13.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

השבוע : פרשת נשוא

אלי כהן מעיר הנצח עם פרשת השבוע

ב"ה

פרשת נשוא :מהי ברכת הכוהנים ?

" וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. 

דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-בָּנָיו לֵאמֹר, כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

  אָמוֹר, לָהֶם.  יְבָרֶכְךָ יְהוָה, וְיִשְׁמְרֶךָ

יָאֵר יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ.

 יִשָּׂא יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.

 וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי, עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַאֲנִי, אֲבָרְכֵם".  ( במדבר ו', כ"ב –כ"ז)

 

בברכה זו נצטוו הכוהנים לברך את העם את ברכת ה', אל ישראל מכיוון שהם משרתים בקודש וקרובים אל מקור הקדושה, הכוהנים למעשה הצינור המקשר שדרכם מועברת הברכה. גם כיום נוהגים הכוהנים בכל יום ובשבתות לעלות על הבימה שלפני ארון הקודש ולברך משם את הציבור בברכה המשולשת (שנקראת כך על שלושת השורות שלה). חז"ל, דנו בכל מילה מברכת כוהנים זו, ויש עניין אחד שכולם הסכימו עליו.

אין בכוחו של בשר ודם לברך בברכה, לא הכוהן וגם לא האבא שמברך את ילדיו, אבל הוא כן  יכול להשפיע שמילות הברכה יתקיימו, כי אילו היה ממש בברכה שמברך  בן- אדם, או  איש את רעהו, כי אז היה זה מעשה זה  קסמים או כישוף, האסורים על פי התורה, כלומר, עבודת אלילים. (הרשב"ם, נכדו של רש"י מסביר זאת) והוא אומר:

"לא תברכו מברכת פיכם, כמו שאדם אומר תבוא ברכה על ראש פלוני, אלא , אלי התפללו ואני אברכם", לכן חשוב להבין שיש כוח בתפילה של כל אחד ובכוח הדיבור שבו יכול להשפיע שתחול הברכה , ככל שמעלתו הרוחנית גבוהה יש ביכולתו להשפיע טוב יותר . התורה מבהירה בצורה ברורה, כי הברכה היא מאת ה', "וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם" כלומר, הם יכולים להשפיע אך אני הוא מקור הברכה.

כלומר, שהכוהנים בתור שליחי העם מבקשים שהקב"ה יברך את העם, וה' שרואה בתפילה זו כבקשת העם, יכול שיתרצה וישפיע מטובו על העם, כמו שנאמר "וַאֲנִי אֲבָרְכֵם". הכוהנים נושאים תפילה וכך גם אב מברך את ילדיו בערב שבת לפני הקידוש, אחר שחוזר מבית הכנסת  את הברכה המשולשת, ומתפלל לאלוהים, שייתן את ברכתו לבניו .

חשוב לדעת, האם מישהו מאמין, שאלוהים ישעה לברכתם של אלה מקבלים תגמול ומקבלים תמורה כספית,  עבור הברכה שבה הם מבטיחים לעזור לפלוני או אלמוני. טוב שאדם יבקש על עצמו וידבר לפני ה' מתוך עמקי לבו , בקשתו חשובה לאין ערוך מאלו המבקשים ומקבלים תמורה .

שבת שלום  ומבורך

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

עצותיו של קמלמכר

גיא קמלמכר

חמשת המ"מים עכשיו

אלי חזן

בעיות ראייה- קשה לראות את המציאות

אריק זיו ויזר

שעת המבחן של הציבור הציוני

אלי חזן

להילחם על האמת

איציק דניאלי

פרשת חוקת

אלי כהן
דילוג לתוכן