיח שאילולא הבית הלאומי היהודי ב"פלסטינה" קרוב לוודאי שהפלסטינאים היו חלק מסוריה הגדולה (בערבית "סוריא אלכוברא"). הנוכחות של היישוב היהודי בארץ ישראל וההתנגדות בעיקר של המופתי ואנשיו לנוכחות זו עזרו, אין ספק, לגיבוש מדיניות פלסטינאית אנטי ציונית והגברת התודעה הלאומית שלהם. הפלסטינאים שהיו בעד תוכנית החלוקה של וועדת פיל נדחקו לקרן זווית והושתקו ע"י הכנופיות של המופתי. בהמשך המופתי נפגש עם היטלר כדי לתת יד לפיתרון הסופי של סוגיית היהודים.

האם חל שינוי אצל הפלסטינאים של היום? אם להסתמך על ההסטוריה, אין חדש תחת השמש.

העיתונאי הפלסטינאי מוחמד אבו שלבאיה אמר בזמנו משפט הסטורי: "הפלסטינאים תמיד דרשו את הבלתי אפשרי (בערבית "מוסתחיל") ולכן תמיד הפסידו האפשרי ("ג'יר אלמוסתחיל").

האם יסתפקו הפלסטינאים הפעם באפשרי? שאלה גדולה.

 

ד"ר יצחק בן גד

נתניה

הכותב עשה עבודת דוקטורט על התנועה הלאומית הפלסטינאים בתקופת המנדט  



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

"ג'יי סטריט" – ארגון מזיק לישראל

ליברמן אומר דברים נכונים והגיוניים

אריק זיו ויזר

משתמשים בשכול כדי להפיל ממשלה

אריק זיו ויזר

ביבי – אנחנו לא בסקנדינביה

אריק זיו ויזר

שימור המורשת: ברכות לראש הממשלה ושר החינוך

אריק זיו ויזר

אחמדיניזאד אינו יודע קוראן וההסטוריה של איראן

אלי חזן
דילוג לתוכן